صادرات کالا از بنادر افزایش یافت/کاهش ترانزیت کالاهای غیرنفتی

براساس آمار منتشرشده سازمان بنادر، حجم صادرات نفتی بنادرطی هفت ماهه ابتدایی سال۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۷.۵ درصدی افزایش یافته و واردات کالاهای غیرنفتی هم ،۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز، بررسی عملکرد بنادر در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۵ و مقایسه آن نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ نشان می دهد که صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی به ترتیب ۹۷.۵ و ۲۶.۳ درصد افزایش یافته و واردات کالاهای نفتی ۴۶.۹ درصد و کالاهای غیرنفتی۱۰.۳ درصد کاهش یافته است، به عبارت دیگر صادرات کالا در سال جاری رشد داشته؛ اما در زمینه واردات کالاهای غیرنفتی شاهد کاهش بوده‌ایم.

بر این اساس، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر کشور طی هفت‌ماهه گذشته ۲۶ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۴۱۵ تن بوده؛ در حالی که در سال ۹۴، حجم صادرات حدود ۲۱ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۴۲ تن بوده و صادرات کالاهای غیرنفتی رشد ۲۶.۳ درصدی داشته است، نگاهی به صادرات کالاهای نفتی نسبت به مشابه سال گذشته نشان از رشد، ۹۷.۵ درصدی دارد.

حجم واردات کالاهای غیرنفتی از بنادر، در سال ۹۵، ۱۷ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۴۹ تن بوده که این رقم در سال قبل، ۲۰ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۶۸ تن ثبت شده، در واقع میزان واردات از بنادر طی ۷ ماهه گذشته نسبت به مشابه سال قبل، کاهش ۱۰.۳ درصدی داشته، ضمن اینکه واردات کالاهای نفتی هم در سال ۹۵ نسبت به ۹۴، حدود ۴۶.۹ درصد رشد داشته است.

ترانزیت کالا در بنادر، طی هفت ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، کاهش ۲ درصدی را تجربه کرده؛ یعنی در سال ۹۵، معادل ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۷۷۹ تن تزانزیت کالا داشته‌ایم که در سال ۹۴، این رقم حدود ۲ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۹۵۱ تن بوده است، بنابراین ترانزیت کالاهای غیرنفتی هم وضعیت خوبی نداشته و افت ۷۰.۴ درصدی را نسبت به مشابه سال قبل داشته است.

تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی طی ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۵ نسبت به سال گذشته، افزایش ۶.۵ درصدی داشته است، در سال ۹۴ میزان تخلیه و بارگیری، ۵۰ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۶۱ تن بوده؛ اما درسال ۹۵ این رقم به ۵۳ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۵۱۳ تن رسیده است؛ ضمن اینکه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل، ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

گزارش سازمان بنادر همچنین از کاهش حجم شناورهای بالای هزار تن نسبت به سال قبل خبر داده و عدد ۵.۲ درصدی را ثبت کرده؛ اماحجم شناورهای زیر هزار تن، ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

در عین حال، کل مسافرانی که طی هفت ماهه گذشته از بنادر ایران خارج شده‌اند، ۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۵۵۸ نفر بوده‌اند که باتوجه به رقم سال گذشته یعنی ۵ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۰۸ نفر، شاهد کاهش ۸.۶ درصدی بوده‌ایم.

تعداد افرادی که به بنادر کشور وارد شده‌اند در این مدت، ۴ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۳۱ نفر بوده‌اند که این رقم در سال گذشته، ۵ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۲۸۲ نفر بوده است. در واقع کاهش ۷.۷ درصدی ورود مسافران به کشور نیز به ثبت رسیده است.

402/101

منبع : مهر

کد خبر: 690194

وب گردی

وب گردی