برگزاری نشست تخصصی کمیته عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد

نشست تخصصی کمیته عفاف و حجاب با حضور مسئولین قسمت های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در سالن جلسات ساختمان اداری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در این نشست گفت: عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش مسلمانان را تبیین می کند و به آنها چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش می دهد. هر جامعه دارای فرهنگ معین و با اهدافی از پیش تعریف شده است. فرهنگی که قرآن به جوامع اسلامی عرضه می کند فرهنگ عفاف است که هدف آن امنیت جنسی زن و مرد و رسیدن به کمال مطلوب است، بخش عظیمی از این فرهنگ با شکوه را حجاب تشکیل می دهد.

دکتر عبدالله قاسمی پیربلوطی با اشاره به رابطه عفاف و حجاب افزود: عفاف حالتی درونی و نفسانی است که غرایز را تعدیل و تحت کنترل خود در می آورد، می توان گفت حجاب نیز به عنوان یکی از مهمترین ابعاد عفّت به کنترل درآوردن و تعدیل غریزه خودنمایی و جلوه گری در زنان است. وی اظهار کرد: در حقیقت عفاف را زبانی باید و آن حجاب است که نماد تفکّر و اندیشه دینی است. خدای تعالی در فرهنگ باشکوه عفاف از زن می خواهد به عنوان یک انسان، ارزش وجودی خویش را بشناسد و خود را ملعبه دست نامحرمان نسازد و از سوی دیگر همگان را به چشم پوشی از نامحرم دستور می دهد، بلکه همه دست به دست هم نهاده عفاف اجتماعی را رقم زنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد معرفی مدل برتر برای خانم ها و آقایان (معرفی الگو و استاندارد مناسب شامل رنگ، نوع و مدل)، کارگاه آموزشی با موضوع فلسفه حجاب و پوشش، اجرای مسابقات فرهنگی و هنری و علمی با هدف جهت‌دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف با جوایز نفیس، معرفی دانشجویان با حجاب برتر در هر دوره و کلاس و تقدیر از آنها در مراسم ها، تقدیر از اعضای هیات علمی مسول پذیر و کارکنان، اختصاص امتیازی ویژه به دانشجویان از سوی مدرسین، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، برگزاری میزگرد و انجام مناظره در خصوص فلسفه عفاف و حجاب، آموزش، ساماندهی و به کارگیری نیروهای آگاه زن به منظور نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع، همراه با روش‌های پسندیده و احترام به حریم افراد، برخورد غیرمستقیم با عوامل فساد و پوشش نامناسب از طریق تشکل‌های دانشجویی، حمایت از تشکل‌های فعال دانشگاهی جهت انجام اقدامات مناسب در گسترش فرهنگ عفاف، تقویت فرهنگ غیرت ، استفاده از افراد زبده برای پاسخ دادن به شبهات و پرسش های دانشجویان، آشنا ساختن دانشجویان با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی و بومی محلی، استفاده از تابلو های جذاب در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی برای ترویج این فرهنگ اسلامی حجاب و تشکیل اتاق فکر و گروه های چند نفره برای ایده پردازی در مورد این مسائل با خود دانشجویان را از جمله راهکارهای عملی ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد عنوان کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری هم در این نشست تخصصی گفت: باید برنامه‌های فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی و معرفت‌افزایی جامعه‌ جوان و احیاء ارزش‌های دینی و مقدمات اجتماعی از سوی دانشگاه همراه با اهداف و ارائه‌ طرح‌ها و نظرات کارشناسان خبره در این امر، اجرا و عملیاتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل رئیسی افزود: تذکر لسانی همراه با موعظه حسنه و جلال احسن و به سبک و روش قرآنی توسط استادان و افراد متدین، متعهد و آشنای به مبانی دینی و همچنین جعل قوانین و مقررات متناسب در امر پوشش مردان و زنان از لحاظ میزان و اندازه‌ رنگ و غیره و تعیین نوع مجازات یا برخوردهای مشاوره‌ای و انضباطی در سطح کلان دو وظیفه‌ کلیدی حائز اهمیت و اهتمام است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد هم گفت: مسأله پوشش یک ارزش بشری است و قدمت آن به قدمت بشریت است. پوشش نه فقط مورد تأکید دین، که حافظ هویت انسانی است. دانشگاه با ظرفیت حضور دانشجویان که موثرترین افراد جامعه هستند نه تنها خود باید نسبت به این مهم توجه داشته باشند که نقش و تأثیر مثبت در جامعه ایفا کند.

دکتر محمد خسروی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مسأله حجاب و عفاف به عنوان یک واقعیت فرهنگی ضروری اهتمام ویژه داشته است. دانشجو باید در درجه اول نسبت به رعایت مقررات دانشگاه در همه‌ حوزه‌ها، از جمله موضوع رعایت پوشش که در شأن دانشجو و دانشگاه است حساس باشد و این مقررات را رعایت نماید.

وی اظهار کرد: اگر در یک مجموعه چندهزار نفری تعداد اندکی این موضوع را رعایت نکنند باید به کمک حوزه‌ی مشاوره نسبت به دلیل عدم رعایت این مقررات بررسی به عمل آید زیرا این کار یا از سر عنادات و یا از سر نادانی و لذا مرکز مشاوره ما باید خود را برای رسیدگی به این موضوع در طول سال آماده کند.

دکتر خسروی در ادامه افزود: رئیسان دانشکده‌ها باید استادان گروه‌ها در همه‌ی رشته‌ها را تشویق کنند تا در کلاس نسبت به مراعات پوشش مناسب حساسیت به خرج دهند زیرا که این کار مهم فرهنگی نیازمند این است تا همه ظرفیت‌های دانشگاه به روش هماهنگ و در کنار یکدیگر برای تحقق آن همکاری کنند.

در پایان نشست تخصصی کمیته عفاف و حجاب مسئولین قسمت های مختلف دانشگاه به راهکارهای مختلف در امر عفاف و حجاب در دانشگاه پرداختند.

201

کد خبر: 690538

وب گردی

وب گردی