از پزشکی در خط مقدم  جنگ تا مدرسه سازی/تهران  از فضای آموزشی استاندارد و مناسب محروم است

پزشک که باشی و 8 سال هم در جبهه های جنگ خدمت کرده باشی حرف های زیادی برای گفتن داری اما تا دکتر"غلامرضا سیف الله" حرف نزند نمی توانی دریابی که مردی با محاسن سفید و این سابقه خدمت در مجمع خیرین مدرسه ساز چه می کند و اصلا چه ارتباطی میان او و رشته اش با کار خیر و خیران مدرسه ساز وجود دارد ؟

زهره حاجیان- دکتر سیف الله خوب حرف می زند . شمرده شمرده و آرام طوری که اصلا از حرف هایش عقب نمی مانی و می توانی برعکس مصاحبه های دیگر تک تک کلماتش را با خط خوش یادداشت کنی و حتی کار تنظیم بسیاری از جملات را همانجا انجام دهی .

دکتر سیف الله متولد 1309 است و گذر 89 بهار و پاییزشیارهای عمیقی بر صورتش به جا گذاشته اما دلش جوان است و با عشق و علاقه کار می کند و یکی از دغدغه های او مدرسه سازی است.

او می گوید:« 48 سال با همسرم زندگی کردم و علیرغم سفر به کشورهای مختلف برای معالجه صاحب فرزند نشدیم تا اینکه همسرم سال گذشته بر اثر بیماری از دنیا رفت و بنا بر توصیه شفاهی شان موظف شدم مایملک اش را در اختیار کار خیر مدرسه سازی قرار دهم.»

عملکرد خیرین مدرسه ساز قابل تامل است چرا که نفس عمل مهم است که خیر است و با سواد شدن بچه های کشور و هر چه سطح علم و دانایی و تحصیلات بچه ها بالاتر بورد در شخصیت آنها نمود پیدا خواهد کرد و شاهد حضور و فعالیت های افراد موفقی در جامعه خواهیم بود

دکتر سیف الله با اشاره به اینکه کار دو مدرسه فرسوده را آغاز کرده می گوید :« مدرسه اول به نام مدرسه ابتدایی امید امام است که در خیابان امام خمینی روبروی دانشکده افسری امام علی (ع) قرار دارد و مدرسه دوم مدرسه راهنمایی منتظری است که در خیابان خرمشهر خیابان سینا واقع شده و اول مهر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد .»

او با تاکید بر اینکه شخصیت انسان ها با علم و دانشی که کسب می کنند ارتباط مستقیم دارد می گوید :«عملکرد خیرین مدرسه ساز قابل تامل است چرا که نفس عمل مهم است که خیر است و با سواد شدن بچه های کشور و هر چه سطح علم و دانایی و تحصیلات بچه ها بالاتر بورد در شخصیت آنها نمود پیدا خواهد کرد و شاهد حضور و فعالیت های افراد موفقی در جامعه خواهیم بود .»

دکتر سیف الله نقش خیران مدرسه ساز را در بالا بردن سطح فرهنگ مملکت قابل تحسین می داند و امیدوار است امور اداری کار های خیر که به ادارات و سازمان ها مربوط می شود بزودی رفع و کارها با سرعت بیشتری انجام شود .

تهران فقیرترین شهر از نظر فضای آموزشی

اینجا تهران است، پایتخت و بزرگترین شهر ایران با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر که در گوشه و کنار آن زندگی می کنند. شهری با امکانات و فرصت‌های نسبتا مناسب که موجب مهاجرت تعداد قابل توجهی از هموطنان به این شهر به ویژه طی سال‌های اخیر شده است که برای به دست آوردن شغل مناسب و یا دستیابی به امکانات آموزشی و رفاهی بهتر به این شهر مهاجرت کرده‌اند.

تهران با وجود داشتن امکانات مناسب در برخی زمینه ها ، فقیرترین شهر کشور از نظر فضای آموزشی است و دانش آموزان این شهر در بسیاری مناطق از فضای آموزشی استاندارد و مناسب محروم هستند

اما شاید عجیب باشد اگر بگوییم تهران با وجود داشتن امکانات مناسب در برخی زمینه ها ، فقیرترین شهر کشور از نظر فضای آموزشی است و دانش آموزان این شهر در بسیاری مناطق از فضای آموزشی استاندارد و مناسب محروم هستند. با وجود تلاش‌های بسیاری که در سال‌های اخیر از سوی آموزش و پرورش و خیرین نیک اندیش برای توسعه فضاهای آموزشی در شهر تهران صورت گرفته اما هنوز تعداد زیادی از مدارس این شهر دوشیفته اداره می شوند و یا آنکه دانش آموزان در کلاس‌های درس با جمعیت بیش از حد استاندارد تعریف شده تحصیل می کنند.

علاوه بر این ساختمان برخی مدارس در شهر تهران به اندازه ای قدیمی و فرسوده است که گاه اولیا دانش آموزان و معلمان از حضور در مدرسه هراس دارند. آمارهای موجود نشان می دهد حدود 30 درصد مدارس تهران فرسوده‌اند و نیاز به تخریب و بازسازی دارند. البته علی رغم کمبود فضای آموزشی تعدادی از این مدارس قدیمی به دلیل فرسودگی بیش از حد بنا و خطرآفرینی تخلیه شده و دانش آموزان آن در مدارس دیگر پخش شده اند.
مشکل دیگر شهر تهران کمبود مدارس دولتی در برخی مناطق است که جوابگوی تعداد دانش آموزان ساکن آن منطقه نیست؛ بنابراین بسیاری از دانش آموزان با وجود حق طبیعی از تحصیل در مدارس دولتی منطقه خود بازمی مانند.
بر اساس آخرین آمارهای موجود شهر تهران بیش از یک میلیون دانش آموز دارد که در دو هزار و 550 مدرسه دولتی و یکهزار و 500 مدرسه دولتی در حال تحصیل هستند. این جمعیت دانش آموزی هر سال به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر تهران افزایش می یابد بنابراین ساخت فضاهای آموزشی جدید نیز در این شهر امری کاملا بدیهی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

بر اساس آخرین آمارهای موجود شهر تهران بیش از یک میلیون دانش آموز دارد که در دو هزار و 550 مدرسه دولتی و یکهزار و 500 مدرسه دولتی در حال تحصیل هستند. این جمعیت دانش آموزی هر سال به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر تهران افزایش می یابد بنابراین ساخت فضاهای آموزشی جدید نیز در این شهر امری کاملا بدیهی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است

هرچند شهر تهران برای ساخت مدرسه با کمبود و یا گرانی زمین مواجه است اما در برخی مناطق زمین مناسب با کاربری آموزشی وجود دارد که از قضا نیاز مبرمی هم به فضاهای آموزشی دارند ضمن آنکه تعداد مدارس فرسوده و قدیمی هم در تهران به اندازه ای است که تخریب و بازسازی آن گره اساسی از مشکلات فضاهای آموزشی بازخواهد کرد. در برخی مناطق تهران جمعیت در چند سال اخیر نزدیک به دو برابر شده است در حالیکه تعداد فضاهای آموزشی در آن رشد چندانی نداشته همین امر دانش آموزان را وادار می کند برای تحصیل به مناطق دیگر بروند.

انجمن خیرین مدرسه ساز

انجمن خیرین مدرسه‌ساز ایران یک نهاد غیردولتی در ایران است که با هدف ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود در این کشور بنا نهاده شده است. اعضای این انجمن از خیرین مناطق مختلف ایران هستند. این انجمن به عنوان بازوی مردمی سازمان نوسازی مدارس ایران، تاکنون هزاران مدرسه در شهرها و روستاهای سراسر ایران ساخته است.

انجمن یا جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، یکی از بزرگ‌ترین سازمانهای مردم نهاد (سمن) (ان جی او) فعال در ایران است که بیش از هشتاد هزار عضو دارد.

رئیس این سازمان محمدرضا حافظی است که خود از خیرین مدرسه ساز بنام در شهرستان بروجرد و استان لرستان است.

مجامع خیرین مدرسه‌ساز: در هریک از شهرستانهای ایران مجمعی با حضور نمایندگان انجمن خیرین مدرسه ساز، سازمان توسعه و تجهیز مدارس و نیز آموزش و پرورش منطقه وجود دارد که کار هماهنگی ساخت و ساز مدارس را در سطح منطقه به عهده دارد. تا سال ۱۳۸۶، تعداد ۲۱۲ مجمع خیرین مدرسه‌ساز در شهرستانهای مختلف ایران مشغول به ثبت رسیده اند.

105105

کد خبر: 689491

وب گردی

وب گردی