مذاکرات ظریف و لاوروف در مسکو/ مسائل منطقه در دستور کار

محمدجواد ظریف برای سفری یک روزه و مذاکره با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه به مسکو سفر می کند.

به گزارش ایسکانیوز، براساس برنامه اعلام شده، محورهای مذاکرات یک روزه مسکو مسائل مورد علاقه دو کشور، روابط ایران و روسیه و همچنین اوضاع منطقه خواهد بود.
همچنین به گزارش برخی رسانه ها با توجه به برنامه سفر همزمان ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه به مسکو، ممکن است یک نشست سه جانبه بین وی، ظریف و لاوروف برگزار شود.
روسیه و ایران به عنوان متحدان سیاسی و ضدتروریستی سوریه، راهبرد حل سیاسی بحران این کشور و همچنین جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه را دنبال می کنند.
همگرایی های ضدتروریستی ایران، روسیه و سوریه و همراهی های عراق در این زمینه به ویژه در عرصه همکاری های اطلاعاتی، سبب شده که برنامه گروه کشورهای غربی-عربی به پیشگامی آمریکا با وجود شش سال حمایت کامل از گروههای تروریستی و مسلح شکست بخورد.
روسیه و ایران با پیگیری راهبرد مذاکرات سوری-سوری و همزمان لزوم اقدام بین المللی برای سرکوب گروههای تروریستی و قطع حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از تروریست ها، بر لزوم تعیین آینده سیاسی سوریه با رای مردم این کشور تاکید می کنند.
استفاده ابزاری گروه کشورهای ضدسوری از تروریست ها با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، تاکنون افزون بر کشتار دهها هزار نفر از سوی نظامیان آمریکا و کشورهای ائتلاف وابسته و همچنین تروریست ها به ویرانی سوریه و از سوی دیگر گسترش سلطه تروریسم به عراق منجر شده که در هر دو کشور نیز میلیون ها آواره بر جای گذاشته است.
همزمان با ادامه برنامه ریزی نظامی روسیه و سوریه برای آزاد کردن شرق شهر حلب از زیر سلطه تروریست های جبهه النصره، غرب به ویژه آمریکا فشار زیادی را به مسکو و دمشق وارد می کنند تا سرکوب این گروه تروریستی را متوقف کنند.
احتمالا وضعیت این منطقه نیز در دستور کار مذاکرات وزیران خارجه سه کشور در مسکو خواهد بود.
از سوی دیگر مسکو از مهرماه سال گذشته با استفاده از بمب افکن های روسی مجموعه یگان هوافضای خود مستقر در سوریه، پرواز بمب افکن های قاره پیما به صورت رفت و برگشت از خاک روسیه و همچنین موشکباران از ناوها و زیردریایی ها، تروریست ها به ویژه داعش و جبهه النصره و همچنین گروههای مسلح مورد حمایت کشورهای غربی-عربی ضدسوری را از حالت پیشروی و هجومی به دفاعی و زمین گیری کشانده است.

منبع: ایرنا

304

کد خبر: 689741

وب گردی

وب گردی