پیشرفت کشورهای توسعه یافته با استفاده از جوانان دیگر ملت ها!

نبودکارآیی مناسب در سیستم اقتصادی- اجتماعی، یکی از عامل های فشار و رانش در کشور مبدا یا مادر است که جوانان و نخبگان جامعه مان را به مهاجرت های موقت و دائمی ترغیب می کند .

بی شک نقش نیروی انسانی به‌ویژه نیروی انسانی ماهر و متخصص در پیشرفت و توسعه هر کشوری برای همه روشن است.بکارگیری سرمایه های انسانی ،از مهمترین عامل های رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهاست که ‌ با مهارت‌ و خلاقیت‌ خود، آینده هر ملتی را تعیین می‌کند؛ یک جامعه زمانی به اهداف خود دست پیدا می یابد که بتواند بواسطه توسعه انسانی مسیر خود را هموار کند. متاسفانه در چند سال گذشته، جوانان تحصیلکرده ایرانی به علت های مختلفی از جمله نبود شایسته سالاری در ایران ،کشور را به قصد زندگی در سایرمنطقه های جهان ترک می کنند. تکرار این پدیده آنچنان رواج داشته است که در سال های اخیر ،صندوق بین‌المللی پول از نظر مهاجرت نخبگان، ایران را در رتبه نخست دنیا قرار داد.
مهاجرت سرمایه‌های انسانی بخصوص نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده، سهمگین‌ترین ضربه‌ای است که می‌تواند بر پیکره اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور وارد کند، چراکه رکن های اصلی پیشرفت آنجا را از بین می‌برد.

** مهاجرت جوانان و کم شدن نیروی انسانی کشور

در حال حاضر بسیاری از جوانان در کشور ما پس از گذراندن دوره کارشناسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به دلیل سختگیری های بسیار در پذیرفته شدن در دانشگاه های سراسری و همچنین احساس نداشتن آینده نامطمئن در ایران نور امید در دلشان خاموش می شود و این کشور را ترک می کنند و به محل دیگری که امکان جذبشان بسیار و شرایط کار و تحصیل برایشان مهیا می کند، می روند.

نبودکارآیی مناسب در سیستم اقتصادی- اجتماعی، یکی از عامل های فشار و رانش در کشور مبدا یا مادر است که جوانان و نخبگان جامعه مان را به مهاجرت های موقت و دائمی ترغیب می کند . یک جامعه فقیر بیشتر از هر چیز دیگر به تخصص و مهارت نخبگان و جوانان متفکر نیازمند است، اما متأسفانه گاهی کشورها ، توان و ظرفیت استفاده مناسب از این سرمایه‌‌های بزرگش را ندارد و همچنین با وجود مشکلات بزرگ و کوچک موجود در جامعه ، افراد را نسبت به آینده خود نا امید و در نهایت آنان را به ترک وطن نیز مجبور می کند.درست است که همه انسان‌ها حق دارند آزادانه ،آنطور که مایلند ، زندگیشان را پیش ببرند و همچنین آنها حق دارند که شغلی مناسب شأن و تحصیلاتشان در هر جای دنیا را برای خود انتخاب کنند تا به این واسطه ، کرامت انسانی و عزت نفسشان حفظ شود؛ اما از آن جایی که پیشرفت و توسعه یک کشور مدیون پیشرفت و توسعه فناوری و نیز نیروی انسانی نخبه و ماهر است، رفتن مغزها و جوانان از این کشور، علاوه بر به هدر رفتن هزینه های هنگفت در زمینه علم، تخصص، تجربه، توان، سلامتی و غیره که در نیروی کار ذخیره می شود و موجب افزایش بهره وری آن در تولید می شود، سبب از دست دادن منابع انسانی از جمله دانشمندان، مهندسان، متخصصان و نیروی کارآمد کشور هم می شود.

***زیان های فرهنگی ناشی از خروج جوانان از کشور

گذشته از مشکلات اقتصادی و اجتماعی که در اثر جابجایی مغزها برای کشور بوجود می آید،این پدیده لطمه های قابل توجهی هم به فرهنگ عمومی جامعه وارد می کند. هنگامی که جوانان کشور از فرهنگ ایرانی و اسلامی فاصله بگیرند و در محیطی رفت و آمد کنند که نه تنها هیچ سنخیتی با جامعه ایران ندارد بلکه ارزش های ایرانی در آنجا به نوعی ضد ارزش نیز محسوب شود، هم در کشور مقصد و هم در جامعه مبدأ در زمینه تعاملات اجتماعی، قراردادها، عقود، روابط عاطفی وخصوصیات روحی و روانی به مشکل های بسیاری بر می خورند. از طرف دیگر با رفتارهای متناقض این افراد در رفت و آمدها، ارتباطات و کار که در ویترین اولیه هر جامعه ای نمایان است، در بسیاری از زمان ها، ناخواسته ، سایر افراد را هم به زحمت می اندازند؛ چرا که بین فرهنگ اسلامی و فرهنگ دیگر کشورها، یک سری تعارض‌هایی در جامعه وجود دارد که این تناقض ها در رفتار اجتماعی، پوشش، سلوک و … به چشم می خورد؛ بنابراین به جای اینکه نقاط قوتمان تقویت شود، بیشتر دچار ضعف می شویم.

***کاهش مهاجرت جوانان با توسعه تحصیلات تکمیلی

پاره از جوانان پس از گذراندن دوره کارشناسی، به منظور تحصیل در مقطع های بالاتر به سایر کشورهای همجوار مانند هند و مالزی مهاجرت می کنند. این گروه، پس روبه رو شدن با ظرفیت پایین دانشگاه های دولتی، تصمیم به ترک وطن و ادامه تحصیل درسایر کشورها می گیرند. دانشگاه آزاد اسلامی به منظور کاهش مهاجرت جوانان از کشور با توسعه و افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی، شرایط تحصیل در مقطع های کارشناسی ارشد و دکتری را برای جوانان کشور مهیا کرده است.

حجت الاسلام طیبی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، درباره مهاجرت جوانان از کشور معتقد است: دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش جذب اعضای هیأت علمی، توانسته است که با ارتقای سطح علمی و همچنین ایجاد بازار کار،سبب کاهش خروج جوانان از کشور شود.

*** حق با چه کسانی است؟

هر کس حق دارد نسبت به زندگی، درآمد و کار خود تصمیم بگیرد؛ از این رو حق تصمیم گیری درباره زندگی خصوصی و مسائل شخصی از واضحترین حقوق انسان ها محسوب می شود؛ جوانان بر اساس حقوقی که دارند، تشخیص داده‌اند که در جای دیگر از دنیا، می توانند آینده روشن تر و زندگی خوشایندتری را برای خود رقم بزنند، چنان که عده بسیاری رفته اند و به هر آنچه که خواسته اند، با تلاش شخصیشان رسیده اند.

با دیدن افرادی که ترک وطن می کنند، ممکن است در ابتدا ذهن ها، به سمت سرزش این مهاجران برود اما با اندک تاملی به راحتی درمیابیم که اگر مسولان به اشتغال، مسکن و پیشرفت جوانان توجه بیشتری کنند و شایسته سالاری را مد نظرشان قرار دهند و به معنای واقعی این نگرش را در کشور عملی کنند،به طور حتم جوانان دیگر از خدمت به بیگانگان دست می کشند و با افتخار در جهت توسعه و آبادانی کشورخود بر می آیند.

خبرنگار: نازنین میرزایی

203/200

کد خبر: 690571

وب گردی

وب گردی