پرونده های قاچاق بیش از یک میلیارد ریال 65درصد افزایش یافت/حرکت دولت به سمت بالا بردن ریسک قاچاق

مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش 65 درصدی تشکیل پرونده های مهم ملی (پرونده های قاچاق بالاتر از یک میلیارد ریال) در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: این آمارها نشان دهنده گسترش اقدامات مقابله ای با قاچاق است، نه افزایش میزان این پدیده.

به گزارش ایسکانیوز،«سید عبدالمجید اجتهادی» در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی، در گفت و گویی افزود: آمار پرونده های مقابله با قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی، در 6 ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 27 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: برخی با شنیدن این آمارها تصور می کنند حجم قاچاق زیاد شده در حالی که تعداد پرونده ها بدنبال افزایش اقدامات مقابله ای افزایش یافته است.
مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: امسال همه دستگاه ها برای مقابله با قاچاق کالا و ارز پای کار آمده اند و این اقدامات سبب افزایش ریسک قاچاق شده است.
وی گفت: شرایط به گونه ای تغییر کرده که حتی در استان های مرزی - که در گذشته براحتی کالای قاچاق وارد می شد - ریسک قاچاق به قدری افزایش یافته است که واردات قاچاق مقرون به صرفه نیست.
اجتهادی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی سامانه کد شناسایی و کد رهگیری کالا (موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، امکان شناسایی کالاهای قاچاق و تمیز آنها با کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور شده اند فراهم شود.
به گزارش ایرنا، در ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است: «به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می شود و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم همچون کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است. در هر حال توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده فروشی منوط به نصب این دو شناسه است و در غیر اینصورت کالاهای مذکور قاچاق محسوب می شوند.»
اجتهادی در ادامه به دور جدید مبارزه با عرضه لوازم خانگی قاچاق از 15مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح واکنش هایی را به همراه داشت؛ برخی معتقد بودند که اجرای این طرح منجر به کمبود برخی محصولات در بازار و افزایش قیمت لوازم خانگی شده است اما اکنون شاهدیم که نه فقط قیمت ها افزایش نیافته بلکه انواع محصولات در بازار با قیمت های مناسب و حتی به صورت اعتباری عرضه می شود.
اجتهادی گفت: در ابتدای اجرای این طرح، برخی افراد نتیجه ای مثبت را برای سرانجام طرح پیش بینی نمی کردند اما در آن زمان اطلاعات درست از اتحادیه لوازم خانگی دریافت و براساس آن، برنامه ریزی ها انجام می شد.
مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در این روزها، برخی تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده اند که واحدهای تولیدی آنها به سمت ورشکستگی می رفت؛ اگر این طرح عملیاتی نمی شد، کارخانه هایشان تاکنون تعطیل شده بود؛ آنها همچنین اعلام کرده اند که این طرح فروش آنها را افزایش داده و موجب تخلیه انبارهایشان شده است.
وی افزود: طرح مقابله با عرضه لوازم خانگی قاچاق، بیشتر از پیش بینی ها، موفق بوده است.
اجتهادی گفت: دو گروه با اجرای این طرح مخالفند؛ نخست افرادی که ذینفع قاچاق هستند و دوم افرادی که اطلاعات را از منابع نادرست دریافت می کنند؛ تولیدکنندگان واقعی و واردکنندگانی که کالاهای را به صورت قانونی وارد می کنند با اجرای این طرح موافند.
وی اضافه کرد: سازمان های مسئول در بخش دولتی و اتحادیه ها در بخش خصوصی موظفند که دست به دست هم داده و به تولیدکننده و بازرگانان قانونمند، کمک کنند.
اجتهادی، هدف از اجرای این طرح را «فراهم شدن زمینه برای عرضه کالای تولید داخل و کالایی که به صورت قانونمند وارد کشور شده است» بیان کرد و افزود: اکنون بدون تشکیل پرونده و برخورد فیزیکی در اجرای این طرح موفق بودیم و دیگر مانند گذشته کالاهای قاچاقی به وفور در سطح بازار عرضه نمی شود.
وی درباره این موضوع که «برخورد در سطح عرضه کالای قاچاق سبب انتقال این کالاها به انبارها شده است»، گفت: هدف ما این است که کالای قاچاق قدرت عرض اندام نداشته باشد؛ فکر می کنم اکنون این اتفاق افتاده است.
مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی، صدور رای شعب سیار این سازمان در مورد عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی را رد کرد و گفت: شعب ما به هیچ وجه در واحدهای صنفی به پرونده های قاچاق رسیدگی نمی کنند؛ طبق قانون، متهمان به عرضه کالاهای قاچاق 10 روز فرصت دارند که اسنادی مبنی بر قاچاق نبودن کالای خود عرضه کنند.
به گزارش ایرنا، طرح تشدید مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از اول مهرماه به طور همزمان در سراسر کشور کلید خورد؛ اجرای این طرح واکنش هایی را به همراه داشت و برخی معتقد بودند که اجرای این طرح منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی شده است.
همزمان با اجرای این طرح در بخش لوازم خانگی، پنجمین نمایشگاه عرضه محصولات لوازم خانگی با حضور 32 برند داخلی و خارجی در روزهای پنجم تا هشتم آبانماه در محل نمایشگاه های مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

** پاک شدن سطح عرضه از کالاهای قاچاق
«محمد طحانپور» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه 60 درصد از برندهای عرضه شده در نمایشگاه لوازم خانگی در محل مصلی، داخلی و 40 درصد خارجی هستند، افزود: برندهای خارجی عرضه شده در نمایشگاه، نمایندگی و شناسنامه دارند.
وی ادامه داد: تاکید ما در این نمایشگاه حمایت از تولید داخلی و مبارزه با ورود و فروش کالای قاچاق است.
طحانپور افزود: در چهار دوره گذشته، شعار ما «ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر» بود که امسال در کنار این شعار، مساله دیگری به آن اضافه کردیم که به قاچاق مربوط می شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر جلوی قاچاق را بگیریم، چرخ واحدهای تولیدی سریعتر و بهتر می چرخد، گفت: اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، قیمت ها را افزایش نداده و کمبودی در بازار ایجاد نکرده است؛ حتی شاهدیم که عرضه کنندگان لوازم خانگی محصولات خود را با تخفیف عرضه می کنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوام خانگی تهران از ایجاد موانعی برای برگزاری این نمایشگاه توسط برخی افراد گلایه کرد و گفت: افرادی که هر سال، دو یا سه مرتبه نمایشگاه کالای قاچاق برگزار می کنند، با عرضه تولیدات داخلی و محصولاتی که به صورت قانونی وارد کشور شده اند، مخالفند.
طحانپور افزود: باوجود این نامهربانی ها، خوشحالیم که با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، این محصولات از سطح عرضه جمع آوری شد.

منبع خبر:ایرنا

602/403

کد خبر: 690354

وب گردی

وب گردی