مطهری: دولت باید از فرصت‌هایش استفاده بهتری می‌کرد/صادقی: برای تحقق آرمان‌هایمان باید صبر کنیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من معتقدم دولت از فرصت‌های به وجود آمده، بهتر می‌توانست استفاده کند و کارهای زیادی انجام دهد اما متاسفانه این کار را نکرد و کوتاه آمد و این انتقاد به دولت کاملاً وارد است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، جمعی از فعالان دانشجویی سراسر کشور در نشستی با حضور علی مطهری، محمود صادقی، ابوالفضل سروش، محمدعلی وکیلی از نمایندگان مردم تهران در مجلس و نیز سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ایرجی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و جمعی دیگر از مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به بیان گزارش‌هایی درباره برخوردهای قضایی، اطلاعاتی، انتظامی و انضباطی صورت گرفته با فعالان دانشجویی پرداختند.

علی مطهری طی سخنانی در این نشست با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده از سوی دانشجویان، گفت: باید بگویم حرف‌هایی که شما بیان کردید، حرف‌های ما هم هست، ما با یکدیگر هم‌درد هستیم و باید ریشه‌ این اتفاقات بررسی شود و سپس به دنبال راه‌حلی برای آن گشت.

وی افزود: همه ما قبول داریم که در کشور مان نگاه غلطی نسبت به منتقد وجود دارد که این نگاه پس از اتفاقات سال 88 نیز تشدید شده است. این نگاه از هیچ منظری موجه نیست و من به شخصه، هیچ‌گاه فلسفه‌ چنین نگاه و برخوردهایی را نفهمیدم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث دوران اصلاحات گفت: در دوره‌ اصلاحات عده‌ای از نیروهای امنیتی با بهانه‌ اینکه باید نظام را از خطرات مصون کنیم، سراغ جمعی از روشنفکران رفتند و آن داستان‌هایی که می‌دانید، پیش آمد و توجیه آن‌ها نیز این بود که برای اینکه بقیه را بترسانیم تا علیه نظام کاری نکنند، سراغ این کار رفتیم، هرچند هنوز هم در بین مسئولان امنیتی این نگاه وجود دارد و متاسفانه به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که این نگاه غلط و هزینه‌ساز است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت ادامه داد: من معتقدم دولت از فرصت‌های به وجود آمده، بهتر می‌توانست استفاده کند و خیلی از کارها را انجام دهد ولی متاسفانه این کار را نکرد و کوتاه آمد؛ دولت می‌توانست با شور و هیجان به وجود آمده پس از انتخابات 92 جلوی بسیاری از اتفاقات را بگیرد، ولی شاهد چنین چیزی نبودیم و این انتقاد به دولت کاملاً وارد است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دانشجویان در این جلسه برای مواجهه با برخوردها پیشنهاد کردند که مجلس ورود کند و به قانون‌گذاری بپردازد، هرچند درست است که این کار وظیفه‌ ماست اما مطمئن باشید به فرض هم اگر قوانین جدید در مجلس تصویب شود، نهادهای نظارتی از تصویب آن جلوگیری می‌کنند.

مطهری افزود: البته ما وظیفه داریم و باید وزیر اطلاعات را به مجلس دعوت کنیم و از وی بپرسیم که این دخالت‌ها در امور دانشگاه با چه مجوزی صورت می‌گیرد و چرا اعمال غیر قانونی در حال رخ دادن است؟

وی با اشاره به نقش مهم دانشجویان در این زمینه، گفت: نکته دیگری که وجود دارد، این است که خود دانشجویان و سخنران‌هایی که برنامه آن‌ها لغو می‌شود، باید مقاومت کنند؛ در حادثه‌ شیراز هم علی‌رغم مخالفت‌های نهادهای نظامی و امام جمعه آن شهر، مجوز برنامه کاملاً قانونی صادر شده بود و پس از آن اتفاقات، من نیز پیگیری‌هایم را ادامه دادم و چون ایستادگی کردیم، نهایتاً نتیجه گرفتیم و کار به عذرخواهی و تغییر استاندار رسید.

مطهری در پایان با بیان پیشنهادی به دانشجویان، گفت: پیشنهاد من این است که دانشجویان صحبت‌ها، نقدها و گزارش‌های خودشان را نزد رهبری و رییس‌جمهوری بیان کنند، چرا که این مسائل باید در سطح کلان هم مطرح شوند و با به خرج دادن تدبیر، اگر مقاومت بیشتری انجام شود، حتماً نتیجه‌ای به دست خواهد آمد.

همچنین در ادامه این نشست، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشجویان، اظهار کرد: برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد و صبر و مقاومت داشت و در مقدمه‌ قانون اساسی، نیز تحقق جمهوری اسلامی، فرآیندی تدریجی دانسته شده است، پس برای رسیدن به آرمان‌مان که تحقق کامل جمهوری اسلامی است، باید صبر و مقاومت داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنان دانشجویان در این نشست، اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از مشکلاتی که دانشجویان به آن اشاره کردند، ناشی از یک ترس موهوم در بین مسئولین است اما زمانی که از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم، متوجه می‌شویم این ترس نباید وجود داشته باشد.

صادقی افزود: ما در بین مسئولان دانشگاه‌ها شاهد انفعال هستیم. مسئولان دانشگاه‌ها از یک تماس تلفنی هراس دارند و حاضر به دادن هیچ هزینه‌ای نیستند، در حالی که اگر هرکس به مسئولیت خود عمل می‌کرد، شاهد چنین شرایطی نبودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود با انتقاد از دولت گفت: البته باید بگویم که پس از این که ما به مجلس آمدیم به نحوی محذورالطرفین بودیم، چرا که از طرفی باید مطالبات به حق مردم پیگیری شود و ازسوی دیگر تعامل با دولت حفظ شود، ولی باتوجه به شرایط فعلی به زعم من، دیگر تسامح بیشتر از این با دولت جایز نیست و باید خواسته‌ها و مطالبات شما پیگیری شود و درباره بحث‌هایی که مطرح شد، حتما بحث‌های نظارتی را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا در ابتدای این نشست، حبیب رضازاده، دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی-داشجویی علوم سیاسی کشور با ارائه گزارشی به بیان مسائل و مشکلات انجمن‌های علمی دانشجویی پرداخت و در ادامه صادق آرامش نماینده انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تشکیل این اتحادیه، گزارشی از برخوردهای غیرقانونی با تشکل‌های دانشجویی و اعضای آنها در چند سال اخیر را ارائه کرد.

محمدعلی کامفیروزی نیز با بیان جزئیاتی از پرونده‌های قضایی تشکیل شده درطول سالیان اخیر و ابراز نگرانی از روند رو به رشد اعلام جرم علیه فعالان نشریات، تنها راه موجود برای مقابله با وضعیت موجود را نقش‌آفرینی فعالانه تر نمایندگان برای تذکر و یا طرح سوال از دولت و وزرای دولت و استفاده از تمامی ابزارهای تقنینی، نظارتی و اظهارنظر دانست و در نهایت این نشست، با ارائه توضیحاتی از سوی مسئولان دولتی درباره فضای دانشگاه ها پایان یافت.

304/201

کد خبر: 689735

وب گردی

وب گردی