حمایت از محیط‌بانان در انتظار چراغ سبز قوه قضاییه

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از بندهای لایحه حمایت از محیط‌بانان در رابطه با برخوردهای قوه قضاییه با متخلفان است، روند پیشروی لایحه حمایت از محیط‌بانان را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد مجابی با اشاره به اینکه محیط‌بانان به عنوان مأموران اجرایی از اهمیت بسیار بالایی برای سازمان محیط زیست برخوردار هستند، گفت: اقدامات متعددی تا امروز برای افزایش قدرت محیط‌بانان در اعمال قانون صورت گرفته است که مهمترین‌آنها ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آموزش وظایف قانونی و مهارت‌های فردی برای محیط‌بانان تا پایان امسال، اعزام فرماندهان و برخی از محیط‌بانان به خارج از کشور برای گذراندن دوره‌های آموزشی، تعیین تکلیف درجات محیط‌بانان، افزایش سختی کار، اعمال بند 5 ماده 68 ( تعیین فوق‌العاده شغل کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی متناسب با سطح تخصص و مهارت‌ها)، تبدیل وضعیت محیط‌بانانی از قراردادی به وضعیت پیمانی، امضای تفاهم‌نامه با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تامین 38 میلیارد تومان برای تجهیز امکانات فردی و جمعی محیطبانی است.

او ادامه داد: با توجه به برخوردهای خشن متخلفان نیاز بود که حمایت دقیق‌تری از محیط‌بانان صورت گیرد برای همین پیش‌نویس "لایحه حمایت از محیط‌بانان" تقدیم دولت شد. این لایحه در مراحل مختلف کارشناسی بر اساس آئین‌نامه هیات وزیران مورد بررسی قرار گرفت و در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسید، اما از آنجا که یکی از بندهای این لایحه تنظیم شده، در رابطه با برخوردهای قوه قضاییه با متخلفان است و هر لایحه‌ای که تکلیفی در آن برای قوه قضاییه روشن شده باشد مستلزم اعلام موافقت قوه قضاییه است؛ استعلامی در این خصوص از سوی کمیسیون اجتماعی و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست از قوه قضاییه صورت گرفته که منتظر پاسخ آنها هستیم.

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از آنجا که رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دستور تشکیل یک کارگروه را برای موضوع "لایحه حمایت از محیط‌بانان"و سایر موضوعات محیط زیستی به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دادند و ما هم جلسات مقدماتی آن را برگزار کردیم، امیدواریم با اظهارنظری که ریاست قوه قضاییه در این زمینه خواهند داشت بتوانیم بعد از تصویب لایحه در هیئت وزیران، آن را در اختیار مجلس قرار دهیم.

وضعیت پرونده شهدای محیط‌بان در بنیاد شهید

مجابی در ادامه در مورد وضعیت پرونده شهدای محیط‌بان در بنیاد شهید با اشاره به اینکه در دولت هشتم آئین‌نامه بنیاد شهید اصلاح شد، گفت: از همان موقع محیط‌بانان با احراز شرایط به عنوان شهید و جانباز محسوب می‌شوند و در حال حاضر پرونده شهادت تعداد زیادی از محیط‌بانان در بنیاد شهید وجود دارد. فرمی که برای احراز شهادت وجود دارد دارای چند مرحله است. اولین مرحله، دفن در قطعه شهداست که به عنوان مهمترین موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد ولی به لحاظ تشکیل پرونده، دستگاه‌های قضایی باید نوع شهادت را با توجه به حکمی که صادر می‌کنند، مشخص کنند که در مورد دو محیط‌بان به شهادت رسیده در هرمزگان یعنی شهید محمد دهقانی و شهید پرویز هرمزی حکم قضایی صادر شده و بنیاد شهید اقدامات خود را برای مسائل مربوط به پرونده‌های آنها پیگیری می‌کند.

106

کد خبر: 689999

وب گردی

وب گردی