بزرگترین خدمتی که پس از انقلاب انجام شد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بود/  با توسعه دانشگاه آزاد در کشور های همسایه می توان امنیت را به منطقه باز گرداند

پس از انقلاب درد عقب ماندگی در کشور به شدت احساس می شود و دانشگاه آزاد راهکار مناسبی برای حل این معضل بود. این دانشگاه به در آمیختگی فرهنگی کشور و از بین بردن تعصبات شهری کمک بسزایی کرد. کشور های منطقه برای از بین بردن جنگ و جدل های شیعه و سنی و بحث های تفاوت نژادی، نیاز به راه حلی چون تاسیس دانشگاه آزاد دارند. می توان با توسعه دانشگاه آزاد خاورمیانه را امن تر کرد.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: ایسکانیوز در هفته گذشته میزبان فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان بود. دیپلماتی که پس از بازنشستگی وارد عرصه نویسندگی و ترجمه شد و سابقه نوشتن رمان های تاریخی و ترجمه کتاب های فراوانی در زمینه های سیاسی، تاریخی و رمان را دارد. مجلسی که از تحلیلگران مسائل بین الملل محسوب می شود ضمن اشاره به عقب ماندگی های فرهنگی در منطقه خاورمیانه، توسعه دانشگاه آزاد در خاورمیانه را راهکار مناسبی برای حل مشکلات داخلی کشور هایی چون عراق می داند و می گوید دانشگاه آزاد نقشی تاریخی در حل مشکل عقب ماندگی ایران داشته است.

وی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به نقش دارالفنون در جنبش مشروطه گفت: نتیجه تاسیس دارالفنون جنبش مشروطه بود و اگر از من بپرسید پس از انقلاب اسلامی بزرگترین خدمتی که به کشور شد چه بود، من بدون هیچگونه تردیدی خواهم گفت تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی.

مجلسی در ادامه تصریح کرد: امیرکبیر با ساختن دارالفنون کاری را که عباس میرزا آغاز کرده بود ادامه داد و مقدمات مشروطه را فراهم کرد. علیرغم تمام انتقاداتی که به ناصرالدین شاه وارد می کنند، او در سفرهای خود به فرنگ فهمیده بود دلیل عقب ماندگی ما ندانستن علوم است و به همین خاطر پس از مرگ امیرکبیر دستور داد طرح وی درباره تاسیس دارالفنون انجام شود. تاسیس دانشگاه آزاد یک کار اساسی و دارویی برای درمان درد عقب ماندگی ما بود.

دیپلمات سابق کشورمان ضمن اشاره به وضعیت کنونی کشور و مقایسه آن با کشور های همسایه گفت: کشور عراق با مشکلات داخلی جدی دست و پنجه نرم می کند. بحث های نژادی و جدل های شیعه و سنی از مهمترین معضلات این کشور محسوب می شوند. بسیاری معتقدند راه حل مشکلات کشوری چون عراق حمایت های نظامی و امنیتی از این کشور است و تلاش می کنند از این طریق وارد عراق شوند. این در حالی است که کلید حل مشکلات این کشور تاسیس دانشگاهی همچون دانشگاه آزاد است. لذا اگر کسی می خواهد به این کشور کمک کند، بهتر است در جهت تاسیس چنین دانشگاه هایی از آن ها حمایت کند. بهتر است از دانشگاه آزاد حمایت هایی صورت پذیرد تا بتواند در این کشور شعبه هایی تاسیس کند.

وی با اشاره به تاثیر عقب ماندگی های علمی و فرهنگی در مشکلات داخلی کشور های منطقه گفت: با انجام چنین پروژه هایی می توان امیدوار بود تا جوانان امروز کشور های منطقه به جای ادامه این بحث و جدل های مذهبی و نژادی، تبدیل به پزشک، مهندس و هنرمند شوند و بجای ایجاد آشوب، به مملکت و مردمشان خدمت کنند. مشکل اساسی آن ها قرار داشتن در حلقه عقب ماندگی فرهنگی و علمی است. در دنیای امروز می بینیم که انسان به عنوان یک روزنامه نگار، اقتصاددان، روانشناس یا متخصص در هر زمینه دیگری، با کسی که تخصصی مشابه خودش را داشته باشد، بهتر ارتباط برقرار می کند. فارغ از اینکه طرف مقابل شما چه ملیت، نژاد یا دینی دارد. برای مثال کسی که موسیقی کلاسیک آموزش می بیند، فکر و روحیه متفاوتی از آن داعشی دارد که یک نفر را بجرم علاقه به امام حسین سر می برد. تفاوت وجود و عدم وجود دانشگاه آزاد شبیه تفاوت جامعه ای است که موزیسین پرورش می دهد، با جامعه ای است که داعشی پرورش می دهد.

مجلسی ادامه با اشاره نقش دانشگاه آزاد در آمیختگی فرهنگی کشور تصریح کرد: یکی دیگر از خواص دانشگاه آزاد این است که در آمیختگی فرهنگ ایرانی نقش بسزایی داشته است. دانشگاه آزاد باعث شده بسیاری از مردم ساکن در شهر ها و روستاها بخاطر تحصیل به شهر ها و شهرستان های دیگر مراجعت می کنند. در این شرایط یک آمیختگی فرهنگی اتفاق می افتد که تعصبات شهری آن ها را بین می برد و کمک می کند تا با ایجاد ارتباط میان آن ها، کشور به سمت ایجاد آشنایی با تنوع فرهنگی حرکت کند. این بده بستان فرهنگی چیزی بود که کشور به آن احتیاج داشت. این موضوع کمک کرد تا مردم بخش های مختلف کشور یکدیگر را بهتر بپذیرند.

او با اشاره به تلاش های دولت گذشته در جهت تاسیس یک دانشگاه خصوصی در کشور گفت: در گذشته دولتی روی کار آمد که قصد داشت با این دانشگاه رقابت کند و دانشگاه دیگری راه بیاندازد. اما پس از مدتی دیدیم که کارشان به هیچ نتیجه ای نرسید و تنها کمی سر و صدا کردند.

دیپلمات سابق کشورمان درباره بحث پرداخت شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حتی شهریه گرفتن هم کار درستی است. کشور نمی تواند مخارج تحصیل همه را تقبل کند. دانشگاه دولتی برای نخبگانی که از پس مخارج تحصیل خود بر نمی آیند وجود دارد و از آن ها حمایت می کند. باید عادت کنند مخارج خود را بپردازیم. بنده دانشگاه آزاد را یک خدمت ملی می دانم و از آن حمایت می کنم.

303/300

کد خبر: 690159

وب گردی

وب گردی