همه چیز درباره نشست گروه‌های شیعه عراق و توافق درباره مرحله پس از آزادی موصل

دیدار رهبر جریان صدر با رهبران گروه‌های شیعی حاضر در بسیج مردمی در استان نجف در روز سه شنبه اقدام غافلگیرانه و غیرقابل پیش بینی برای بیشتر عراقی‌ها به ویژه در این زمان بود چرا که اختلافات مقتدی صدر با ائتلاف ملی (شیعیان) پس از تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر لغو حکم برکناری معاونان رئیس جمهور از پست‌هایشان و همچنین ادامه مخالفت وی با اقدامات برخی از شبه نظامیان به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه الحیاه، دیداری که در خانه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر صورت گرفت و به عنوان دیدار آشتی میان شیعیان توصیف شد با حضور هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و فرمانده بسیج مردمی و ابومهدی مهندس، معاون وی و شیخ قیص الخزعلی، رهبر اصائب اهل الحق و اکرم الکعبی، رهبر جنبش النجباء و عدنان الشحمانی، دبیرکل گردان‌های رسالیون و همچنین برخی از رهبران دیگر برگزار شد.

پیش بینی می‌شود که این دیدار به اختلافات و برخی درگیری‌های لفظی که ظرف سال‌ها ادامه داشته است پایان دهد اما در این نشست بندها یا اصولی برای اجرای آن آشتی اعلام نشد و این نشست بسیار به مسائل سیاسی و تعلیق مذاکرات صدر با ائتلاف ملی نپرداخت.

یک منبعی که از این دیدار آگاه بوده است در مصاحبه با روزنامه الحیاة گفت که رهبران بسیج مردمی در صحبت‌هایشان بر نبرد موصل متمرکز بودند و به مسائل سیاسی نپرداختند.

وی افزود: مقتدی صدر در جریان این دیدار بر لزوم این مساله تاکید کرد که گروه‌های بسیج مردمی منضبط و تحت امر ارتش عراق باشند و وارد شهر موصل نشوند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: فرماندهان بسیج مردمی برای جلب حمایت از جبهه داخلی تلاش می‌کردند و خواستند تا موضعی یکپارچه در قبال حضور نظامی ترکیه در شمال عراق را نشان دهند.

به همین دلیل بر آنها گام صدر برای تاخیر در تظاهراتی که از آن در مقابل دادگاه فدرال خبر داده بود، ترغیب کردند.

قرار بود که حامیان مقتدی صدر، روز سه شنبه گذشته در مقابل ساختمان دادگاه فدرال در اعتراض به تصمیم این دادگاه برای بازگرداندن نوری مالکی، اسامه نجیفی و ایاد علاوی به پست‌هایشان در معاونت ریاست جمهوری تظاهرات کنند.

مقتدی صدر تصمیم گرفت تا به جای این تظاهرات، خواهان برپایی تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه شود و صدها تن از حامیان وی به آنجا رفته و شعارهایی برای خارج کردن نیروهای ترکیه‌ای از عراق سردادند.

مقتدی صدر در دهم ماه جاری تصمیم گرفت مذاکرات بازگشت فراکسیون پارلمانی وی (الاحرار) به ائتلاف ملی را به حالت تعلیق درآورد.

وی گفت: چندین مساله رخ داده است که به فساد دامن می‌زند. دادگاه فدرال برکناری معاونان رئیس جمهور را لغو نمود و انتخاب دو وزیر شایسته و مستقل برای وزارتخانه‌های دفاع و کشور را به تاخیر انداخت و برخی در تلاش هستند تا این دادگاه را تحت تصرف خود درآورند. ائتلاف ملی بر برخی از مسائل اشتباه و تعلل در پرونده وزارتخانه‌ها و پست‌های دیگری که فاسدان در آن جای دارند، اصرار می‌ورزد.

طبق گفته این منبع، این نشست رهبران بسیج مردمی به مساله تعلیق مذاکرات صدر با ائتلاف ملی نپرداخت و از وی خواسته نشد که به مذاکرات بازگردد. اما صحبت‌ها پیرامون آینده بسیج مردمی و لزوم تبدیل آن به یک نهاد وابسته به دولت بود.

مقتدی صدر در کنفرانس خبری پس از این دیدار از توافق با رهبران بسیج مردمی پیرامون آینده عراق پس از داعش خبر داد و تاکید کرد که برخی از نگرانی‌های وی از بین رفته است که نخستین آنها پس از آن بود که ارتش عراق فرماندهی نبردهای آزادسازی را برعهده گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که دیگر نگرانی‌هایش در دیدارهای دیگر رفع شود.

العامری نیز گفت: توافق ما با رهبر جریان صدر در بالاترین سطوحش است. همگان شرایط دشوار عراق را درک می‌کنند.

در همین حال قیس الخزعلی، مقتدی صدر را نماد ملی عراق توصیف کرد و گفت که تکمیل نقش‌ها در موضع ملی واحد و ایستادگی در پشت نیروهای مسلح نهفته است.

در همین حال عبدالعزیز الظالمی، یک نماینده از فراکسیون الاحرار گفت که حضور ترکیه در عراق باعث می‌شود که همگان اختلافات خود را کنار بگذارند و با هم در مقابل تجاوز خارجی بایستند و بازگشت جریان صدر به ائتلاف نیز مساله‌ای است که فقط مقتدی صدر آن را تعیین می‌کند و تا به این لحظه صحبتی در این مورد وجود نداشته است.

تمامی تلاش‌ها در حال حاضر برای حمایت از نیروهای عراقی و بسیج مردمی در نبرد موصل است و دیدار صدر با فرماندهان بسیج مردمی روحیه معنوی بالایی را به نیروهای مبارز می‌دهد.

این دیدار یخ روابط را میان جریان مردمی و صدر با سایر طرف‌های شیعی در تمامی سطوح آب کرد و این امکان را به وجود آورد که این دیدار در آینده نیز تکرار شود.

برخی از گزارش‌ها حکایت از این داشت که این دیدار با دعوت مقتدی صدر صورت گرفت و مرجع عالی قدر شیعیان نیز از این دعوت استقبال کرد. اما در گزارش‌های دیگر اعلام شد که این ایده را هادی العامری به مقتدی صدر از دیرباز مطرح کرده بود.

منبع: ایسنا

304/201

کد خبر: 689712

وب گردی

وب گردی