وضعیت اقتصادى کشور مهمترین عامل در روند بازار سرمایه است

کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت اقتصادى کشور یکى از مهمترین عوامل در روند بازار سرمایه است.

حسام جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت بازار سرمایه در ماه های پایانی سال جاری گفت: چندین عامل در مثبت و منفی بودن روند بازار سرمایه تاثیرگذار است اما با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی دولت و نیز جذب نقدینگی، بازار سرمایه تا پایان سال جاری مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین عوامل داخلی موثر در روند بازار سرمایه است، گفت: رونق اقتصادی یکی از مهمترین عواملی است که موجب بهبود وضعیت عمومی شرکت‌هایی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند و عمده درآمد آنها از مشتریان داخلی است خواهد شد که در نهایت باعث افزایش سودآوری، درآمد و رشد قیمت سهام شرکت ها می شود.

جععفرى در ادامه اذعان کرد: تک نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود بانکی، کاهش تورم، گشایش‌های اقتصادی و نیز دسترسی به منابع بین‌المللی نقاط قوت بورس را در سال آینده رقم خواهند زد و به طور قطع باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بهبود روند بورس طی 6 ماه آینده متاثر از 2 عامل تاثیرگذار است، گفت: بازار سرمایه در صورت ورود نقدینگی به بورس و عدم ورود آن به بازار طلا، ارز و مسکن و نیز در صورت توسعه و فعالیت شرکت‌ها طی شش ماه آینده با رشد ملایمی همراه خواهد شد.

وی به رشد 5 درصدی اقتصاد کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول شرایط اقتصادی کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته با وضعیت مساعدی همراه است و به تبع بازار سرمایه کشور نیز از این رشد و بهبود اقتصاد بی نصیب نخواهد بود.

جعفرى خاطرنشان کرد: در همین خصوص کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه از نظر حجم معاملات، توان مالی و کارایی عملیاتی در سال جاری روند مطلوبی را پیش رو خواهند داشت و رشد شاخص بورس وضعیت بهتری را تجربه می کند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مثبت بودن چشم انداز بورس در سال 1395 گفت: کاهش هزینه های انتقال پول در عرصه جهانی با گشایش سوئیفت تاثیرات مثبتی را در بازار سرمایه خواهد گذاشت و لازم به ذکر است که برخی نوسان های موجود در بورس، ذات بازار سرمایه بوده و بزودی شاهد رونق و شکوفایی در بازار سهام خواهیم بود.

وی به صنایع پیشرودر نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: انتظار می رود گروه های مختلفی مانند صنایع معدنی با توجه به افزایش قیمت مواد معدنی در دنیا پیش تاز باشند.

جعفرى خاطرنشان کرد: گفتنی است که در صورت محقق شدن قراردادهای شرکت های خودرو سازی و همچنین تولید محصولات جدید؛ گروه خودرو نیز محرک رشد بازار باشد.

وی گفت: برخی از شرکت های پتروشیمی که نسبت به تولید محصولات پرتقاضا (پروپیلن و پرواتیلن) اقدام می کنند و همچنین شرکت های پالایشی که طرح کیفی سازی را اجرا می کنند و برخی از شرکت های دارویی با استقبال سهامداران مواجه می شوند.

وی با اشاره به گشایش های بین المللی و رشد قیمت محصولات فلزی گفت: براسا پیش بینی ها صنایع صادرات محور و تولید کنندگان مواد فلزی از این مساله منتفع خواهند بود و رشد قیمت در نیمه دوم سال را تجربه می کنند.

وی با اشاره به اینکه ارزش معاملات در سال جاری نشانگر وضعیت مطلوب کنونی بازار سرمایه نسبت به سال گذشته است، گفت: تا حدودی می توان گفت وضعیت اقتصادی کنونی باعث بهبود روند بازار سرمایه شده است و در صورت موثر بودن سیاست های خروج از رکود چشم انداز بهتری را می توان نسبت به سال قبل متصور بود.

وی با بیان اینکه هر اندازه اقتصاد کشور به سوی ثبات گام بر دارد عملکرد بازار سرمایه نیز مطلوب تر خواهد بود، گفت: بازار سرمایه می‌ تواند در اجرای سیاست های دولت در راستای خروج از رکود نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد و در صورتی که برنامه‌ ریزی جامع و کلان برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه وجود داشته باشد بدون تردید می‌ توان به آینده اقتصاد ایران خوش‌ بین بود.

401/101

کد خبر: 689967

وب گردی

وب گردی