دانش‌آموزان اصفهانی در غسالخانه، درس می خوانند/عکس

تحصیل دانش‌آموزان استان اصفهان در چهارهزار و ۹۳۵ مدرسه تخریبی معضلی بزرگ است و این درحالیست که تحصیل دانش‌آموزان خوانساری در غسالخانه‌ مخروبه این مسئله را جدی‌تر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از جام نیوز مدارس مخروبه بر سر دانش آموزان بیش از یازده هزار کلاس درس در استان اصفهان سایه انداخته شده است.

مدارسی که از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب استان پخش شده‌اند و هر لحظه ممکن است خبر ریزش سقف و یا آتش گرفتن کلاسی در مدارس استان اصفهان به موضوع داغ کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود و پس از آن رسانه‌ها نیز به مدت یک یا دو روز به صورت ویژه به آن بپردازند.

اما در این میان و چنانچه قصد پیشگیری از هر گونه حادثه و تلنگری به مسئولان داشته باشیم با سفری کوتاه به مناطق مختلف استان شاهد صحنه‌هایی خواهیم بود که شاید هیچ یک از مسئولان ملی و استانی به فکر خود هم راه نمی‌دهند که در استان اصفهان که دارای مُهر برخورداری نیز هست چنین صحنه‌هایی را مشاهده کنند.

تحصیل دانش‌آموزان اصفهانی در مدرسه تخریبی «سروش» در میدان قدس، مدرسه‌ای که کلاس‌هایش پنجره‌ای روبه بیرون ندارد و فاقد نور طبیعی هستند، مدرسه «مهرجویان»، مدرسه‌ای که به دلیل وجود سه چاه فاضلاب کنار یکدیگر و در نهایت به دنبال ریزش چاه‌ها دانش‌آموزانش آواره شدند، مدرسه‌های کانکسی که در خور و بیابانک دایر می‌شوند، مدارس تخریبی و بدون مقاوم سازی شده در فریدن و فریدونشهر، مدارس تخریبی نظنز و در نهایت مدارس تخریبی جرقویه الیا و سفلی همه و همه بیانگر این است که مدارس تخریبی اصفهان در همه نقاط استان وجود داشته و می‌توان گفت درصد زیادی از دانش‌آموزان در سطح استان اصفهان از این مشکل رنج می‌برند.


تبدیل مدرسه به اداره آموزش و پرورش، دانش‌آموزان «وحدت» را به غسالخانه برد

اما در این میان دردناک‌ترین موضوعی که در خصوص مدارس تخریبی و نامناسب شهر اصفهان به چشم می‌خورد، تحصیل دانش‌آموزان استثنایی مدرسه «وحدت» شهرستان خوانسار در مکانی جنب قبرستان بزرگ این شهر است.



مدرسه تا سه سال گذشته محل تحصیل دانش آموزان استثنایی بود و این در حالی است که امروز این دانش آموزان را به محل فعلی که حالت غسالخانه‌ای مخروبه دارد، منتقل کرده‌اند

مدرسه‌ای که به اذعان اهالی این شهرستان در قالب گزارش میدانی خبرنگار مهر قبلا در محل فعلی اداره آموزش و پرورش شهرستان دایر بوده و بیش از سه سال است که به این محل منتقل شده است.

رضا قنبری، یکی از اهالی شهر خوانسار از ساخت مدرسه‌ای مناسب دانش‌آموزان استثنایی این شهرستان در ۱۰ سال گذشته سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: این مدرسه تا سه سال گذشته محل تحصیل دانش آموزان استثنایی بود و این در حالی است که امروز این دانش آموزان را به محل فعلی که حالت غسالخانه‌ای مخروبه دارد، منتقل کرده‌اند.

او که معتقد است مدرسه قبلی دانش آموزان در محلی مناسب در خوانسار بوده است،‌ می‌افزاید: این در حالی است که مدرسه امروز این دانش آموزان در حاشیه شهر و در محلی که یک سمت آن قبرستان و سمت دیگر آن مزارع کشاورزی و جوی آب است، قرار گرفته که اصلا مناسب حال این دانش‌آموزان نیست.

اما با بازدیدی کوتاه از مدرسه «وحدت» با محیطی کوچک با سه اتاق کوچک برای بیش از ۵۰ دانش آموزی روبرو می‌شویم که علاوه بر مشکلات ایاب ذهابی که برای آمدن به این مدرسه حاشیه‌ای دارند حتی سکویی مناسب برای نشست در حیاط مدرسه مخروبه‌شان ندارند و برای نوشیدن آب و حتی استفاده از سرویس بهداشتی در شرایط سختی به سر می‌برند.


چهار هزار و ۹۳۵ کلاس درس در استان اصفهان تخریبی است

در این میان محمدحسین سجاد، مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وجود چهار هزار و ۷۹۴ فضای آموزشی در استان اصفهان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: این تعداد فضای آموزشی ۳۳ هزار و ۱۲۵ کلاس درس را شامل می‌شوند.



او در ادامه با بیان اینکه ۱۴.۹ درصد و معادل چهار هزار و ۹۳۵ کلاس درس در استان اصفهان تخریبی است، اظهار می‌کند: همچنین ۱۸.۹ درصد و معادل شش هزار و ۲۶۰ کلاس درس در سطح استان نیز نیازمند مقاوم سازی هستند.



خشکی زاینده رود و به دنبال آن فرونشست زمین در شهرستان‌هایی مانند فلاورجان باعث افزایش مدارس تخریبی شده است


مدیرکل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر ۶۵۰ فضای آموزشی جدید به مراکز آموزشی استان اصفهان اضافه شده است، ادامه می‌دهد: این تعداد مدرسه اضافه شده جدای از تعداد مدارس بازسازی و مقاوم سازی شده است.

او همچنین در خصوص استانداردسازی فضاهای آموزشی استان اصفهان نیز ابراز می‌کند: در حال حاضر ۵۶ درصد از کلاس‌های درس استان اصفهان استانداردسازی و ۴۴ درصد دیگر نیز نیازمند استانداردسازی است.

استان اصفهان ۱۶ هزار و ۳۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد

سجاد تعداد کلاس‌های نیازمند استانداردسازی را ۱۲ هزار و ۹۰۲ کلاس عنوان می‌کند و می‌افزاید: همچنین باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر در سطح استان اصفهان نیازمند راه‌اندازی ۱۶ هزار و ۳۰۰ کلاس درس هستیم.

او که از اعلام نام شهرستان‌هایی که مدارسشان نسبت به دیگر شهرستان‌ها حال وخیم‌تری دارد، خودداری می‌کند، ادامه می‌دهد: اما باید توجه داشته باشیم که خشکی زاینده رود و به دنبال آن فرونشست زمین در شهرستان‌هایی مانند فلاورجان باعث افزایش مدارس تخریبی شده است.

سجاد با اشاره به اینکه در سال جاری هنوز اعتباری برای بازسازی و نوسازی مدارس استان اصفهان پرداخت نشده است، اضافه می‌کند: اعتبار تعیین شده برای نوسازی مدارس در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان بوده است که هنوز ریالی از آن پرداخت نشده است.

او همچنین به تحویل ۶۱ پروژه جدید در اول مهر ماه امسال به آموزش و پرورش اشاره می‌کند و می‌گوید: ۴۴ مورد از این مدارس با اعتبارات خیرین و مشارکت مردمی و ۱۷ مدرسه نیز با اعتبارات دولتی تحویل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان: از شرایط فیزیکی مدارس استان اطلاعی ندارم

محمد حسن قائدی‌ها، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز از وضعیت موجود در فضای مدارس استان اصفهان اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: من تنها می‌توانم در خصوص تعداد معلمان، نحوه آموزش و مشکلات آموزشی سخن بگویم در خصوص مدارس تخصص ندارم.

اما با نگاهی گذرا به مدرسه وحدت و دیگر کلاس‌های تخریبی و مقاوم‌سازی نشده استان اصفهان، می‌توان دریافت که سهم بسیاری از دانش‌آموزان این استان نا امنی است و روح زندگی در بسیاری از این مدارس جریان ندارد.

700700

کد خبر: 690599

وب گردی

وب گردی