مجلس در هفته ای که گذشت/ از پاسخ صریح وزیر اطلاعات به دلواپسان تا لابی وزرای پیشنهادی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی هفته خود را به پایان رسانده و برای سرکشی از حوزه های انتخابیه بهارستان را ترک کردند که رایزنی های وزرای پیشنهادی دولت برای گرفتن رای اعتماد مهم ترین اتفاق این هفته خانه ملت بود.

عبداله احمدی- ایسکانیوز :‌ اولین جلسه پارلمان در هفته ای که گذشت، یکشنبه دوم آبان ماه به ریاست علی لاریجانی در حالی برگزار شدکه در ابتدا 203 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند وکرسی 83 نماینده مجلس خالی‌ بود.

ادامه بررسی لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های 5 ساله توسعه از شورای نگهبان، اولین دستور کار نشست علنی پارلمان در این روز بود.همچنین سوال محمد دامادی، نماینده ساری از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دستور کار بود که در نهایت نماینده از سوال خود منصرف شد.

در ادمه این جلسه سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در تذکری شفاهی نسبت به تغییرات انتخاباتی کابینه انتقاد کرد و اظهار داشت: آقای روحانی! بهتر است با هم روراست باشیم، تغییر وزرای کابینه با رویکرد سیاسی چه مشکلی را حل می کند؟وی افزود: تغییرات کابینه باید در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و خروج از رکود اقتصادی و رفع بیکاری جوانان باشد، که اگر این گونه بود، نمایندگان مجلس حتما از آن استقبال می کردند.

نقوی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای روحانی! مشکلات آموزش و پرورش با تغییر وزیر چگونه حل می شود؟ صندوق ذخیره فرهنگیان غارت شد، بیمه بازنشستگان با مشکل مواجه شده است، فشار بر معلمان برای کاهش ساعت کاری و مشکلات بازنشستگان با این تغییرات چگونه حل خواهد شد و کلا این گونه تغییر کابینه چه تاثیری در این روند دارد؟ نقوی در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات کابینه باید با رویکرد رفع مشکلات اقتصادی کشور باشد اما تغییرات کابینه انتخاباتی است و مشکلی را هم حل نمی کند.

همچنین محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در تذکری شفاهی نسبت به رویه تغییر کابینه به خصوص برکناری وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد و اظهار داشت: دولت نباید افرادی را که رئیس ستاد انتخاباتی آنان بوده اند را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

پای وزیر اقتصاد به مجلس کشیده شد

همچنین در نشست علنی 4 آبان مجلس و در سؤال برخی نمایندگان از وزیر اطلاعات به چرایی و بررسی انتقاد نسبت به تشدید نفوذ در دولت یازدهم پرداخته شد.

پاسخ‌های کنایه‌ای وزیر اطلاعات به کریمی قدوسی

در این نشست، وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره حضور یک سناتور آمریکایی در ایران گفت: وقتی وزارت اطلاعات بر داعشی‌هایی که بدون گذرنامه وارد کشور می‌شود، اشراف دارد مگر ممکن است نسبت به ورود افرادی از مرزهای رسمی اشراف اطلاعاتی نداشته باشد.

سید محمود علوی در این روز برای پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در بهارستان حضور یافت.پیش از ورود مجلس به سئوال از وزیر، نائب رئیس مجلس از درخواست وزیراطلاعات برای غیرعلنی شدن جلسه سخن گفت که این خواسته با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

در ادامه نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گزارش این کمیسیون در مورد سئوال از وزیر اطلاعات را قرائت کرد و گفت: آقای حاجی دلیگانی در کمیسیون به نمایندگی از سئوال کنندگان سئوال را مطرح کردند، البته امروز کریمی قدوسی به نمایندگی سئوال را مطرح می کنند.وی افزود: سئوال اول پیرامون حضور سناتور آمریکایی در ایران بود. آقای حاجی دلیگانی با توجه به مسئله نفوذ سئوال داشتند که حضور این سناتور به چه دلیل بود؟ آقای علوی توضیح دادند که این سفر در تور اطلاعاتی ما صورت گرفته است و ما تمام نشست ها و رفت و آمدها را در نظرداشتیم و هیچ مورد امنیتی وجود نداشته است.

نقوی در توضیح سئوال‌های بعدی نمایندگان از وزیر اطلاعات اظهار کرد: سئوال دوم در مورد قرار دادی که با یک شرکت بازی رایانه ای بسته شده است بود که آقای وزیر گفتند هنوز قراردادی بسته نشده است و این شرکت از شرکت های قوی رایانه ای است و ما میتوانیم از این شرکت در راستای هنجارها و ارزش‌های خود استفاده کنیم. سئوال سوم،‌ این بود که علت سفرهای طولانی مدت رئیس دانشگاه علم صنعت به خارج از کشور چیست؟ آقای علوی گفت که ما کلیه سفرها را بررسی کردیم و هیچ کدام از سفرها مورد امنیتی نداشته است و در پایان اما سئوال کنندگان قانع نشدند و اینک سئوال را میشنویم.

در ادامه وزیر اطلاعات برای پاسخگویی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: سوالات در کمیسیون مطرح شد، پاسخ مبسوط به هر سه سوال داده شد، طبیعی است که در جلسه علنی با آن شرح و بسط پاسخ نمی توان داد چون برخی از جنبه ها بیش از آنکه مورد استفاده صحیح نمایندگان و مردم قرار بگیرد مورد سواستفاده دشمن قرار می گیرد. طبیعی است نه نماینده و نه مردم راضی به طرح آنها از تریبون عمومی مجلس نیستند.

در ادامه جلسه کریمی قدوسی به عنوان نماینده سئوال کننده، پشت تریبون مجلس رفت و گفت: رهبری در چند سال اخیر توجه زیادی به مساله نفوذ دشمن داشتند، بطوری که کلید واژه نفود پرتکرارترین کلید واژه‌های ایشان بوده است. ملت ایران بدانند همان قدرت بازدارنده نظامی و شهرهای موشکی و راهبردهای مایوس کردن از تهدید نظامی با همان سطح و کیفیت در حوزه قدرت امنیتی و اطلاعاتی نظام فعال است. و نمی گذارد کشور شهدا و امام شهدا ضربه ای دریافت کند.

وی با بیان اینکه نفوذ برنامه جدی آمریکایی ها است، گفت: گرچه از قبل هم بوده ولی حوزه آن گسترده تر شده است. هدف نفوذ هم نفوذ بین مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور با بهانه های مختلفی چون مسائل فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی است. دشمن هرجا بتوانند عِده و عُده وارد کشور می کنند و در پی پروژه براندازی نظام از طریق نفوذ است. بنابراین آن نگرانی اصلی آن خطر عظیم نفوذ است.

پس از اتمام صحبت‌های کریمی قدوسی، وزیر اطلاعات این گونه پاسخ داد: مسئله نفوذ یک پروژه عمیق است که از پیچیدگی برخوردار است و در این رابطه باید روش‌ها، ابزار،‌راه ها،‌عناصر و انواع نفوذ اعم از نرم، سخت، جریانی و رخنه ای مورد توجه قرار گیرد.مقابله با نفوذ هم باید با مطالعه هم این بخش ها انجام شود، با اشراف اطلاعاتی و رصد هر حرکت مشکوکی لازم است تا بتوانیم جلوی نفوذ را بگیریم.

علوی با انتقاد از سوء استفاده از واژه نفوذ،‌ گفت: سوء استفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی‌، مقابله با نفوذ را به انحراف می کشاند.برخورد سطحی و غیرهوشمندانه با راهبرد رهبری جفا به این هشداری است که رهبری دادند.

در این میان یک نماینده خواهان تذکر شد که پزشکیان گفت: وزیر حرف میزند لطفا بنشینید تذکر هم گوش میدهیم، شما ادامه بدهید آقای وزیر.

وزیر اطلاعات گفت: همانطور که در کمیسیون گفتیم وزارت در مسئله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد و هر جا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده است بدون تسامح آن را زیر ضربه برده است و بارها رهبری از نقش وزارت در مقابله با نفوذ و رد عناصر نفوذ و جلوگیری از ورود به کشور تقدیر کردند .علوی معتقد است:«لازمه مقابله با نفوذ این نیست که درب های کشور بسته شود طبیعی است که یک زمان در زمستان حشراتی در محیط هستند به منزل شما وارد میشوند نوعا زمینه نفوذ کمتر است و چون به دلیل بسته بودن دربها زمینه ورود حشرات کمتر است اما وقتی بهار شد و درها را باز کردی احتمال ورود بیشتر حشرات وجود دارد. راه مقابله با حشرات بستن درها و محروم شدن از هوای بهاری نیست راه استفاده از توری برای جلوگیری از حضور حشرات است. وزارت اطلاعات توری قوی است که هم اجازه استفاده از هوای بهاری را میدهد و هم جلوی ورود حشرات را میگیرد.

وزیر اطلاعات با بیان این نکته که بیان برخی از مسائل با امنیت کشور سازگاری ندارد و اگر دوستان مایل بودند در جلسه غیر علنی گفته میشود، افزود:اما در مورد سئوال نمایندگان،‌ سفر «جیم داباکیس» سناتور یکی از ایالات های آمریکا به ایران که باید بگویم اگر بخواهیم معادل سازی کنیم این فرد همچون عضو یکی از شورای شهرهای یکی از استان ها است. وزارت اطلاعاتی که بر داعشی ها که بدون گذرنامه وارد کشور میشود، اشراف دارد و آنها را زیر ضربه برده است،‌ آیا ممکن است نسبت به ورود افرادی از مرزهای رسمی اشراف اطلاعاتی نداشته باشد؟‌

علوی گفت: وزارت بر ورود این سناتور کاملا اشراف داشته است. هیچ مورد از چتر اطلاعاتی سربازان گمنام خارج نبوده است و ذکر بیشتر از این را میدانم شما نمی پسندید، چون این نیاز اطلاعاتی دشمن را هم فراهم می کند.این آقای سناتور در سال 1389 به ایران سفر کرده بودند، برادرها اشاره کردند که ایشان عضو سابق سنای ایالاتی بوده است و این آقا با استیفن موریس در سال 89 وارد کشور شدند.برای وزارات اطللاعات جای سئوال است که چطور سفرشان در سال 94 موجب سئوال میشود اما سفر 15 روز ایشان در سال 89 حساسیت ایجاد نکرده و جنجال رسانه ای راه نینداخته است.

در این میان پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت که«یک سری از نمایندگان خواهان غیرعلنی شدن هستند.» و این نکته با مخالفت وزیر مواجه شد و علوی گفت:آقای رئیس ما خودمان رعایت یک سری اصول را میکنیم و من خواهش میکنم سئوال علنی مطرح شده است پس بگذارید جواب را هم علنی بگویم اگر دوستان از پاسخ قانع نشدند جلسه غیرعلنی برگزار کنید و ما هم مبسوط پاسخ میدهیم چون سئوال علنی بود،‌ بگذارید جواب هم علنی شود،‌ در صورت غیرعلنی شدن حق وزارت اطلاعات ضایع می شود.در نهایت مقرر شد تا نمایندگان در رابطه با برگزاری جلسه غیرعلنی رای گیری کنند که به دلیل مخالفت نمایندگان،‌ادامه جلسه به صورت علنی ادامه داده شد.

وزیر اطلاعات معتقد است:«سفر یک رییس دانشگاه،سفر شهروندان جمهوری اسلامی به کشورهای مختلف غیر از رژیم اشغالگر قدس هم از نظر قانونی بلا اشکال است و از نظر شرعی هم مباح و مستحب است.»وی گفت:سفرهایی که انجام می شود یا شخصی است یا ماموریتی و فرصت های مطالعاتی و ...است. سفرهای شخصی به ما ربطی ندارد الا اینکه سوءاستفاده برای نفوذ شود البته ما ورود می کنیم اما در مواردی که شائیه نفوذ دارد ورود می کنیم. اما در سفرهای ماموریتی و تحصیلاتی به دستگاه ها و نهادهایی مربوط است که این ماموریت را واگذار می کنند. از آنجا که ممکن است برای این افراد از سوی سرویس های اطلاعاتی بیگاه طعمه گذاری یا تاثیرگذاری شود یا تلاش هایی برای تخلیه اطلاعاتی شود اشراف اطلاعاتی داریم و اگر مورد مشکوکی باشد روی آن با دقت بیشتر اشراف را ادامه می دهیم و در صورتیکه مسلم شود حریف و رقیب مخصوصا سرویس های اطلاعاتی دشمن وارد شوند برخوردهای لازم را انجام می دهند. این مصداقی که گفته شده تحت اشراف اطلاعاتی بوده و موردی برای مظنون شدن وجود نداشته است.» مسعود پزشکیان در پایان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت از وی سوال کرد که آیا از توضیحات وزیر قانع شده است یا نه که با پاسخ مثبت کریمی قدوسی همراه شد.

لابی های وزررای پیشنهادی در لابی مجلس

در هفته که گذشت همچنین نمایندگان شاهد حضور ورد وزرای پیشنهادی دولت در بهارستان بودند.آنچه از فضای کلی مجلس برمی آید نشان می دهد که امیدی ها تا اینجای کار همراه دولت، مستقلان نیز تقریبا همراه و اصولگرایان نیز هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

در همین رابطه محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید گفته است که پس از برگزاری جلسه با وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان درباره رای اعتماد به آنها تصمیم گیری خواهیم کرد. عارف درباره برگزاری جلسه از سوی فراکسیون متبوعش با وزرای پیشنهادی دولت اظهار کرد: بدون شک با توجه به اهمیت این وزارتخانه ها، فراکسیون امید با وزرای پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان جلسه خواهد داشت. وی افزود: ما قبل از برگزاری جلسه رای اعتماد با وزرای پیشنهادی دولت جلسه برگزار خواهیم کرد. رییس فراکسیون امید در پایان خاطرنشان کرد: پس از برگزاری جلسه پیرامون رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت تصمیم گیری خواهیم کرد.

همچنین سخنگوی فراکسیون "مستقلین ولایی" از اعلام حمایت این فراکسیون از وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش خبر داد.مهرداد لاهوتی در این باره گفت: در جلسه سه شنبه فراکسیون مستقلین ولایی که با حضور بیش از 60 نفر از اعضا برگزار شد، آقایان سلطانی فر و صالحی امیری وزرای پیشنهادی ورزش و ارشاد برنامه ها و سوابق خود را تشریح کردند و نهایتا مقرر شد فراکسیون با صدور بیانیه ای حمایت خود را از این دو وزیر پیشنهادی اعلام کند.

وی افزود: همچنین در جلسه چهارشنبه فراکسیون آقای دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه های خود را برای اعضای فراکسیون تشریح کرد و طبیعتا بعد از برگزاری این جلسات و بررسی برنامه های و سوابق آقای دانش آشتیانی فراکسیون مستقلین ولایی نظر نهایی خود را درباره گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نیز اعلام خواهیم کرد.

واکنش لاریجانی به سئوال محمود صادقی

اما در جلسه چهارشنبه 5 آبان ماه که دیگر از حواشی جلسه روز قبل خبی نبود، رییس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده تهران مبنی بر اینکه شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس را از نظر انطباق با موازین اسلام و قانون اساسی بررسی کند، توضیح داد: اکثر تذکرات شورای نگهبان بنا به مصلحت حقوقی مطرح می‌شود.

محمود صادقی در این نشست در جریان بررسی اصلاح ماده الحاقی 44 لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با استناد به اصل 94 قانون اساسی اخطار داد و گفت: تمامی مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان موظف است آن را از نظر انطباق با موازین اسلام و قانون اساسی بررسی کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کلیه موادی که در لایحه مذکور به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنیم از حق قانونی مجلس عدول می‌شود و این امر خلاف قانون اساسی است لذا سبب استمرار اظهارات غیر منطبق با موازین حقوقی از سوی شورای نگهبان شده است.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار صادقی گفت: در برخی مفاد به دنبال ویرایش و اصلاح هستیم و اکثر تذکرات نیز بنا به مصلحت حقوقی مطرح می‌شود اما شما می توانید اصرار کنید و با دفاع از حق مجلس موجب عدم عدول از موازین حقوقی مجلس شوید.

سوال از زنگنه اعلام وصول شد

هچنین عضو هیأت رئیسه مجلس سوال ملی نماینده مردم سیرجان از وزیر نفت را اعلام وصول کرد. غلامرضا کاتب در این جلسه، سوال ملی شهباز حسن پور بیگلری از نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت در خصوص عدم اجرای قانون اجرایی سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را اعلام وصول کرد.

با این حال به نظر می رسد مجلس در هفته آینده آبستن اتفاقات بسیاری خواهد بود و حضور حسن روحانی در بهارستان برای دفاع از وزرایی که به مجلس پیشنهاد کرده است جلسات هفته آینده پارلمان را دیدنی و مشروح مذاکرات را که از رادیو پخش می شود را شنیدنی تر خواهد کرد.

204201

کد خبر: 689844

وب گردی

وب گردی