بهبودیافتگان باید مورد حمایت مردم قرار گیرند/نباید با دید غلط آنها را از جامعه دور کرد

باید با دلسوزی و حمیات از بهبود یافتگان مسیری را در زندگی آنها گشود که بتوانند پس از رهایی از مواد مخدر هوش، استعداد و توانایی خود را برای خدمت به جامعه در نظر گیرند.

امین کمالی فر - این روزها اگر نیم نگاهی به اطراف خود بیندازیم می بینیم اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی است و در هر کوچه و برزنی می بینیم بساطی جمع شده و چند نفر شب خود را با استعمال مواد صبح می کنند.

با این توصیف افرادی که با همت و حمایت خود و دیگران از ظلمت اعتیاد رهایی می یابند از حیث برگشت به بیماری از آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند در این شرایط خانواده و جامعه موظف به حمایت از این افراد در قبال مسایل چون تامین نیازهای شغلی و عاطفی هستند.

هرچند معتاد در کشور ما به عنوان یک بیمار تلقی می شود ولی در صورتی که یک فردی پس از ترک اعتیاد به مراکز کاریابی مراجعه کند، اگر متوجه شود که در گذشته اعتیاد داشته او را نخواهند پذیرفت ویا اینکه برخی افراد کسانی را که به زندگی بازگشته اند را با دید تحقیر آمیز با او برخورد می کنند.

سوالی که در اینجا مطرح است این است که در صورتی که اگر یکی از اجناس مهم زندگی ما از کار بیفتد آیا آن را به دور می اندازیم یا اینکه آن را تعمیر می کنیم ؟

آیا ارزش یک انسان از یک دستگاه تلویزیون و یک یخچال کمتر است چه بسا اگر از افرادی که اعتیاد دارند حمایت شود یا در حد توان به آنان کاری محول شود برای ثابت کردن خود مجبور به ترک اعتیاد خود می شوند.

حال که موجبات نجات او فراهم شده است ابتدا باید خانواده و سپس جامعه از او حمایت کنند تا از بروز مشکلاتی از قبیل برگشت به اعتیاد، بیماری ، ضعف و گاهی از سکته های مغزی و قلبی جلوگیری کرد.

علی بروغنی کارشناس اجتماعی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: اعتیاد یک پدیده اجتماعی است که دربعضی از مواقع فرد برای پر کردن اوقات فراغت دست به چنین کاری می زند.

او با بیان اینکه باید ریشه ها و علل اصلی اعتیاد را در نسل جوان و نوجوان جامعه را در برنامه های استعمارگران غربی ها برعلیه کشورمان جست وجو کرد می گوید: غربی ها با واردکردن این کالا ها از طریق مرزها درصدد هستند سرمایه های تاثیر گذار این مرز و بوم را به نابودی بکشانند.

این کارشناس حوزه اجتماعی می گوید: بایستی برای کنترل این قضیه از رسانه های جمعی ، حوزه ها و دانشگاه ها کمک گرفت چرا که اقدامات فرهنگی در کاهش اعتیاد تاثیرگذار است.

بروغنی ادامه می دهد : به غیر از اینکه اعتیاد آسیب های جسمی و روحی را به فرد تحمیل کند، باعث تشدید پدیده طلاق شده و زندگی ها را به نابودی خواهد کشاند.

او می گوید: اعتیاد یک امر ناخواسته است هیچ شخصی ذاتا معتاد نیست بلکه بعضی از این گمراه شدگان جزئی از افراد باهوش جامعه هستند که دوستان نا اهل، محفل ها و موارد دیگر باعث شده گمراهی آنها شده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیشگیری را مهم ترین راهکار در کاهش اعتیاد در کلان شهر تهران می داند و می گوید: ورود به این مقوله، آموزش ها و بیداری مردم باعث می شود تا افراد جامعه با دید بهتری موانع پیش رو را سپری کنند.

بروغنی می گوید: باید شعار ما می توانیم را در میان معتادان تقویت کرد تا با تقویت روحیه آنها نگاه ها و برداشت های ناصحیح جامعه نسبت به این قشر بیمار جامعه را از بین ببریم .

همچنین حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران می گوید: بساط هایی که معتادان در خیابان های پرتردد در جنوب شهر تهران برپاکرده اند باعث شده که مغازه داران ضررهای مالی زیادی را ببینند.

او با اشاره به اینکه مقوله اعتیاد را باید همانند تکدی گری ارزیابی کرد می گوید: متاسفانه توطئه های اجانب غربی باعث شده اعتیاد خسارت جبران ناپذیری به خانواده ها و نسل جوان جامعه وارد کند که ادارات و سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی باید گام های مثبتی برای ریشه کن کردن آن بردارند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی اعضای شورای شهر آماده هستند تا مصوبه ای را در این زمینه به تصویب برسانند می گوید: باید در این خصوص تمامی مجریان قانونی و دلسوزان وارد میدان شوندتا این معضل هر چه سریعتر به پایان برسد.

'مصطفی سراج ' رییس بهزیستی شهر تهران درخصوص اقدامات حمایتی این سازمان در رابطه با معتادان نیز می گوید: سازمان بهزیستی در طول سالهای گذشته تلاش کرده است که اگر تسهیلاتی در سازمان تعریف شده مخصوص گروه هایی مثل معلولان نباشد و به افراد بهبودیافته نیز خدمات ارایه دهد.

او می گوید: تمامی تسهیلات اشتغال زایی که در بهزیستی تعریف شده اعم از وام اشتغال زا، خود اشتغالی، مشاغل خانگی و سایر موارد به افراد بهبود یافته نیز اختصاص می یاد که با توجه به نوع حرفه و توانایی فرد متفاوت است.

سراج با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد مراکز مختلفی وجود دارد می گوید: در حال حاضر در سطح شهر تهران علاوه بر کمپ ها، مراکز دی آی سی(بازتوانی)، مراکز درمان و مراکز مشاوره نیز وجود دارد که خوشبختانه موفق به گسترش آنها نیز شده ایم.

سراج می گوید: سال گذشته18 هزار و 578 مورد مشاوره حضوری و 27هزار و 309 مورد مشاوره تلفنی توسط 39 مرکز مشاوره دولتی و غیر دولتی در شهر تهران به غیر از ری و شمیرانات ارایه شد.

رییس بهزیستی شهرستان تهران ادامه می دهد : در حال حاضر در زمینه اعتیاد حدود 200 مرکز در زمینه های مختلف داریم که تلاش می کنیم این مراکز را گسترش دهیم.

او با تأکید بر اینکه به جای آنکه خود را سرگرم معلولیت کنیم باید از وقوع یک آسیب پیشگیری کنیم، می گوید: یکی از برنامه های جدی که در سازمان دنبال می شود، پیشگیری از آسیب هاست و امیدواریم با گسترش مراکز مشاوره بتوانیم این مهم را پیاده کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه مراکز اقامتی در شهر تهران، ری و شمیرانات گسترش داده شده اند، می گوید: در این زمینه رویکردمان حرکت از مراکز شبانه روزی به سمت مراکز روزانه و مراکز درمان و بازتوانی است و اعتقادی به مراکز شبانه روزی در دراز مدت نداریم.

همچنین 'سیاوش شهریور' مدیرکل اجتماعی وفرهنگی استانداری استان تهران نیز می گوید: در حال حاضر 151کمپ مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که طبق آمار بهزیستی این کمپ ها 7هزار نفر را سازماندهی می کنند.

او می گوید: چهار خانه بین راهی ، 150کلینیک درمانی خصوصی و 11مرکزنیز به ترک اعتیاد در سطح استان وجود دارد.

شهریور با اشاره به اینکه امسال به عنوان سال اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است می گوید: امسال موضوعاتی از جمله حضور مردم در حوزه مبارزه با مواد را در دستور کار دار یم که در این بحث نیز تشکل های غیر دولتی به صورت مطلوب چه در بخش تخصصی و در بخش اراده پذیری وارد موضوع شده اند که این امر اجتماعی شدن سیاست عالی وزارت کشور است.

او در خصوص ساماندهی معتادان در مناطق جنوب پایتخت می گوید: در این خصوص سازمان بهزیستی ، شهرداری تهران ، نیروی انتظامی و استانداری تهران خوشبختانه اقدامات موثری داشته اند .

شهریور با بیان اینکه برای جمع آوری معتادان توان محدودی داریم و از نهادها مدنی کمک می گیریم گفت: واقعیت این است که در استان تهران فقط معتادان خود شهر تهران نیستند بلکه هر معتادی که ازهر شهر تهران رانده می شوند به تهران می آیند.

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران می گوید: از هفته های گذشته نیروی انتظامی به صورت فوق العاده وارد این امر شده است که بسیاری از معتادان بعد از جمع آوری به کمپ ها، کلینیک ها و گرمخانه ها منتقل می شوند .

او ادامه می دهد : در واقع چرخه اشتغال برای معتادان در جامعه معیوب است زیرا وقتی که معتاد اعتیاد خود را ترک کرد بایدفضای اجتماعی و فرهنگی ایجاد شود تا بسیاری از جرم ها در جامعه کم شود.

شهریور اعتیاد را نوعی بیماری در جامعه می داند و می گوید: باید خانواده ها به گونه ای با بیماران خود رفتار کنند تا اعتیاد در جامعه ریشه کن شود .

از مطالب گفته شده مسئولان می توان به این نتیجه رسید که رسانه های عمومی به ویژه رسانه ملی و استفاده از ظرفیت فیلم سازان و سریال سازان حقیقت وجودی مواد مخدر را برای مردم بازگو کنند.

برای مثال کشت، تهیه، پرورش و ساخت مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی را باید برای افراد جامعه بازگو کرد و همچنین با حمایت وزارت بهداشت وتحت بیمه قرار دادن فرد معتاد بعد از ترک از این مواد افیونی می توان در کاهش این آسیب های اجتماعی موفق تر عمل کرد چرا که بازار کار ودرآمد زایی برای این گونه افراد نیز می تواند اهرمی برای کاهش تعداد معتادان شود .

700/702

کد خبر: 690572

وب گردی

وب گردی