ورود پلیکان های سفید مهاجر به تالاب سولدوز نقده

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده اعلام کرد: نخستین دسته از پلیکان های سفید در پی سرد شدن زیستگاههای تابستانی این پرنده و در مسیر مهاجرت به مناطق جنوبی وارد تالاب سولدوز این شهرستان شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،فرامرز سفری افزود: این پرندگان که تعداد آنها 282 قطعه شمارش شده، در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب برای استراحت و تغذیه وارد این تالاب شدند.
او اضافه کرد: وضع مناسب زیستگاهی و تغذیه ای و امنیت

وضع مناسب زیستگاهی و تغذیه ای و امنیت حاکم بر تالاب های این شهرستان سبب ورود هزاران قطعه از انواع این پرندگان به شهرستان نقده در روزهای اخیر شده است

حاکم بر تالاب های این شهرستان سبب ورود هزاران قطعه از انواع این پرندگان به شهرستان نقده در روزهای اخیر شده است.
سفری با بیان اینکه در روزهای آینده با توجه به وضع مطلوب این تالاب شاهد حضور هر چه بیشتر این گونه در تالاب های شهرستان خواهیم بود، گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می دهند.
او افزود: تالاب سولدوز نقده به علت وضع و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: این شهرستان با داشتن تالاب های فصلی و دائمی از جمله تالاب های سولدوز، حسنلو و درگه سنگی همه ساله در فصول بهار و پائیز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سر سفید، اردک سرسبز، اردک مرمری، سرحنایی و بلوطی، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان است. پلیکان سفید، پرنده ای بزرگ و سفیدرنگ با شاهپرهای سیاه رنگ است که کیسه گلویش آویخته بوده و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.
ماده این گونه در فصل زاد و ولد کاکل کوتاه مجعدی در پشت سر و پر و بال سفید مایل به صورتی دارد و از فاصله نزدیک پرهای زرد قاعده گردن و چشم های قرمزش به خوبی دیده می شود.
پلیکان دارای منقاری بزرگ است که می تواند برای انباشتن طعمه آن را متورم کند.
این پرنده در تمام نقاط جهان به جز قطب جنوب ساکن بوده و از تاسمانی تا سواحل غرب کانادا دیده می شود.
تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می گیرد.
این تالاب واقع در 25 کیلومتری شهرستان نقده، در سال 1380 احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند که از این تعداد، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی هستند.
شهرستان نقده با 121 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
703/700

کد خبر: 690381

وب گردی

وب گردی