آیا ژنرال عون سعودی ها را از باتلاق جنگ علیه یمن نجات می دهد؟

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: روشن است که سعودی ها می خواهند جنگشان علیه یمن را امروز و قبل از فردا پایان دهند و از سوی دیگر تلاش دارند تا یک نیروی حافظ صلح از کشورهائی که مورد اطمینان آنها و حوثی ها و همپیمانان آنان است، تشکیل شود.

به گزارش ایسکانیوز، السفیر در شماره روز جمعه خود خاطرنشان کرد: این ها ممکن نیست بدون تصمیم قاطع آمریکا برای پایان جنگ یمن و موافقت واضح ایران تحقق یابند.
« سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل درصدد رهائی از پیامدهای « سکته ناقص سیاسی» بعداز اعلام غیررسمی حمایت از نامزدی « سلیمان فرنجیه» در انتخابات ریاست جمهوری با حمایت از ژنرال عون نامزد مورد حمایت حزب الله است و حالا این سوال مطرح است که آیا ژنرال عون در مقام رئیس جمهوری جدید لبنان، سعودی ها را از باتلاق جنگ علیه یمن نجات خواهد داد؟
روزنامه لبنانی السفیر نوشت: یک نماینده عضو فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال « میشل عون» در پارلمان لبنان تاکید دارد که سخن گفتن از معامله ای تحت عنوان تسلیم یمن به سعودی و تسلیم لبنان به ایران بی معنی است.
به نوشته السفیر، اما یکی از همپیمانان این نماینده تاکید کرد که« سعودی بشدت نیاز دارد تا جنگ علیه یمن را با کمترین هزینه پایان دهد زیرا درک می کند ادامه این جنگ بعداز جنایت های زیادی که مرتکب شده است مانند کشتار مردم در یک مراسم ختم و ناتوانی آن در حمایت از مرزهایش در مقابل نفوذهای مستمر حوثی ها، تنها موجب خسارت های بیشتر و عمیق تر آن می شود».
این روزنامه لبنانی با طرح این سوال « حال سعودی چه خیری در لبنان یافته است؟»، خاطرنشان کرد، «ثامر السهبان» وزیر امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سفیر سابق سعودی درعراق که بغداد بعداز مداخلاتش در امور داخلی عراق خواستار تغییر او شد، پیش از رفتن به عراق وابسته نظامی سفارت سعودی در لبنان بود.
السفیر نوشت: اکنون السهبان برای یک ماموریت سیاسی البته نه با طرح ها و وعده و وعیدها به بیروت آمده است و ماموریت اول او هم تبریک رسیدن ژنرال عون به «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری است هر چند این عبارت تاریخی خودش « آنچه را لبنانی ها توافق کنند، تبریک می گوئیم» ترک نکرده است.
در حالی که قرار است حدود چهار روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری لبنان برگزار شود، السهبان شب گذشته در راس هیاتی سعودی وارد بیروت شد و بلافاصله با « تمام سلام» نخست وزیر، «امین جمیل» رئیس جمهوری اسبق و « میشل سلیمان» رئیس جمهوری سابق لبنان دیدار و گفت وگو کرد.
وی قرار است امروز و فردا شنبه با « نبیه بری» رئیس مجلس، «سعدالحریری »،« فواد سنیوره»، « نجیب میقاتی» نخست وزیران پیشین ، ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان ، روسای برخی طوائف لبنانی، « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه، «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده ، « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی»، « نهاد المشنوق» وزیر کشور و ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان هم به طور جداگانه ملاقات کند.
برخی منابع رسانه ای گفته اند که احتمال ملاقات السهبان با نبیه بری در روز یکشنبه و حضور هیات سعودی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان در پارلمان و مراسم ادای سوگند رئیس جمهوری جدید لبنان وجود دارد و برخی هم گفته اند که این هیات بعداز ملاقات با نبیه بری بیروت را ترک می کند.
رئیس هیات سعودی قرار است جمعه شب در ضیافت شامی که سعد حریری ترتیب داده است، شرکت کند.
« نبیه بری» رئیس مجلس لبنان با دعوت از نمایندگان برای شرکت در جلسه چهل و ششم پارلمان در روز دوشنبه 31 اکتبر( دهم آبان ماه) اعلام کرده است که حد نصاب تعداد نمایندگان در این جلسه برخلاف 44 جلسه قبل پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری، تامین می شود.
السفیر در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: نمی توان برای دوره جدید لبنان سوالات زیادی را که مطرح شده است، شمرد اما با فرض اینکه بیشتر اختلاف ها و شکاف های داخلی در لبنان ریشه خارجی دارند، پس نگاه ها باید بر مواضع در خصوص بحران های منطقه ای متمرکز شود.
این روزنامه لبنانی افزود: به عنوان مثال آیا درست است که « ژنرال عون به سعد حریری تعهد داده است هرگز به سوریه سفر نمی کند؟».
یک منبع در فراکسیون تغییر و اصلاح این موضوع را به طور کامل رد کرد و گفت: نه تنها تعهدی در کار نیست بلکه اصلا مسئله سوریه در مذاکرات ژنرال عون و سعد حریری مطرح نشده است.
وی افزود: ژنرال عون و سعد حریری در باره همبستگی عربی و عدم ورود لبنان به محورهای منطقه ای صحبت کرده اند و این را می توان به حاشیه های روابط با سوریه ، یا سعودی و یا ایران تسری داد.

** مقاومت خط قرمز ژنرال عون است
این منبع با بیان اینکه « رئیس یک حزب با رئیس جمهوری تفاوت دارد»، تاکید کرد که البته این به معنای دست کشیدن از اصول و مهمترین آنها حمایت از مقاومت نیست زیرا مقاومت خط قرمز ژنرال عون قبل و بعداز اعلام نامزدیش در انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.
السفیر به نقل از یک شخصیت بی طرف در باره توافق ژنرال عون و سعد حریری نوشت: یک توافق اگر مستحکم باشد در مقابل تنافض های داخلی و خارجی پایدار می ماند اما چگونه است که هم اکنون شکننده بودن آن ظاهر شده است؟
وی افزود: این برای نخستین بار است که تفاهم هائی بین طرف های مختلف ایجاد شده است اما شعله های آتش درگیری های زیاد منطقه ای که بعداز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گسترش خواهد یافت، امنیت و سیاست لبنان را با خطر مواجه می کند، پس باید منتظر بمانیم.

منبع: ایرنا

304

کد خبر: 689974

وب گردی

وب گردی