کشف استقرار ۷ هزار ساله در زیرکوهِ خراسان

طبق بررسی‌های علمی باستان‌شناسی در پروژه شناسایی دهستان پترگانِ شهرستان زیرکوهِ استان خراسان جنوبی، مشخص شد که این مکان دارای استقرارهایی از هزاره پنجم پیش از میلاد است.

به گزارش ایسکانیوز رضا سلمان‌پور، سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان‌شناختی دهستان پترگان، بخش مرکزی شهرستان زیرکوهِ خراسان جنوبی در نشست گزارش به همکار اعلام کرد، که استقرارهایی هفت هزار ساله در این دهستان کشف شده است.

او در ادامه با اشاره به پیشینه مطالعات باستان‌­شناسی شهرستان زیرکوه گفت: پیش از این پژوهش به غیر از ثبت ملی تعدادی آثار تاریخی این شهرستان توسط فرجامی، هیچگونه مطالعه باستان‌شناسی روشمند دیگری در منطقه صورت نگرفته بود.

سلمان‌پور افزود: در سال جاری و همزمان با پژوهش حاضر در بخش مرکزی دهستان پترگان، در شهرستان یاد شده، پروژه بررسی و شناسایی دهستان زیرکوه این شهرستان نیز به سرپرستی مستنصر قلی‌نژاد انجام گرفت.

این باستان شناس، مطالعه پیشینه تاریخی منطقه با بهره‌گیری از داده‌های باستان‌شناسی موجود، بررسی وضعیت اقتصادی اجتماعی منطقه در دوران تاریخی و سنجش تغییرات الگوهای استقراری منطقه در ادوار زمانی مختلف را از اهداف این پژوهش اعلام کرد.

او همچنین گفت: بررسی عوامل محیطی و طبیعی مختلف در شکل‌گیری استقرارها و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در هر دوره، تهیه داده‌های نقشه باستان‌شناسی دهستان پترگانِ شهرستان زیرکوه و آسیب‌شناسی آثار تاریخی شهرستان و تبیین قابلیت‌های گردشگری آن‌ها از دیگر اهداف این پژوهش است.

به گفته سلمان‌پور، شهرستان زیرکوه که در شرقی‌ترین بخش قهستان قرار دارد طبق بررسی‌های علمی باستان‌شناسی دارای استقرارهایی از هزاره پنجم پیش از میلاد است.

این باستان‌شناس گفت: در پروژه بررسی و شناسایی دهستان پترگان شهرستان زیرکوه، ۴۲ اثر شامل آب انبار، مسجد، مزار، قلعه، برج، رباط، محوطه استقراری و صنعتی مورد شناسایی قرار گرفت که از این تعداد حدود ۳۷ درصد آثار، محوطه‌های استقراری و ۱۷ درصد آنها محوطه‌های صنعتی هستند.

او ادامه داد: با توجه به بررسی حاضر از اوایل دوره اسلامی تا اواخر آن شاهد رشد جمعیتی در این منطقه هستیم؛ به طوری که از کل ۴۲ اثر شناسایی شده ۱۲ محوطه متعلق به قرون اولیه اسلامی(۱-۴ ه. ق.) است که از این تعداد تنها یک محوطه تک دوره‌ای بوده و در مابقی محوطه‌ها، شاهد استمرار استقرار از قرن اولیه اسلامی تا قرن ۱۳ هجری قمری هستیم.

سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان شناختی دهستان پترگان، بخش مرکزی شهرستان زیر کوه با بیان اینکه پژوهش حاضر نشان دهنده اوج پیشرفت و اهمیت این منطقه از قرن ۶ تا ۱۰ هجری قمری است گفت که بررسی متون اسلامی نیز موید این مسئله است و گفت: در بررسی این منطقه، ۸ محوطه با آثاری از ذوب فلزات صنعتی نیز شناسایی شد که از این تعداد تنها ۲ محوطه کاملا صنعتی بوده و مابقی در مجاور محوطه‌­های استقراری شکل گرفته‌اند.

402/105

کد خبر: 689660

وب گردی

وب گردی