دکتر پورعلی: «اکسیر» یک آموزش مکمل در کنار آموزش‌های رسمی است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با اشاره به طراحی اولین رویداد استارتاپی ایرانی توسط جهاددانشگاهی گفت: ارایه آموزش‌های مکمل به دانشجویان و سوق دادن فضای آموزش‌عالی کشور به سمت تحقق دانشگاه کارآفرین، ماموریت اصلی "اکسیر" به‌عنوان اولین استارت‌آپ ایرانی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید پورعلی با اشاره به اینکه یکی از ایرادات نظام آموزش عالی ما، نبود ارتباط کافی و اثرگذار بین بازار و صنعت است،گفت: دانشجویان در طول دوره آموزش رسمی، برای ورود به بازار کار و راه‌اندازی کسب و کار و برای شناخت حمایت‌هایی که منتهی به راه‌اندازی کسب و کار می‌شود، آموزش کافی نمی‌بینند. همچنین ایده‌پردازی، امکان‌سنجی عملیاتی شدن ایده‌ها و تبدیل آن به طرح و پروژه و نیز دنبال کردن ایده برای اینکه بتوان آن را به پروژه عملیاتی تبدیل کرد، از موضوعاتی هستند که جای آن در نظام آموزشی ما خالی است.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی رویداد استارت‌آپی «اکسیر» این است که آموزش‌های مکملی در کنار آموزش‌های رسمی به دانشجویان ارایه و این نقیصه آموزش رسمی را مرتفع کند، تصریح کرد: «اکسیر» این فرصت را به دانشجو می‌دهد تا با ایده‌پردازی و فرآیند تبدیل ایده به پروژه و نیز تجاری‌سازی پروژه بتواند این مراحل را تکمیل کند. که در این راستا، در رویداد اکسیر باید توجه ویژه به بحث ایده و ارزیابی ایده و نیز تبدیل ایده به پروژه برای دانشجویان آموزش داده شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر «اکسیر» بتواند آموزش‌های مکمل و مهارتی را در تقویم رویداد علمی، فرهنگی و آموزشی تعریف شده است را به طور کامل اجرایی کند، کمک بزرگی به دانشجویان خواهد کرد تا بعد از فراغت از تحصیل، بتوانند سریع‌تر به با بازار کار ورود پیدا کنند. از سوی دیگر با تداوم برگزاری این رویدادها در طول سال‌های آینده، انتظار داریم توقع ایجاد شغل از سوی دولت در این رویدادها تلطیف شود و دانشجویان را متوجه این موضوع کند که به عنوان سرمایه‌های ملی و انسانی کشور می‌توانند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور برای تولید ثروت استفاده کنند.

دکتر پورعلی در پاسخ به این سئوال که سرنوشت ایده‌هایی که در رویداد استارت‌آپی اکسیر مطرح، ارایه و ارزیابی می‌شود، به کجا می‌انجامد؟ اظهار کرد: این موضوع، یک حلقه از فعالیت‌هایی است که باید برای بحث حمایت‌های دانشجویی اتفاق بیافتد. طبیعتا اگر ایده، ایده مناسبی باشد و امکان‌سنجی‌ها و ظرفیت‌سنجی‌های آن برای تبدیل به پروژه نهایی شود، امکان حضور در مراکز رشد و پارک‌ها محقق خواهد شد که این حضور می‌تواند با حمایت‌هایی که مرکز رشد و پارک علم و فناوری هم به لحاظ مالی و تسهیلاتی و هم به لحاظ قانونی و ساختاری از این ایده‌ها که تبدیل به پروژه می‌شوند، به عمل می‌آورد، همراه باشد.

وی ادامه داد: مهم این است که ما این حلقه‌ها را به هم مرتبط کنیم. یعنی ابتدا شکل‌گیری و ارزیابی ایده‌ها صورت می‌گیرد، سپس تبدیل ایده به یک پروژه و تبدیل پروژه به فعالیتی که بتواند در مرکز رشد یا پارک علم و فناوری و به‌ویژه فناوری‌های نرم، از آن حمایت شود، محقق می‌شود و قطعا جهاددانشگاهی می‌تواند در قالب معاونت اشتغال فارغ‌التحصیلان و تجاری‌سازی از ایده‌هایی که قابلیت عملیاتی شدن را دارد، حمایت کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در خصوص برگزاری این رویداد دانشجویی که قرار است برای اولین‌بار در سطح کشور و به میزبانی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان زنجان به‌عنوان قطب فناوری اطلاعات کشور معرفی شده و از طرفی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان نیز ظرفیت‌سازی خوبی در قالب باشگاه علمی و فرهنگی دانشجویان ایران ایجاد کرده و گروه‌های کار دانشجویی تشکیل داده است، در حال حاضر این گروه‌های کار دانشجویی در قالب‌های میان‌رشته‌ای با هم همکاری دارند و همین امر سبب شده تا رویدادهای فرهنگی در زنجان به‌خوبی مدیریت شود.

دکتر پورعلی با اشاره به اینکه رویکرد عمومی جهاددانشگاهی به موضوع صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق، ظرفیت خوبی هم به لحاظ نگرشی، هم به لحاظ رویکردی و هم به لحاظ مهارتی و ساختاری در این نهاد ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: همه این موارد دست به دست هم داده تا این قبیل رویدادها که بیشتر ناظر بر بحث استفاده از فضای فناوری‌های نرم است، در جهاددانشگاهی زنجان به خوبی اجرا و مدیریت شود.

103

منبع: ایسنا

کد خبر: 689979

وب گردی

وب گردی