تایمز: لابی فلسطین زمینه دیدار کوربین و اسد را در سال 2009فراهم کرد

روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی عنوان کرد که لابی فلسطین در انگلیس موسوم به «مرکز بازگشت فلسطینیان» زمینه دیدار جرمی کوربین رهبر کنونی حزب کارگر و شماری از نمایندگان مجلس انگلیس را با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سال 2009 را فراهم کرده بود.

به گزارش ایسکانیوز خبرگزاری تایمز نوشت: «مرکز بازگشت فلسطینیان» کمپینی هستند که چهار روز پیش در محل پارلمان نشستی را میزبانی کرد که در آن از دولت انگلیس خواسته شد تا از پیمان بالفور عذرخواهی کند.
این روزنامه انگلیسی افزود: جنیفر تانگ، نماینده مجلس اعیان که در این سفر جرمی کوربین را همراهی کرده بود، ریاست نشست یادشده را برعهده داشت؛ وی متعاقب اظهارات یهودستیزانه یکی از شرکت کنندگان در این نشست، از حزب لیبرال دمکرات استعفا داد.
تایمز افزود: جرمی کوربین در جریان دیدارش با بشار اسد که به نشان اعتراض به پیمان بالفور صورت گرفت، گفته بود «بار دیگر اسرائیلی ها برای آمریکا دم تکان می دهند»؛ اظهاراتی که به تئوری توطئه و یهودستیزانه شهرت دارد.
این روزنامه انگلیسی نوشت: هر چند «مرکز بازگشت فلسطینیان» اصرار دارد که مخالف یهودستیزی است اما تاکنون شمار زیادی از برنامه هایی که در جریان آن اظهارات تندی علیه یهودیان بیان می شود را میزبانی کرده است.
تایمز نوشت: دولت اسرائیل مدعی است که این گروه با حماس رابطه نزدیکی دارد، اما «مرکز بازگشت فلسطینیان» این ادعا را رد و تلاشی برای آسیب رساندن به اعتبارش می خواند.
این روزنامه انگلیسی نوشت: جرمی کوربین هزینه سفرش به سوریه را یکهزار و 300 پوند در دفتر منافع اقتصادی نمایندگان مجلس به ثبت رسانده است.
تایمز نوشت: هیات پارلمانی انگلیس در جریان سفرش به دمشق که به ریاست لرد شیخ نماینده مسلمان مجلس اعیان صورت گرفت، از بشار اسد به دلیل اسکان نیم میلیون فلسطینی از سال 1948 تشکر و قدردانی کردند.
این روزنامه انگلیسی افزود: جرمی کوربین پس از بازگشت از این سفر در یادداشتی در روزنامه مورنینگ استار نوشت: ما در این سفر با گروهی از فلسطینیان در سالگرد روزی که آرتور بالفور در حمایت از رژیم اسرائیل بیانیه ننگین بالفور را اعلام کرد، دیدار کردیم.
تایمز به نقل از کوربین نوشت: 'بار دیگر اسرائیلی ها برای آمریکا دم تکان می دهند و هیلاری کلینتون (وزیر خارجه وقت آمریکا) نیز فشارها برای توقف شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن را کاهش داده است.'
این روزنامه افزود: کوربین همچنین آن زمان در سخنانی در مجلس عوام گفت: من از دولت سوریه بابت اسکان شمار زیادی از آوارگان فلسطینی و اطمینان از اینکه آنها بتوانند در امنیت کامل به سر برند قدردانی می کنم.
تایمز در ادامه به شماری از برنامه های ضدیهودی که به میزبانی «مرکز بازگشت فلسطینیان» برگزار و جرمی کوربین در آن شرکت داشته است اشاره نمود.
این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال یک سخنگوی جرمی کوربین گفت: او همواره تمام اشکال یهودستیزی را محکوم کرده است. وی همچنین در کنفرانس سال جاری حزب کارگر گفت: بگذارید شفاف بگویم. یهودستیزی یک عمل شیطانی است و منجر به فجیع ترین جنایت ها در قرن بیستم شد.
تایمز افزود: کوربین در این کنفرانس تاکید کرد: حزب کارگر با هر نفسی که در بدن دارد با پیش داوری و تنفر علیه یهودیان مبارزه خواهد کرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: «مرکز بازگشت فلسطینیان» نیز شامگاه گذشته بیان داشت: ما یهودستیزی را تحمل نکرده و آن را محکوم می کنیم.
گفتنی است با توجه به دیدگاه مخالف جرمی کوربین با بیانیه بالفور و تصمیم دولت انگلیس برای بزرگداشت این یکصدمین سالگرد صدور این بیانیه، برخی از رسانه ها و لابی های اسراییلی حملاتی را علیه حزب کارگر و خصوصا رهبر آن شروع کرده اند.
بیانیه بالفور ( Balfour Declaration)، نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ 2نوامبر 1917 میلادی، توسط 'آرتور جیمز بالفور'، وزیر خارجه وقت انگلیس، خطاب به 'والتر روتشیلد'، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده‌ شد.
بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای اشغال سرزمینی های فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

303/201

کد خبر: 690508

وب گردی

وب گردی