سید طه هاشمی: برای اینکه جوانان را با گذشته خود بسط دهیم باید تاریخ کشورمان را به آنان معرفی کنیم

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای اینکه جوانان را با گذشته خود آشنا کنیم و نگاهشان از بیرون به داخل معطوف شود باید تاریخ کشورمان را به آنها معرفی کنیم.

دکتر سید طه هاشمی با اشاره به لزوم شناخت مفاخر و مشاهیر کشور از سوی دانشجویان به ایسکانیوز گفت: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ماست و کسانی که این میراث را ندارند مجبورند برای خود میراث‌ تراشی کنند. در کاوش‌های باستان‌شناسی تا به امروز هیچ موردی مبنی بر اینکه ملت ایران کافر باشند پیدا نشده و این نشان دهنده این است که ایرانیان همواره معتقد به خدا بوده‌اند. کاوش‌ها و بررسی‌های مربوط برای شناخت همین موضوع است.
او ادامه داد: در جلسه‌ای مقام معظم رهبری خطاب به اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند: «جوانان ما هنرپیشه‌ها و شخصیت‌های بیرونی را بیشتر از شخصیت‌های خودمان می‌شناسند.» تمام اینها به این خاطر است که این شخصیت‌ها را نشناخته و معرفی نکرده‌ایم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: شخصیت‌های بزرگی در پهنه فرهنگی ایران زمین هستند که اگر آنها را نشناسیم مصادره خواهند شد. به هر نوعی به این موضوع نگاه کنیم، فرهنگ کشور تهدید شده است. اقدامی که از همه واحدها خواسته شد، مفاخر و مشاهیر منطقه خود را شناسایی و به معاونت دانشجویی و فرهنگی معرفی کنند. قرار است زندگینامه و آثار این شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دینی، هنری، ادبی موضوع پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد و به این ترتیب حجم عظیمی از اطلاعات راجع به شخصیت های بزرگ گذشته جمع آوری و تولید خواهد شد. برگزاری بزرگداشت یک کار کوچکی است از طرح عظیم مفاخر و مشاهیر کشور. کار مفیدی که نه تنها در واحدهای داخلی بلکه در واحدهای همسایه در حال انجام است، این است که با کشورهایی نظیر آسیایی میانه و کشورهای عربی که آثار معنوی و شخصیت‌های مشترکی داریم تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم تا وارد کار فرهنگی مشترکی شویم. براین اساس سرمایه فرهنگی عظیمی برای ملت ما به وجود می‌آید، به علاوه هنگامی که دنیا با کشوری که تاریخ کهن و تمدنی بزرگ دارد رو به رو می‌شود در مقابل این عظمت خضوع خواهد کرد.
هاشمی افزود: بدون تردید برای اینکه جوانان را با گذشته خود آشنا کنیم و نگاهشان را از بیرون به داخل معطوف کنیم، باید تاریخ کشورمان را به آنها بشناسانیم.
این مسئول دانشگاهی با اشاره به هفته فرهنگی آفتاب مهر، خاطر نشان کرد: برای اینکه هر سال برنامه فرهنگی سال گذشته را مرور کنیم، هفته‌ای را در قالب هفتگی فرهنگی آفتاب مهر تشکیل داده‌ایم. به این علت هم آفتاب مهر نامگذاری شده که از نظر شمسی تولد امام (ره) در مهر ماه است و لذا از 10 مهر هر سال به مدت یک هفته، هفته فرهنگی آفتاب مهر در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. او اظهار کرد: از بین برگزیدگان واحدها، کسانی که انتخاب می‌شوند به مرحله استانی راه می‌یابند و قاعدتاً در مواردی هم که در سطح کشوری برنامه داریم از آنها تجلیل خواهد شد.

202/200

کد خبر: 690465

وب گردی

وب گردی