راه های درمان آرتروز زانو چیست؟/ آرتروز زانو، رایج ترین نوع آرتروز

یک کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی گفت: روش های مختلفی از قبیل تزریق ژن، تزریق اوزن، پی آر پی، و داروهای مختلف برای درمان آرتروز زانو پیشنهاد می شود؛ اما درمان ورزشی، کم هزینه تر، کاربردی تر و باعث تاخیر در بازگشت این بیماری می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسن صفی خانی کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی در گفتگو با برنامه ورزش همگانی شبکه رادیویی سلامت، آرتروز زانو را یکی از رایج ترین نوع آرتروز دانست و افزود: تخریب و فرسایش مزمن عضروف مفصل اطراف زانو را آرتروز زانو می گویند که معمولاً افراد بالای 45 سال و بانوان را مبتلا می کند؛ ولی در افراد کم سن و سال و آقایان نیز دیده می شود.
او با بیان اینکه غضروف مفصل روی استخوان های مفصل زانو وجود دارد، ادامه داد: مثل پشت کشکک زانو، پایین استخوان ران، به مرور تخریب می شود و باعث ایجاد درد، محدودیت های حرکتی و کاهش دامنه حرکنی می شود.
این مدرس دانشگاه در ادامه به علت های آرتروز زانو اشاره کرد و افزود: علت آرتروز زانو مشکلات زانو مثل پارگی مینسک، تخریب مینسک، شکستگی استخوان، زانوی پرانتزی، وراثت، رشد غیر طبیعی لگن، بی حرکتی و کم حرکتی، استفاده بیش از حد از مفصل زانو، التهاب یا عفونت مزمن است که تشخیص زود هنگام از طریق آزمایشات مختلف می تواند در درمان آن موثر باشد.
او با تاکید بر اینکه عکسبرداری و تصویربرداری می تواند به درمان زودهنگام آرتروز زانو کمک کند تا شکل زانو عوض نشود، گفت: البته روش های مختلفی از قبیل تزریق ژن، تزریق اوزن، پی آر پی، و داروهای مختلف برای درمان پیشنهاد می شود؛ ولی درمان ورزشی کم هزینه تر، کاربردی تر و باعث تاخیر در بازگشت این بیماری می شود زیرا داروها مانند مسکن سبب تسکین می شوند؛ ولی دوباره بیماری باز می گردد.
او با اشاره به درمان آرتروز زانو با ورزش به چند تمرین ساده برای کسانی که تورم زانو، خشکی مفصل و افرادی که پزشک تشخیص آرتروز داده است، اشاره و گفت: تمرین 1: در مقابل پله ها بایستید پای چپ خود را بر روی یک پله بگذارید سپس پای راست خود را بر روی پله قرار دهید سپس هر دو پای خود را روی پله گذاشته و صاف بایستید و ماهیچه های خود را محکم نگه دارید سپس پایین بیایید و مجدداً به آرامی پای راست خود را و سپس پای چپ را بر روی پله قرار دهید این حرکت را برای پای دیگر تکرار کنند که تکرار این عمل باعث تقویت عضلات چهار سر ران و عضلات جلویی ساق پا شده که به مرور باعث کاهش درد می شود.
او در ادامه به تمرین 2 و 3 اشاره کرد و گفت: در تمرین دو، جلوی صندلی صاف و بدون دسته بایستند و دستها، کنار بدن به صورت خبر دار باشند و روی صندلی بنشنید و بلند شوید به شکلی که جهت زانو رو به جلو باشد. این کار باعث می شود زانو بیش از حد خم نشود؛ و در تمرین سه: تقویت عضلات چهار سر زانو به این شکل که فرد روی زمین بنشیند و پاهایش را دراز کند و تلاش نماید که پشت زانوهایش را با فشار خود پا به سطح زمین نزدیک کند و 7 الی 8 ثانیه نگه دارد و به حالت اول بازگرداند.
این کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب های ورزش در پایان برنامه ورزش همگانی افزود: این تمرینات باید به گونه ای انجام شود که مفصل زانو زیاد خم نشود. همچنین عضلات چهار سر ران و عضلات جلوی ساق پا باید تقویت شود تا به بهبودی زانو و کاهش درد منجر شود.

700/701

کد خبر: 690436

وب گردی

وب گردی