وزیر علوم: نیازمند 100 هزار ظرفیت خوابگاه دانشجویی هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح خوابگاه دخترانه دانشجویی بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد که در دانشگاه فردوسی مشهد به بهره‌برداری رسید، گفت: نیازمند 100 هزار ظرفیت خوابگاه دانشجویی در دانشگاه‌های کشور هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهادی با اشاره به اینکه نیازمند 75 هزار ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان مجرد هستیم، عنوان کرد: دانشجویان متاهل نیز به 25 هزار ظرفیت خوابگاهی نیاز دارند که تامین این ظرفیت‌ها را باید خیران و بخش‌های غیردولتی بر عهده بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ابلاغ سیاست‌های جامع علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: ایشان در این سیاست‌ها به استفاده از ظرفیت‌های خیران و بخش غیردولتی تاکید کردند؛ به همین دلیل خیران با حضور در حوزه‌های آموزش عالی، در ساخت دانشکده‌های‌ مختلف، خوابگاه‌ها، تامین و تجهیز آزمایشگاه‌ و کارگاه‌ها با وزارت علوم همکاری کردند. همچنین خیران هزینه تحصیل برخی از دانشجویان را نیز برعهده گرفته‌اند.

دکترفرهادی با اعلام اینکه خیران حمایت از نخبگان علمی و دانشجویی را نیز بر عهده گرفته‌اند، ادامه داد: بنیاد حامیان علم و فناوری‌ ایران در سال گذشته تاسیس شد و این بنیاد تاکنون در 50 دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وزیر علوم با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیران در برنامه‌های وزارت‌ علوم آورده شده است، اظهار کرد: خوشبختانه خیران در موضوعات آموزش و پرورش و بهداشت و سلامت حضور پیدا کرده بودند؛ اما با صحبت‌هایی که صورت گرفت، خیران تصمیم گرفتند در حوزه‌های آموزش عالی، علم و فناوری نیز اقداماتی را انجام دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تا کنون ده‌ها پروژه خوابگاه‌سازی توسط خیران به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: بنیاد خیریه 15 خرداد متعهد شده که 16 خوابگاه دانشجویی بسازد. در تابستان سال جاری بیش از 57 خوابگاهی که رتبه کیفی پنجم را در اختیار و وضعیت نامناسبی داشتند، بازسازی شدند. همچنین 100 مرکز سلامت و ورزش را در خوابگاه‌های دانشجویی فعال کردیم.

وی به رتبه 16 ایران از نظر کمیت تولیدات علمی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یک درصد جمعیت جهان را در اختیار داریم، سهم ما از تولید علم حدود 1.5 درصد است.

دکترفرهادی با اعلام اینکه تا کنون 4000 شرکت دانش‌بنیان در کشور مجوز فعالیت گرفته اند، اضافه کرد: از این تعداد 2500 شرکت در حال‌حاضر فعال بوده و 39 پارک علم و فناوری ما با اعتباری که حتی به 10 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، مبلغی حدود 1800 میلیارد تومان گردش مالی داشته اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این شرکت‌ها در سه سال گذشته مبلغی حدود 130 میلیون دلار اقدام و یا فناوری علمی به کشورهای دیگر صادر کرده‌اند.

101

کد خبر: 689914

وب گردی

وب گردی