استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی تنها راه درمان اندومتریوز

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا با تاکید بر اینکه در کلینیک اندومتریوز این پژوهشگاه با بیماران مبتلا در سنین 12 سالگی مواجه هستیم، گفت: این امر نشان می‌دهد که عوامل محیطی بر بروز و پیشرفت این بیماری موثر است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی آخوندی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح سومین کنگره ملی و نخستین کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی‌های کم تهاجمی در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: زنان باید دردهای لگنی را مورد توجه بیشتری قرار دهند و زمانی که قاعدگی‌های همراه با دردهای شدید دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

وی لاپاراسکوپی را تنها روش درمانی این بیماری توصیف کرد و گفت: تخمدان‌ها می‌توانند در دسترس عوارض ناشی از بیماری اندومتریوز قرار گیرند و این بیماری می‌تواند فعالیت تخمدان‌ها را متوقف کند که در این صورت مشکلات ناباروری توسعه بیشتری می‌یابد.

آخوندی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک اندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مراجعین ما در سنین 12 سالگی قرار دارند که این بیماران تا سنین بالاتر نیز مبتلا به این بیماری هستند.

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا با تاکید بر اینکه این موضوع علامت خوبی نیست، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که عوامل محیطی به شدت در روی بروز این بیماری موثر است و ما در این کنگره درصدد هستیم که به طور دقیق به این مساله بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا باید از جراحی‌های باز امتناع کنند، اضافه کرد: هرگونه دستکاری در داخل شکم از جمله عمل سزارین می‌تواند بر بروز این بیماری موثر باشد، چراکه هرگونه عمل جراحی باز شکم می‌تواند زمینه ایجاد و یا پیشرفت این بیماری شود.

آخوندی در پایان اضافه کرد: تنها راه درمان اندومتریوز استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی است که این موضوع باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد.

منبع: ایسنا

108

کد خبر: 689465

وب گردی

وب گردی