ملکی: در مورد رژیم حقوقی دریای خزر هرچقدر کار انجام دهیم پیشرفت بیشتری خواهیم کرد

یک استاد دانشگاه گفت:مسائل مربوط به موضوع رژیم حقوقی به خصوص بستر دریایی خزر که به معنای استخراج و اکتشاف نفت و گاز است هنوز مورد مناقشه است.

عباس ملکی، دیپلمات باسابقه و معاون سابق پژوهش های بین الملل تحقیقات استراتژیک در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص مذاکرات صورت گرفته در مورد دریای خزر و برگزاری چهل و هفتمین اجلاس کارگروه ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بیان کرد: تاکنون 5 بار روسای جمهور کشورهای دریای خزر و وزرای خارجه این کشورها با هم ملاقات داشته اند و همچنین 45 بار اجلاس اتحادیه نمایندگان کشورهای ساحلی دریای خزر انجام شده است که عمدتاً معاونین وزرای امور خارجه در این اجلاس ها حضور داشته اند.

ملکی تصریح کرد: در جلسات مربوط به خزر مسائل مختلف بحث می‌شودٰٰٰٰٰ، اکثر موضوعات بین کشور های ساحلی دریای خزر مورد حل و فصل قرار گرفتند ولی مسائل مربوط به موضوع رژیم حقوقی و بستر دریایی خزر که به معنای استخراج و اکتشاف نفت و گاز است هنوز مورد مناقشه است.

وی درباره وضعیت موجود در دریای خزر گفت: به نظر من در دریای خزر موضوع بحرانی نیست. بین5 کشور همکاری‌های خوبی در جریان است ولی به نظر می‌رسد که اگر مدت زیادی هم این مذاکرات طول بکشد اشکالی ندارد یعنی ما هرچقدر که کار انجام دهیم پیشرفت بیشتری خواهیم کرد.

ملکی افزود: شرکت‌های مهم ایرانی در که دریای خزر باید کار کنند و دارند کار می‌کنند، شرکت کشتیرانی خزر است که فعالیت بیشتری دارد، شرکت حفاری شمال،شرکت نفت خزر و همچنین شرکت شیلات ایران که از محیط زیست حمایت می‌کند.

وی همچنین در رابطه با روابط ایران و روسیه بیان کرد: کار دنیا اساسش این است که مدتی این روابط طول می‌کشد. همان طور که می‌دانید چند روز پیش اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های معتبر روسیه و ایران در تهران برگزار شد. این خودش یک پیشرفت می‌تواند باشد. به نظر می‌رسد که حجم تجاری روابط ایران و روسیه بسیار کم است ولی امیدوار هستیم که در یک دوره 5 ساله چند برابر شود.

306/300

کد خبر: 690712

وب گردی

وب گردی