ایجاد دفتر همکاری واحدها با صنعت در مراکز صنعتی/دانشگاهیان از چاپ مقاله در مجله های نامعتبر خودداری کنند

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد دفتر همکاری واحد های دانشگاهی با مراکز صنعتی خبر داد و افزود: در راستای تحکیم ارتباط صنعت با جامعه و دانشگاه نیاز است تا این سیاست هر چه سریعتر عملیاتی شود و نیاز صنایع نیز توسط دانشگاه ها برآورده و انجام گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم واشقانی فراهانی در جلسه شورای معاونین پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان که با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ، مدیران کل پژوهشی و ارتباط با صنعت سازمان مرکزی و رییس دبیرخانه هیات امنا ، سرپرست واحد میناب و معاونان پژوهشی واحد های استان در واحد میناب برگزار شد، با اشاره به نقش و سهم مهم دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه روند شتاب علمی کشور و سرعت آن گفت: حرکت های منسجم و پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های کیفی سازی و پژوهشی باعث شده تا این دانشگاه به یک برند قابل قبول علمی مبدل شود که نیاز است تا با همکاری همه استادان و دانشجویان این توسعه و رشد،شتاب فزاینده تری نیز به خود بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گیری در حوزه کلان دانشگاه را به خصوص در حوزه پژوهش نیاز و دستیابی به برخی اطلاعات پژوهشی واحد ها عنوان کرد و افزود: معاونان پژوهشی باید با قدرت، دقت و حساسیت اطلاعات دقیق واحد را در حوزه پژوهش و فناوری جمع آوری و به سازمان مرکزی ارسال کنند تا تصمیم گیری در برخی مسائل روان تر و آسان تر بر مبنای اطلاعات واصله باشد.

وی گفت : بخشنامه های صادر شده حامل ضوابط ، رهکارها و قوانین و نکته های راه‌گشاهی است که باید درحوزه ها مطالعه ، بررسی و در دید عموم اعضای هیات علمی و کارکنان قرار بگیرد و نتایج بازخورد آن نیز بعد از عمل به آن به درستی به ما اعلام شود .

واشقانی خواستار توجه ویژه اعضای هیات علمی به اولویت پژوهشی خود در برنامه های کوتاه سه ساله ومیان مدت 5 ساله شد و تاکید کزد: باید به معاونان پژوهشی این اولویت های را جمع آوری و به سازمان مرکزی اعلام کنند.

واشقانی طرح های درون دانشگاهی را راهی برای رسیدن به طرح های برون دانشگاهی عنوان کرد و تاکیدکرد: همه اعضای هیات علمی باید به این مهم –طرح های برون دانشگاهی – که جا برای کار بسیار دارد همت گمارند و تنها تاکید بر اجرای طرح های درون دانشگاهی قابل قبول نیست و امتیاز خاصی نیز ندارد.

این مقام مسئول از اختصاص بودجه پژوهشی برای طرح ساها خبر داد و اعلام کرد: این طرح بایدخدمات خود را به درستی معرفی و اجرایی کند و همه موظفند تا تمام تلاش خود را برای به اوج رسانیدن این طرح انجام دهند و تبلیغات لازم را نیز اجرایی سازند.

وی یادآوری کرد: چاپ مقاله توسط اعضای هیات علمی ، دانشجویان و کارکنان در مجله های نامعتبر علاوه بر اینکه قابل دفاع نیست بلکه هیچ امتیاز علمی و پژوهشی نیز به صاحبان مقاله ندارد و لازم است که این عزیزان در چاپ مقالات خود دقتو حساسیت لازم را از خود نشان دهند.

در ابتدای این جلسه نیز رییس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از روند رو به رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در استان عنوان کرد و گفت: مفتخریم که امروز چهارمین مرکز رشد این استان با حضور معاونت محترم پژوهشی و مدیران کل این حوزه افتتاح و به بهره برداری می رسد.

مهدی باقری با اشاره به دستاوردهای پژوهشی استان هرمزگان گفت:« در سال 92، 249 مقاله علمی، پژوهش و ISI داشتیم که این تعداد در سال 93 به 309 مقاله و در سال 94، به 415 مقاله رسیده است و این دانشگاه 175 آزمایشگاه و کارگاه با 333 خدمت ارائه می کند که در سال‌های 94 و 95 توانسته از طریق اجرای طرح ساها، 54 میلیون و 450 هزار تومان درآمد کسب کند.

وی همچنین افزود: مراکز رشد در استان امروز به 4 مرکز افزایش یافته و اکنون 14 شرکت دانش بنیان در واحدهای استان مشغول فعالیت اند و 4 شرکت دانش بنیان دیگر نیز در مرحله اخذ مجوزهای لازم برای استقرار در مراکز رشد استان هستند و سه هسته فناور نیز امروز در مرکز رشد میناب مستقر و فعالیت خود را آغاز کزدند.»

رییس دبیرخانه هیات امنای هرمزگان و سرپرست دانشگاه آزاد میناب نیز گزارشی از وضعیت توسعه این واحد دانشگاهی عنوان کرد و گفت:«شهرستان میناب در شرق استان با 7مرکز آموزش عالی و 6800 دانشجو است که سهم دانشگاه آزاد اسلامی به 3000 نفر در این شهرستان می رسد .

محس دهقانی فضای کل واحد میناب را 41 هکتار عنوان کرد و افزود:«15 هکتار فضای آموزشی ، پژوهشی و... ساخته شده و 7500 مترمربع نیز با پیشرفت 55 درصدی در دست ساخت است.

وی تعداد رشته های این مجموعه را 39 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد عنوان کرد و گفت: این واحد با احتصاب پردیس سیریک دارای جمعیت 3000 نفری است که دارای 15 عضو هیات علمی تمام وقت و 34 کارمند است.

در این جلسه همچنین دکتر حمیدرضا زمانی‌زاده مدیرکل امور پژوهش و دکتر داوود ثمری، مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت نیز به بیان نظرات خود پرداختند و جلسه با گزارشی توسط خانم دکتر حاج علیزاده معاون پژوعشی واحد بندرعباس و پرسش و پاسخ به پایان رسید.

101

کد خبر: 690065

وب گردی

وب گردی