جزییات تبدیل مراکز انتقال خون به مراکز جامع اهدای خون

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به پیش‌بینی وجود ۱۰۰ هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی تا سال ‌آینده در کشور، گفت: در ابتدای اجرای طرح مرکز جامع اهدای خون، ۵۰ درصد از نیاز کشور به سلول‌های بنیادی پاسخ داده خواهد شد و این میزان در آینده می‌تواند به ۱۰۰ درصد برسد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در سفر به شهرکرد در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هدفگذاری تبدیل مراکز انتقال خون به مراکز جامع اهدای خون در استان‌ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه انتقال سلول‌های بنیادی غیرخویشاوندی در کشور رو به رشد است، افزود: قابلیت اهدای پلاسما، پلاکت و سلول‌های بنیادی از ویژگی‌های مرکز جامع اهدای خون است.

پورفتح‌الله با اشاره به پیش‌بینی وجود ۱۰۰ هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی تا سال ‌آینده در کشور، گفت: در ابتدای اجرای طرح مرکز جامع اهدای خون، ۵۰ درصد از نیاز کشور به سلول‌های بنیادی پاسخ داده خواهد شد و این میزان در آینده می‌تواند به ۱۰۰ درصد برسد.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما در سال جاری مد نظر است، افزود: این میزان در سال ۱۴۰۰، یک میلیون لیتر هدفگذاری شده است که می‌تواند موجب صرفه‌جویی مناسبی در کشور شود.

او با اشاره به انجام ۱۷ میلیون دلار صرفه‌جویی در سال گذشته از طریق افزایش اهدای پلاسما، افزود: نسبت گلبول‌های قرمز خون به پلاسما، پنج به یک است.

پورفتح‌الله با اشاره به اینکه خودکفایی اقتصادی مدنظر سازمان انتقال خون است، اظهار کرد: فضای فیزیکی نامناسب یکی از مشکلات انتقال خون در چهارمحال و بختیاری است.

رئیس سازمان انتقال خون در پایان گفت: بهداشت و درمان برای اولین بار اولویت اصلی یک دولت بوده است و به‌ منظور استمرار آن باید توجه زیادی به آن شود.

700/701

کد خبر: 690430

وب گردی

وب گردی