تهران- ایسکانیوز: ندیمی گفت: یکی از موئلفه های رشد اقتصادی را می توان خصوصی سازی بانک ها دانست؛ اما این روند در ایران غیر استاندار بوده و آسیب های جدی را به صنعت بانکداری کشور وارد کرده است.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به یافته های نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرد: این طرح با تاکید بر عملکرد و تاثیر گذاری فعالیت بانک ها در اقتصاد ایران مطرح شد که با تامل بیشتر بر عملکرد این نهاد پولی و مالی متوجه آسیب های ناشی از شیوه غلط بانکداری به اقتصاد کشور شدیم که عمده آن را می توان اجرای نادرست قوانین بانکداری خصوصی دانست.

بانک های خصوصی ، عامل رکود تورمی

نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت ادامه داد: بانک خصوصی در هر اقتصادی مولفه ای برای پیشرفت به شمار می رود؛ اما عملکرد ناشی از رانت، بنگاه داری، مناقصه های مالی، لیزینگ و... منجر به آن شده تا بانک های خصوصی یکی از دلایل اصلی رکود تورمی حاکم بر کشور بشوند.

وی سیاست خصوصی سازی بانک های دولتی در ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: روند خصوصی سازی بانک ها به شرط رعایت منافع ملی، در اقتصاد ایران می توانست؛ میانبری باشد تا نقدینگی در میان بخش خصوصی و مردم به طور عادلانه و مساوی تقسیم و تزریق شود.

ندیمی گفت: اما رشد قارچ گونه شعب بانکی و تلاش بر سر جذب سرمایه های مردمی عمده فعالیت های رقابتی بانک های کشور شده است.

عضو کارگروه اقتصادی مرکزپژوهش های مجلس اضافه کرد: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و شیوه فعالیت بانک ها، آینده این نهاد پولی و مالی روشن نبوده و با ادامه روند موجود در کوتاه مدت ورشکستگی بانک ها را یکی پس از دیگری شاهد خواهیم بود.

لیزینگ ، نقطه ابهام فعالیت بانک ها

عضو طرح تحقیق و تفحص از بانک ها، فعالیت این نهاد پولی و مالی را از بانکداری اسلامی دور دانست و اضافه کرد: در برخی از شعب بانک ها که عمده آنها نیزخصوصی به شمار می روند؛ به واسطه فعالیت لیزینگ معادل 40 درصد سود از مشتری اخذ می شود.

وی اعلام کرد: از این رو فعالیت لیزینگی بانک ها از دیگر نقاط ابهام صنعت بانکداری ایران قلمداد می شود که نیازمند بررسی و تامل است.

ندیمی درباره محورهای تحقیق و تفحص از بانک ها نیز توضیح داد: هم اکنون طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری با 15 محور در دست بررسی است تا کفایت سرمایه و نتایج آن، میزان دقیق معوقات مشکوک الوصول و‌ سر رسید شده طی پنج سال اخیر به تفکیک هر بانک نسبت توزیع منابع در بخش های مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی میزان جمع آوری سپرده ها در طول 5 ساله، میزان تاخیر و جرایم و اصل و فرع و مستندات قانونی پیوست آن به اصل و گرفتن سود از اصل و فرع جرایم توامان و نیز تقدم اخذ سود بر اصل دربانک ها و عدم تسویه وام در زمان جلوتر و یا گرفتن سود سال هایی که فرا نرسیده است،نیز از محورهای این طرح است.

ندیمی گفت: باید معلوم شود میزان پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی و صنعت به تفکیک در پنج سال اخیرچقدر بوده و چه دلایلی سبب عدم پرداخت تسهیلات وام ازدواج شده است . این نمانده مجلس اضافه کرد:می خواهیم رد قالب این طرح معلوم کنیم علت هزینه های غیرضروری برای ساخت و دکوراسیون بانک ها چه بوده و منابع آن از چه محلی تامین شده است.

ندیمی اضافه کرد:علت توسعه شرکت های سرمایه گذاری ناشی از مصادره شرکت ها، کیفیت عمل بانک ها در جلوگیری از ورشکستگی کارآفرینان ،اقدامات در کاهش مفاسد اقتصادی، علت تطویل کارشناسی توجیه فنی و اقتصادی بانک ها و کیفیت به کار گیری کارشناسان متناسب با ایده ها و طرح های جدید، علت عدم اجرای مصوبات شورای پول و اعتباروعلت قبض و بسط شعب در استانها و شهرستانها و مناطق شهری نیز در این طرح پیگیری خواهد شد.

 

 
کد خبر: 69006

وب گردی

وب گردی