لایحه سمن‌ها به مجلس نرفت/ آئین‌نامه جدید تشکل‌های مردم‌نهاد ابلاغ شد

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد لایحه سمن‌ها، با اشاره به اینکه دولت تشخیص داد که لایحه سمن‌ها احتیاجی ندارد که برای تصویب به مجلس برود، گفت: برای همین دولت این لایحه را در قالب آئین‌نامه در شهریور ماه ابلاغ کرد و در حال حاضر بر اساس مقررات جدید در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوزمحمد درویش، گفت: برخی سمن‌های محیط زیستی به این آئین‌نامه جدید تشکل‌های مردم نهاد ایراداتی دارند که در حال بررسی این ایرادات هستیم. بعد از جمع‌بندی ایرادات را به دولت می‌فرستیم تا در نسخه بعدی ایرادات نیز برطرف شود. در این آیین نامه، نهادی با عنوان "شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌ها" در سه سطح ملی، استانی و شهرستان شکل گرفته و دبیرخانه آن در وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها خواهد بود.

او افزود: تمامی تشکل‌ها از جمله تشکل‌های محیط زیستی باید طی دو سال آینده، اقدام به تطبیق وضعیت خود با این آئین‌نامه کنند. آئین‌نامه موجود موجب تسهیل در ثبت س

تمامی تشکل‌ها از جمله تشکل‌های محیط زیستی باید طی دو سال آینده، اقدام به تطبیق وضعیت خود با این آئین‌نامه کنند. آئین‌نامه موجود موجب تسهیل در ثبت سمن‌ها برای فعالیت می‌شود چرا که تقاضای ایجاد تشکل‌های محلی توسط سه نفر و از طریق بخشداری ها به سهولت امکانپذیر است.

سمن‌ها برای فعالیت می‌شود چرا که تقاضای ایجاد تشکل‌های محلی توسط سه نفر و از طریق بخشداری ها به سهولت امکانپذیر است.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد منشور سمن‌های محیط زیستی گفت: منشور سمن‌های محیط زیستی را سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر مشارکت‌های مردمی منتشر کرده است، هدف این منشور این بود که یک قانون اساسی برای سمن‌ها باشد تا بدانند که اصولا یک سمن محیط زیستی به چه معناست؟ و چگونه می‌تواند استقلال مالی داشته باشد و چطور می‌تواند به مقام مشورتی در سازمان ملل تبدیل شود و چگونه می‌تواند در منطقه فعالیت خود وزن اجتماعی‌اش را افزایش دهد.

درویش افزود: در حقیقت این منشور نقشه راه سمن‌ها است که با حضور تعدادی از فعالان مدنی با سابقه تهیه شده و در دسترس فعالان قرار گرفته است که با جمع‌بندی نظرات، ویرایش‌های بعدی کامل‌تر خواهد شد. اما این آئین‌نامه تشکل‌های مردم نهاد، مقررات اجرایی دولت، مقررات حقوقی و قانونی و شیوه ثبت سمن‌ها را مشخص می‌کند.

703

کد خبر: 690311

وب گردی

وب گردی