تشکیل سه کانون فرهنگی و هنری در مناطق عشایری استان تهران

مدیر امورعشایراستان تهران گفت: با همکاری دبیرخانه کانون های فرهنگی وهنری مساجد استان تهران سه کانون فرهنگی و هنری در مناطق عشایری استان تهران تشکیل می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی امورعشایراستان تهران، سیروس نصیری در اولین جلسه هم اندیشی کانون های فرهنگی و هنری عشایر استان تهران که در محل دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران برگزار شد افزود: به منظور مشارکت جامعه عشایر در امر برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری سه کانون فرهنگی و هنری در مناطق عشایری استان تهران تشکیل می شود.

او گفت: تلاش خواهیم کرد این کانونها در مناطق عشایری شهرستانهای ورامین، پاکدشت و فیروزکوه ایجاد شود و در آینده نیز تلاش خواهیم کرد این کانونها را در سایر مناطق عشایری استان تهران گسترش دهیم.

مدیر امورعشایراستان تهران با بیان اینکه حدود3 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر در استان تهران زندگی می کنند گفت: در سیزدهمین جلسه شورای عالی عشایر ایران که در مرادماه امسال به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد مقرر شد در جهت تامین و گسترش عدالت اجتماعی، فرهنگی و نظام مند کردن ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی توسط دستگاهها، سازمان ها و نهادهای مربوطه طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری تصویب و مقرر شد این طرح به دبیرخانه هیات دولت ارسال شود تا به عنوان تصویب نامه هیات وزیران به دستگاههای مربوطه ابلاغ شود.

او گفت: قانون تمامی دستگاههای اجرایی کشور را مکلف کرده که همچون جامعه شهری و روستایی به جامعه عشایری نیز خدماتی ارائه کنند.

نصیری همچنین از تشکیل بانک اطلاعات جمعیت شهدای عشایر استان تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود یکصد شهید عشایر در سطح استان تهران شناسایی شدند.

توجه به مسائل فرهنگی عشایر ضروری است

در این جلسه همچنین مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران گفت: توجه به مسائل فرهنگی، هنری و مذهبی عشایر ضروری است و در این زمینه باید همه دستگاههای فرهنگی و هنری برای این جامعه خدماتی ارائه کنند.

حجت الاسلام امیر شمس گفت: با هماهنگی های انجام شده تا پایان امسال سه کانون فرهنگی و هنری مساجد در مناطق مختلف عشایری استان تهران ایجاد می شود.

او گفت: جامعه عشایر استان تهران در برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری یک ظرفیت محسوب می شود و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران گفت: طرح ایجاد کتابخانه در مناطق عشایری استان تهران و تقدیر از خانواده های معظم شهدای عشایری از دیگر برنامه هایی که در مناسبت های مختلف انجام خواهد شد.

اوبه برگزاری اولین کنگره یکصد شهید عشایراستان تهران نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد در صورت تصویب این کنگره در شورای فرهنگی استان تهران اولین کنگره شهدای عشایراستان تهران برای اولین بار برگزار شود.

برگزاری چهار جشنواره روستایی و عشایری در چهار استان کشور

همچنین در این جلسه سرپرست دفتر فرهنگ روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در مناطق عشایری سراسر کشور خبر داد و گفت: امسال چهار جشنواره روستایی و عشایری در چهار استان کشور از جمله استان تهران برگزار می شود.

حجت الاسلام مصطفی ثبوت گفت: این جشنواره ها در موضوعات مختلف از جمله عکس، فیلم 100 ثانیه ای، شعر، تئاتر، سرود، قرآن و سایر موضوعات دیگر در چهار استان کشور برگزار می شود.

او گفت: تلاش می کنیم تا پایان امسال جشنواره عکس، فیلم 100 ثانیه ای، سرود و تئاتر را ویژه روستائیان و عشایر استان تهران برگزار کنیم.

سرپرست دفتر فرهنگ روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد در مناطق روستایی و عشایری محور پیشرفت و تعالی فرهنگی و به عنوان مرکز ثقل فعالیت های هنری در مناطق محروم است.

به منظور توسعه ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در مناطق عشایری استان تهران اولین جلسه هم اندیشی کانونهای فرهنگی و هنری این حوزه در محل دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران برگزار شد.

105105

کد خبر: 689769

وب گردی

وب گردی