طه هاشمی: تبیین برنامه های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سند اسلامی شدن دانشگاه ها/برگزاری جشنواره شیخ طبرسی دوسال یکبار

نشست خبری اختتامیه یکمین دوره مسابقات قرآن در عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی با حضور دکتر طه هاشمی و اصحاب رسانه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، طه هاشمی در ابتداى این نشست گفت: زمانی که کار را در مهرماه 92 در معاونت فرهنگى دانشگاه آزاد شروع کردیم آیت‌الله هاشمی گفتند، از کارهای سطحی که در ارتباط با مسائل قرآنی انجام می‌شود رنج می‌برم. بنابراین، سعی کردیم به لایه هاى درونی مسائل قرآنی بپردازیم. برهمین اساس پژوهشگاه قرآن و عترت را راه اندازى کردیم که به فعالیت‌های قرآن و عترت در سراسر کشور می‌پردازند.

وى افزود:ماموریت این پژوهشکده به این صورت است که باید عمیقاً به موضوعات قرآنى رسیدگی کنند.

او ادامه داد: برای اینکه تحولی ایجاد شود باید تغییر نگاه محتوا، شیوه‌ها و نیاز جامعه جوان دانشجو تجدید نظر شود.

او در ادامه با اشاره به راه اندازى شوراى راهبردى فرهنگى اجتماعى دانشگاه آزاد، افزود: شورای راهبردی از افراد و شخصیت‌های تراز اول فرهنگی راه‌اندازی شده است که در این شورا براساس اسناد بالا دستی برنامه‌هایی تصویب می‌شود.

طه هاشمى تاکید کرد: اولین دانشگاهی که به صورت جدی برنامه هاى خود را براساس اسناد بالادستى مانند، سند اسلامى شدن دانشگاه هاو... در برنامه ریزى هاى خود توجه کرده، دانشگاه آزاد اسلامى بوده است.

او افزود: یک از کارهای بزرگی که در این شورا تصویب شد، طراحی جشنواره شیخ طبرسی بود که البته در دل این جشنواره جایزه قرآنى علامه طباطبایی نیز برگزار خواهد شد. این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که از مجموعه کارهایى که در حوزه قرآن مانند تالیف کتاب، مقاله، پایان نامه و...انجام مى شود، به نفر برتر بااهدا جایزه اى تقدیر مى شود.

معاون فرهنگى دانشجویى دانشگاه آزاد یادآور شد: امروزه شناخت قرآن و همه آموزه‌های دینی جز با توجه به مقتضیات زمان، مکان و توجه به نیازهای جامعه و شناخت درست آن شکل نمی گیرد .

او ادامه داد: با توجه به حجم عظیمی از اطلاعات که به وسیله اینترنت و ماهواره ها وارد کشور می‌شود، اگر بسترسازی درست فرهنگی و اجتماعی قرآن مناسب با نیاز امروز جامعه تبیین نشود و مخاطب شناسی درستی صورت نگیرد، فعالیت‌های دینی در کشور به درستى انجام نخواهد شد. متاسفانه امروز جامعه خارج هر روز موضوعی را بیان می‌کنند تا مفاهیم دینی و اعتقادی را تحت تاثیر افکار غلط قرار دهند و در همین راستا متاسفانه متخصصان فرهنگی ما به نیازهای روز جامعه توجه نمی کنند .

برگزاری جشنواره شیخ طبرسی هر دوسال یکبار در دانشگاه آزاد اسلامی

طه هاشمی افزود: در این جشنواره که روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد قرار است کسانی را که در 30 سال اخیر در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد فعالیت داشته اند، معرفی کنیم. اما از سال 97 به بعد تنها کسانی معرفی خواهند شد که در بازه زمانی سال‌های 97تا 95 در این حوزه فعالیت داشته‌اند معرفی می شوند. کسانی هم که می توانند در این مسابقه شرکت کنند خاص نیستند و از همه اقشار دانشگاهی مانند دانشجویان، استادان و فعالان قرآنی می توانند در این مسابقه حضور داشته باشند.
او یادآور شد: قرآن در هر زمان و مکان اگر به درستی فهمیده و منتقل شود کسی نمی تواند خود را مخاطب قرآن قرار ندهد. باید توجه داشت که دانشگاه‌ها مرکز اصلی پرداختن به مسائل قرآنی هستند و برخلاف تصور جامعه که قرآن را برای بخش مذهبی افراد جامعه می‌داند، دین بیشتر برای دانشمندان و اساتید و روشنفکران کشور است.
او ادامه داد: همزمان با برگزاری مراسم شیخ طبرسی بیست و یکمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن که در سال 72 طراحی شده در حوزه‌های مختلف پژوهشی قرآنی نیز برگزار خواهد شد. البته سعی کرده‌ایم که در این امور واحدهای مختلف استانی مسئولیت اجرا را برعهده بگیرند. بنابراین امسال نیز استان قم مسئولیت برگزاری این مسابقات را برعهده دارد. در این دوره از مسابقات 120 هزار نفر در سطح واحدها شرکت و به مرحله بعد راه یافتند که در نهایت 3نفر انتخاب شدند. لازم به ذکر است این مسابقات در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.
او در ادامه به حضور آیت الله هاشمی در مراسم معرفی نفرات برتر مسابقات قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: امسال برای صرفه‌جویی در برگزاری مراسم‌ها، مراسم اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت با مراسم نخستین جشنواره شیخ طبرسی به صورت همزمان و در استان تهران و در سازمان مرکزی برگزار خواهد شد.

اگر دانشجویی در محیط تحصیلی خود نشاط و شادابی نداشته باشد نمی‌تواند در عرصه آموزش نیز موفق باشد

هاشمی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده فرهنگی در بازه زمانی سه سال اخیر گفت: تلاش ما در طول سه سال گذشته این بوده که مسائل فرهنگی را با نگاه درست در دانشگاه‌ها تبیین کنیم. در واقع حوزه مسائل اجتماعی که در گذشته متصدی مشخصی نداشت از مهر 92 به حوزه فرهنگی اضافه شد.
او افزود: بررسی وضعیت دانشگاه‌ها در حوزه مسائل اجتماعی یکی از کارهای بزرگی بود که در طول این سه سال در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، در این زمینه بررسی‌های میدانی درخصوص چالش‌های پیش‌روی دانشجویان انجام و با مراکز متصدی حوزه اجتماعی بیرون از دانشگاه تفاهم نامه‌هایی را امضا کردیم که البته اجرای این طرح در سال تحصیلی جدید نیز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی هم به تلألو ارزش‌های انسانی در بین دانشگاهیان اهتمام ویژه‌ای داشته ایم و در عین حال که به ظاهر دین پرداختیم به باطن نیز توجه اساسی صورت گرفته است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد توجه به نشاط و شادابی دانشجویان را از دیگر رویکردهای فرهنگی دانشگاه طی سه سال گذشته توصیف کرد و افزود: اگر دانشجویی در محیط تحصیلی خود نشاط و شادابی نداشته باشد نمی‌تواند در عرصه آموزش نیز موفق باشد. متاسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند وقتی صحبت از نشاط و شادابی در دانشگاه می‌شود می‌خواهیم کارهای خلاف شرع انجام بدهیم. در صورتی که این نشاط دقیقاً می‌تواند در محدوده قوانین کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق بیفتد.
دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه بسیاری از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها اجرایی نمی‌شود، گفت: برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود که ما تلاش می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی خود را متناسب با مصوبات شورا در دانشگاه‌ها اجرایی و پیاده‌سازی کنیم.

اهتمام جدی دانشگاه آزاد در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی
وی همچنین برگزاری جدی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: وقتی که مقام معظم رهبری بحث کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را مطرح کردند، با این موضوع در دانشگاه‌ها بسیار سطحی برخورد شد در صورتی که اگر بحث کرسی‌های آزاداندیشی به طور جدی دنبال شود می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای جوانان و دانشجویان باشد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آزادی دانشگاه آزاد به معنای آزاداندیشی دانشجویان بر پایه مسائل دینی، اعتقادی و در چارچوب مباحث آزاداندیشانه جامعه است و در این زمینه برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می توانند آزادانه مباحث خود را مطرح کنند.

هاشمی گفت: بحث کرسی‌های آزاداندیشی نیز به طور جدی در دانشگاه آزاد اجرا می‌شود، آیین‌نامه‌هایی که در دولت قبل بود به صورتی تنظیم شده بود که گویا برای برگزار نشدن کرسی‌ها تنظیم شده‌اند زیرا بسیار سخت‌گیرانه بود، ولی این آیین‌نامه بازنگری شد و در حال حاضر یکی از بارزترین شاخص‌های ارزیابی معاونت‌های فرهنگی هر واحد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است.

وی گفت: همچنین سند راهبردی حفظ و گسترش زبان فارسی را نیز به واحدهای دانشگاه ابلاغ کرده‌ایم.


دکتر هاشمی در پایان از برگزاری جشنواره های دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت و ادامه داد: برگزاری نخستین جشنواره تئاتر دانشگاهیان در واحد مشهد، برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه دانشگاهی، نخستین جشنواره سراسری فرهنگ و اقوام و میراث فرهنگی در کرمان، نخستین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی در تبریز، نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت و راه‌اندازی غرفه زبان و ادبیات فارسی از جمله برنامه‌های فرهنگی است که در شش ماه نخست سال جاری در دانشگاه آزاد انجام شده است.

١٠١/١٠٣

کد خبر: 690289

وب گردی

وب گردی