سه‌شنبه‌های بدون خودرو به ایستگاه بندرعباس رسید

باهدف ترویج فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی و تشویق مردم به استفاده نکردن از خودروهای شخصی، کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو در بندرعباس راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، منطقه خلیج‌فارس، عصر سه‌شنبه(4 آبان) برای نخستین میدان یادبود و بلوار ساحلی بندرعباس که به دلیل وجود بازار ماهی‌فروشان و مراکز خرید و اغذیه‌فروشی‌های مختلف یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین خیابان‌های شهر به شمار می‌آید، به‌جای آهن‌های پر سروصدا و آلوده‌کننده، اهالی این شهر گرد هم آمدند و نخستین سه‌شنبه بدون خودرو را تجربه کردند.

"سه‌شنبه‌های بدون خودرو" پویش نام‌آشنایی برای ایرانیان در اقصی نقاط کشور است که در کمتر از یک سال از زمان تولدش، به بستر مهمی برای حرکت اجتماعی بدل شده است. امروز بسیاری از شهروندان ایرانی خطر استفاده بی‌مهابا از خودروهای شخصی را برای سلامتی خود و اطرافیانشان درک کرده‌اند. در این میان دعوت شدن به چالش مهم گذراندن یک روز بدون خودرو حرکت مهمی است که این فعال محیط‌زیست آن را رقم‌زده است.

یک گروه کوچک تلگرامی با مدیریت جوان اراکی در کمتر از ٥ ماه حرکت بزرگی در ایران ایجاد کرد. گروهی که تلاش می‌کرد مردم را تشویق کند تنها در یک روز از هفته قید خودروهای شخصی‌شان را بزنند و یکی از روش‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی را جایگزین کنند اما به ٥ ماه نرسیده، پویش(کمپین) "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" با استقبال باورنکردنی مردم و مدیران کشور مواجه شد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست شخصاً وارد ماجرا شده و با همراهی محمد درویش مدیرکل اداره مشارکت مردمی سازمان محیط‌زیست نامه‌نگاری‌های خود را به ارگان‌های مختلف آغاز کردند و خواهان حمایت از این حرکت مدنی فضای مجازی شدند. ماجرا به همین‌جا ختم نشد و بانک مرکزی نیز در نامه‌ای به شماره ٩٥/٦٦٣٨١ که در خردادماه امسال به نگارش درآمده است به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات عضو شتاب دستور داد که شعار سه‌شنبه‌های بدون خودرو را در برگه‌های رسید دستگاه‌های خودپرداز منتشر کنند.

در اصل کمپین سه‌شنبه‌های خودرو از آذرماه 1394 با افزایش آلودگی کلان‌شهرهای مثل؛ اراک، تهران، اصفهان، قم و تبریز پایه‌گذاری شده است تا شهرها برای زندگی دوباره در وسط هفته تنفسی داشته باشند.

تلاش صرفاً جهت همه‌گیر شدن این باور و جلب همراهی مردم و به‌ویژه رانندگان خودروهای تک‌سرنشین صورت گرفته است تا فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیشتر در جامعه حاکم شود تا 20 درصد از آلودگی کلان‌شهرها که ناشی از خودورهاست که عموماً فرسوده، از رده خارج و البته فاقد معاینه فنی نیز هستند کاهش پیدا کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در تاریخ اول شهریورماه سال جاری گفته بود: اداره محیط‌زیست هرمزگان بهترین عملکرد را در بین ادارات محیط‌زیست استان‌ها در حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو دارد.

محمد درویش با اشاره به اینکه در مهاباد، همدان، رضوانشهر، شیراز و حتی در هرمزگان که با گرمای بسیار بالایی درگیر هستند، حمایت از "پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو" چشمگیر بوده است، اظهار کرد: بهترین عملکرد در بین ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها، برای استان هرمزگان است که 60 درصد کارکنان آن از خودروهای غیرشخصی استفاده می‌کنند.

مدیر اجرایی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در هرمزگان گفت: چند وقتی است که گروهی از دوستداران محیط‌زیست، هم‌صدا شده‌اند که سه‌شنبه‌ها خودرو بی خودرو، یک روز در هفته خودرو نیاوریم و با وسایل نقلیه‌ی عمومی یا دوچرخه سفر کنیم و البته این طرح در سراسر کشور مورد استقبال دوستداران محیط‌زیست و سلامتی قرارگرفته است.

عادل آخوندی، افزود: به دلیل حفاظت از هوای پاک، محیط‌زیست و از همه مهم‌تر زمین تصمیم گرفتم در رشته دوچرخه‌سواری مشارکت کنم و همین عامل زمینه‌ساز موضوعی شد تا کاری کنیم که آیندگان در هرمزگان افسوس اقدامات گذشته در آلودگی هوا و از بین بردن محیط‌زیست را نخورند.

او در خصوص هدف از برگزاری این پویش مردمی، اظهار کرد: این پویش که در کشور وجود دارد و برای آنکه مردم استان هرمزگان به زمین و محیط‌زیست خدمتی کرده باشند، مدیران، مسئولین و کارمندان باید به‌جای وسیله نقلیه شخصی از وسیله نقلیه عمومی و دوچرخه استفاده کنند.

آخوندی این حرکت را خدمتی به انسانیت و فعالیت‌های زیست‌محیطی دانست و عنوان کرد: سه‌شنبه روز وسط هفته و یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین روزهای هفته است.روزی که معمولاً هوا در شهرهای بزرگ سخت آلوده می‌شود و با اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، در این روز شاهد آلودگی کم‌تری خواهیم بود.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان هرمزگان بابیان اینکه یک روز در هفته خودرو نیاوریم و با وسایل نقلیه‌ عمومی یا دوچرخه سفر کنیم، ابراز کرد: وسایل نقلیه موتوری با عنوان بزرگ‌ترین منبع آلوده‌کننده هوا در کلان‌شهرهای بزرگ مطرح هستند.

کیانوش جهانبخش ، افزود: در راستای توسعه ورزش همگانی و ارتقای سلامت اجتماعی و تشویق و ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و سالم‌سازی جامعه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو تشکیل گرفته است.

او اضافه کرد: خوشبختانه به همت این پویش مردمی، اداره حفاظت محیط‌زیست و هیئت ورزش‌های همگانی استان هرمزگان، شهر بندرعباس در این فعالیت فراگیر اعلام موجودیت کرد.

جهانبخش با اشاره به اینکه امیدوارم در کمک به توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی هم داشته باشیم تا در کنار آن شاهد توسعه حمل‌ونقل عمومی و احداث‌های پیست‌های دوچرخه باشیم، خاطرنشان کرد: کار فرهنگی باید در اولویت قرار بگیرد و در ارتقای سلامت اجماعی و پاکی هوا و زمین و حفظ محیط‌زیست در کنار هم قرار داشته باشیم.

او بابیان اینکه طرح سه‌شنبه بدون خودرو یک پویش ملی است، تصریح کرد: این طرح با حضور داوطلبانه مردم در کشور آغازشده است و هیئت ورزش‌های همگانی نیز به این پویش پیوسته و برای بالا بردن انعکاس آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان هرمزگان در پایان ضمن حمایت از پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو از کلیه مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان، کارکنان دولت و دوستداران محیط‌زیست دعوت کرد که در اجرای این طرح حضور پررنگی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: این دستگاه اجرایی از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و تشکل‌های زیست‌محیطی حمایت می‌کند.

مجید وفادار، افزود: در هرمزگان پیگیر ایجاد این پویش بودیم و حتی در شورای ترافیک استان اعلام کردیم که به دلیل گرمای هوا در نیمه نخست سال، در نیمه دوم سال این پویش مردمی را با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری بندرعباس و تشکل‌های مردمی به مرحله اجرا می‌رسانیم.

او گفت: فلسفه این تشکل‌ها باهدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی و دوچرخه است.

وفادار گفت: با یکی از بانک‌ها نشست‌هایی برگزارشده است که وام‌هایی از یک تا ده میلیون برای خرید دوچرخه اعطا شود تا گام مثبتی برای ایجاد هوایی پاک و محیطی سالم در استان برداشته شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: آمادگی داریم تا این حرکت مردمی و فرهنگی استمرار یابد و به‌طور حتم حضور استاندار را در این پویش مردمی برنامه‌ریزی می‌کنیم و پیگیر هستیم مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری در بندرعباس و در جوار ساحل ایجاد شود تا بدون خطرات جانبی مردم از این امکانات استفاده کنند.

703

کد خبر: 689626

وب گردی

وب گردی