کامبیز گنجه ای: در موسیقی سنتی خواننده سالاری حاکم است

چند صباحی است که موسیقی سنتی آنطور که باید و شاید مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار نمی گیرد و در کنار دیگر گونه های موسیقی سهم قابل توجه ای در بازار فروش محصولات هنری ندارد و اگر هم فروشی دارد، محدود به چند چهره شناخته شده و مطرح می شود. کامبیز گنجه ای معتقد است:انگار از سوی مسئولین و نهادهای مربوطه انگیزه ای جهت حمایت از این نوع موسیقی وجود ندارد!

کامبیز گنجه ای، نوازنده تنبک در رابطه با مشکلاتی که موسیقی سنتی این روزها با آن دست به گریبان است در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: متاسفانه موسیقی سنتی آنطور که باید حمایت نمی شود و انگار از سوی مسئولین و نهادهای مربوطه انگیزه ای جهت حمایت از این نوع موسیقی وجود ندارد و اگر اثری هم به موقع و درست نشر داده می شود، مطمئنا گزینشی و سفارشی است یعنی موسیقی سنتی محدود شده به چند چهره مطرح، و اگر بخواهم دقیق تر بگویم در حال حاضر در موسیقی سنتی خواننده سالاری حاکم است. این مساله موسیقی سنتی ما را انحصاری کرده و باعث شده موسیقی سنتی از چند مجرای مشخص، و محدود به شخصیت های شناخته شده، شنیده شود.

وی گفت: برای مثال در حال حاضر ما (بنده و آقای قاسم رحیم زاده) دو آلبوم در حوزه هنری داریم که چند وقتی است مراحل تولید و اجرایی اش به اتمام رسیده، اما متاسفانه کماکان عرضه نشده و هنوز در صف و ترافیک نشر است.

این نوازنده تنبک افزود: از طرف دیگر مردم هم به دنبال خرید و دریافت سی دی نیستند؛ حالا آن سی دی و اثر موسیقی بی کلام باشد که مکافات فروش دوچندان می شود. ناشر آلبوم هم که در زمینه تبلیغ و معرفی آلبوم فعالیتی نمی کند. خب، با این تفاسیر وقتی یک اثر عرضه می شود چطور می توان توقع فروش یا شنیده شدن اش را داشت؟ بارها پیش آمده هنرجوهای خود ما برای دریافت یک آلبوم انتشار یافته به چند فروشگاه سر زدند و در نهایت هم موفق به دریافت و خرید آلبوم نشده اند. طبیعتا این مساله انگیزه یک هنرجو یا فعال موسیقی سنتی را تحت شعاع قرار می دهد. این جوان باید انگیزه داشته باشد، باید توقعاتش برآورده شود. اگر قرار است ما موسیقی سنتی را زنده و پویا نگه داریم و توقع تولید آثار با کیفیت داشته باشیم، لازم است امکانات در اختیار هنرجو و هنرمند قرار گیرد.

گنجه ای علاوه بر اینکه نوآوری در موسیقی سنتی را مساله ای مهم ارزیابی می کند، این امر را مستلزم شناخت و استفاده به جا از فنون و تکنیک ها می داند، وی اذعان کرد: بستگی به ذوق و سلیقه آهنگساز و نوازنده می توان در چارچوب های موجود در موسیقی سنتی کارهای بدیعی انجام داد. کارهایی که در اشاعه و بالا بردن میزان مخاطبان موسیقی سنتی بی تاثیر نخواهد بود.

او ادامه داد: به عنوان مثال شما نمی توانید از قاعده تنبک نوازی در نواختن پرکاشن استفاده کنید، یعنی اگر هنرجو من تنبک نواز قابل و خوبی است و می خواهد پرکاشن هم بزند، با فراگیری فنون و تکنیک های پرکاشن نوازی، ساز را دست بگیرد نه اینکه تکنیک تنبک نوازی را به یک ساز دیگر تحمل کند و فکر کند این کار نوآوری است. این نو آوری نیست، قاعده گریزی عبث است.

گنجه ای در پایان ضمن بیان اینکه باید دانشگاه ها و موسسه های آموزشی بعضی از مسائل را به هنرجو تفهیم کرده و در خصوص استفاده درست از ظرفیت های موسیقی سنتی-ایرانی روشنگری کنند، افزود: تا زمانی که سه ضلع آموزش، تولید و نشر در حوزه موسیقی سنتی نتواند به یک برنامه و راهکار جامع برسد، و سعی نکند ضمن بررسی معضلات و مشکلات موجود چاره جویی کند، نمی توان توقع داشت موسیقی سنتی جایگاه واقعی خود را در جهان امروز پیدا کرده و بازتاب یک ساز و کار موسیقایی باشد.

504/602

کد خبر: 690148

وب گردی

وب گردی