تاکید بر استفاده از تجربه های اسپانیا برای احیاء بناهای تاریخی ایران

ادواردو لوپس بوسکتس، سفیر اسپانیا در تهران ضمن حضور در عمارت مسعودیه و بازدید از این مجموعه تاریخی با محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیاء بناهای تاریخی به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت. در این گفت و گوها دو طرف برای ایجاد روابط نزدیک تر در آینده برای احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی ابراز امیدواری کردند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در ابتدای این دیدار محمدرضا پوینده ضمن خوشامد گویی به سفیر اسپانیا در ایران، گفت: ما امیدواریم در شرایط جدید همکاری های فی مابین ارتقاء یافته و اقدامات اجرایی در چارچوب استفاده از تجربیات دو کشور در حوزه احیاء و بهره برداری و از بناهای تاریخی و ارائه خدمات استاندارد، آغاز شود.

او سپس با اشاره به عزم دولت برای افزایش و گسترش روابط بین المللی در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، گفت: پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به رشد ده دردصی گردشگران ورودی به کشور، ما شاهد افزایش درخواست برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی با کاربری های مختلف نظیر واخحدهای اقامتی، پذیرایی، بازارچه های صنایع دستی، مرکز رویدادهای نمایشگاهی و یا فرهنگی هستیم. به طوری که در سال گذشته شاهد رشد 600 درصدی جذب سرمایه گذاران در این حوزه هستیم.

مدیرعامل صندوق احیاء ادامه داد: سال گذشته در سفر وزیر گردشگری و انرژی اسپانیا به ایران، در خصوص استفاده از تجربیات اسپانیا در خصوص نحوه حفاظت و بهره برداری بناهای تاریخی با توجه به حضور مدیر عامل شرکت پارادورا گفت و گو کردیم و هم اکنون نیز از مدیر عامل این شرکت برای سفر به ایران و انجام گفت و گوهای تخصصی دعوت می کنیم.

پوینده با اشاره به حضور یک ساله ادواردو لوپس بوسکتس به عنوان سفیر اسپانیا در ایران گفت: امیدواریم در دوره ماموریت جنابعالی در چارچوب تفاهم نامه های گردشگری که در سال های گذشته فی مابین دو کشور به امضا رسیده است، ما شاهد ارتقاء همکاری ها در این حوزه تخصصی باشیم.

او همچنین با تاکید بر لزوم معرفی بسته های سرمایه گذاری صندوق احیاء به شرکت های اسپانیایی گفت: باتوجه به افزایش حجم علاقه و تمایل گردشگران اروپایی و اسپانیایی برای سفر به ایران، سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ایران بسیار جذاب و قابل بررسی و اقدام است و فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی و توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری وجود دارد و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد سفر هیات های رسمی اسپانیا به ایران برای سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری باشیم .

در ادامه این دیدار نیز ادواردو لوپس بوسکتس ضمن اشاره به سوابق قبلی خود گفت: من 4 سال مدیر کل برنامه ریزی خاورمیانه بودم و در زمینه توریسم و گردشگری کارهای خوبی را انجام دادیم. سال گذشته وزیر گردشگری اسپانیا به ایران آمد و مباحث مهمی در جریان این سفر مطرح شد .

سفیر اسپانیا در ایران با اشاره به مشارکت یک هیات اسپانیایی در کرمانشاه برای مدیریت بناهای تاریخی گفت: حضور مجدد این هیات در ایران فرصت خوبی برای ایجاد روابط قوی تر و مذاکره با صندوق احیاء است .

او همچنین با اشاره به به حضور قبلی شرکت پارادور در ایران گفت: امیدوار هستیم که این شرکت بتواند در مقام مشاور برخی طرح های احیاء در ایران فعالیت هایی را آغاز کند .

ادواردو لوپس بوسکتس، با اشاره به آغاز به کار دولت جدید اسپانیا، ایران را یکی از شرکای مهم تجاری این کشور عنوان کرد و افزود: ما می توانیم در بخش های زیادی همچون انرژی و گردشگری همکاری های مهمی داشته باشیم و باید از فاصله سه ماهه تا آغاز به کار دولت جدید در مادرید، حداکثر استفاده را برای زمینه سازی در این حوزه ها به کار ببریم .

او تاکید کرد: ما در نهایت خیلی مشتاقیم که کارشناسان و مشاوران خود را برای انتقال تجربیات به شما معرفی کنیم چرا که رویکرد سرمایه گذاران ما به سمت کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه است، چون بیشتر توریست های ما به این کشورها علاقه نشان می دهند .

سفیر اسپانیا در تهران همچنین با اشاره به سفر هفته آینده یک هیات از این کشور به ایران گفت: ما می توانیم با هماهنگی های بیشتری در جریان سفر این هیات مذاکرات بیشتری درباره همکاری دو جانبه در احیاء بناهای تاریخی داشته باشیم و همچنین می توانیم راجع به امضا تفاهم نامه ای برای توسعه همکاری ها با صندوق احیاء به شکل جدی فکر کنیم، چرا که من معتقدم زمینه همکاری دو جانبه در این زمینه بسیار مهیا است.

402/105

کد خبر: 689678

وب گردی

وب گردی