روند پرداخت خسارت سیلاب کند است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه روند پرداخت خسارت سیلاب به دلیل مشکلات مالی به کندی صورت می‌گیرد، گفت: ازآنجا که مشکلات مالی وجود دارد روند کار به‌کندی پیش می‌رود اما پیگیری می‌شود تا این مسئله سریع‌تر شود البته در بخش بازسازی تفاهمی که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح کشور داریم روند کار متوقف نیست.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در جلسه مدیریت بحران استان لرستان گفت: همه ساختمان‌های مسکونی شهری و روستایی کشور در مقابل حوادث بیمه می‌شود.

اوبا بیان اینکه باید بر ساخت و سازها نظارت درست شود،گفت: یکی از کارهایی که نیازمند اعتبار دولت نیست نظارت بر ساخت و سازهای مردم است که در این زمینه آیتم‌های جانمایی، آزمایش خاک، استفاده از مصالح استاندارد و کارگر ماهر و نظارت دقیق مورد تأکید است.

او اضافه کرد: توصیه می‌شود در مواردی که نیاز به تأمین اعتبار نیست نظارت شود، دستگاه‌های اجرایی ردیف اعتباری دارند که باید از این طریق پیگیری کنند و همه منتظر تأمین اعتبار ماده 10 و 12 نباشند.

نجار با بیان اینکه انتظار داریم اگر دستگاه‌های اجرایی ردیف بودجه دارند آن را هزینه کنند بعد از ما درخواست اعتبار کنند، یادآور شد: اگر دولت برنامه‌ریزی می‌کند و ردیف دارد باید آن را دنبال کنید تا به نتیجه برسید.

او در ادامه گفت: سال گذشته در راستای بحران آب کشور از این محل 800 میلیارد تومان توافق شد و در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت، در مواردی که منجر به بحران است و ردیف ندارد اعتبار می‌دهیم بنابراین دستگاه‌های اجرایی تا جایی که می‌توانند از اعتبارات و امکانات خود استفاده کنند.

نجار با اشاره به پدیده گردوغبار در کشور و اینکه 20 درصد منشأ گردوغبار داخلی و 80 درصد منشأ خارجی دارد، گفت: 20 درصد از منشأ خارجی گردوغبار در اختیار داعش و بخشی نیز مربوط به عربستان است. پدیده گردوغبار معضلی برای سلامت و اقتصاد کشور است. در یک دوره سه‌ماهه 26 هزار نفر از مردم خوزستان به دلیل پدیده گردوغبار و مشکل تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

او اضافه کرد: برای مقابله با پدیده گردوغبار کاشت نهال انجام دادیم اما به دلیل نبود اعتبار برای آبیاری آن مانده‌ایم بنابراین اگر اعتبار تأمین نشود با مشکل برخورد می‌کنیم.

او جنگل‌ها را یک ثروت عمومی دانست و گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور سه هزار نفر نیروی یگان حفاظت دارد. سال گذشته از محل اعتبارات 10- 12 اعتباری بالغ‌بر 290 میلیارد تومان خودرو خریداری و در اختیار سازمان جنگل‌های کشور قرار گرفت و در ارتباط با اطفاء حریق استفاده می‌شوند اما بعضاً مشاهده می‌شود که به‌جای خودرو جدید خودروهای کهنه در اختیار قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه حدود 30 هزار تجهیزات انفرادی از محل ماده 10-12 خریداری و در اختیار استان‌های کشور قرار گرفت، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور را متولی امر اطفاء حریق دانست و گفت: از سال 94 بالگردهای نیروی مسلح در کل کشور برای اطفاء حریق به خدمت گرفته شد و از دونقطه به 14 نقطه افزایش یافت و هم‌اکنون در تمام مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست در صورت تماس با تهران امکان حضور بالگرد وجود دارد به‌طوری‌که در این زمینه همه واسطه‌ها قطع‌شده تا این کار عملیاتی شود.

اوبا اشاره به فراهم کردن تجهیزات لازم امدادی برای شهرداری‌های کشور، از اختصاص400 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به‌ویژه نردبان بلند خبر داد و افزود: از آنجاکه قیمت هر نردبان حدود پنج میلیارد تومان است در کل کشور درخواست نردبان وجود دارد و در این زمینه مشکل‌داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: 200 میلیارد تومان برای تفکیک آب شرب از آب فضای سبز کمکی بود که توانستیم به شهرداری‌های کشور داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به خرید بالگرد برای جمعیت هلال‌احمر، گفت: سال گذشته از محل ماده 10-12 مدیریت بحران بالگرد تدارک دیده شد به‌طوری‌که در این زمینه 700 میلیارد تومان و امسال 500 میلیارد تومان تخصیص داده‌شده اما در توزیع هنوز دخالتی نداشته‌ایم و مطرح‌شده که در 30 استان کشور به‌استثنای تهران درصورتی‌که آشیانه بالگرد ساخته شود در اولویت قرار می‌گیرند.‌

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در بحث توزیع بالگرد تلاش می‌شود تا بتوانیم توزیع دقیق و منصفانه‌ای داشته باشیم از طرفی این آمادگی وجود دارد از محل ماده 10- 12 بتوانیم ناوگان هوایی و کمک امدادی جمعیت هلال‌احمر لرستان را ارتقا دهیم.

او گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده در 30 سال گذشته براثر وقوع سیلاب از هر 100 هزار نفر 10 نفر کشته می‌شد، در 10 سال میانی پنج نفر و در 10 سال اخیر سه نفر کشته‌شده و این کاهش در حالی است که توسعه شهری و دست‌کاری مسیل‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین اظهار کرد: روند پرداخت خسارت سیلاب به دلیل مشکلات مالی به کندی صورت می‌گیرد، اما پیگیری می‌شود تا این موضوع سریع‌تر مصوب و اعتبارات در اختیار استان قرار گیرد.

او همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران کشور حادثه‌خیزی است که روز به‌ روز به برخی از عناوین حادثه آن افزوده می‌شود، گفت: از طرفی تغییر اقلیم واقعیتی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم؛ تغییر اقلیم بدین معنا که با کمبود آب، بیابان‌زایی و ده‌ها مشکل دیگری مواجه هستیم و باید برای رفع این مشکلات کارهای علمی انجام و راهکار ارائه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از وقوع حوادث در امر ساخت‌وساز باید نظارت کافی داشته باشند، بیان کرد: در بحث پرداخت خسارت سیلاب، استان برآوردی انجام می‌دهد اما ما نیز دستورالعملی داریم که آن دستورالعمل آن نیست که برآورد می‌شود. به ساختمانی شهری که ممکن است 100 میلیون تومان ارزش داشته باشد و 100 درصد تخریب‌شده 30 میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره بازسازی پرداخت و 6 میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای پرداخت خسارت سیلاب لرستان نیز همان زمان با استاندار و دستگاه‌های اجرایی استان برآورد کارکردیم و به دولت منعکس شد، گفت: ازآنجاکه مشکلات مالی وجود دارد روند کار به‌کندی پیش می‌رود اما پیگیری می‌شود تا این مسئله سریع‌تر به دولت برود، مصوب شود و اعتبارات در اختیار استان قرار گیرد اما در بخش بازسازی تفاهمی که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح کشور داریم روند کار متوقف نیست.

704

کد خبر: 689558

وب گردی

وب گردی