کنترل تورم توسط دولت روحانی/ در سال آخر دولت یازدهم با کسری بودجه مواجه نیستیم

عضو هیت علمی گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم تحقیقات از چگونگی کنترل تورم در دولت یازدهم گفت.

به گزارش ایسکانیوز ، فرهاد غفاری عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات در رابطه با نرخ تورم در 3 سال اخیرگفت :یکی از نکات مثبت دولت دکتر روحانی در مباحث زیر حوزه اقتصاد ، "کنترل تورم " است، که در مورد این مساله هیچ بحثی نیست که ایشان به همراه تیم اقتصادی توانا و مدیریت خوبی که بانک مرکزی در پایه پول و سیاست ها و عرضه پولی داشته اند ، توانسته اند تورم را تا حد قابل ملاحظه ای کنترل کنند ،که تا آن زمان یک مشکل اساسی به شمار می رفت .

او ادامه داد : تا پیش از سال 90 و در دولت دهم، تورم در حدود 35 تا 40 درصد حرکت می کرد ، که برای اقتصاد کشور بسیار مضر بود که حل و کنترل این مسئله توسط دولت یازدهم بسیار قابل ملاحظه است .

غفاری با اشاره به کنترل وضعیت نا به سامان تورم توسط دکتر روحانی افزود : در این میان دو وضعیت مبهم وجود دارد که یکی از آنها بحث رکود حاکم بر بازار، به دلیل سیاست گذاری متمرکز بر کاهش تورم و عدم توجه به موضوعات حاشیه آن است ، که زمانی که سیاست‌ها به گونه ای شکل گیرد که تمرکز بر کاهش تورم باشد ، در کنارش ممکن است رکود در بخش های مختلف اقتصاد سایه بیفکند. بنابراین به نظر من باید در کنار این کنترل نرخ تورم حواسمان به بحث های مربوط به بیکاری و رکود در اقتصاد نیز باشد ، که بحث رکود آن مسئله ای بسیار جدی است .

وی با تاکید بر مهم بودن مسئله رکود اذعان داشت : در حال حاضر بسیاری از صنایع کمتر از ظرفیتشان کار می‌کنند و شماری از بنگاه‌ها نیز از چرخه اقتصاد خارج شده اند .
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات ادامه داد : نکته مهم دیگر این است که اگرچه عرضه پول و پایه پولی همچنان در حال گسترش و نرخ تورم نیز پایین است ، اما این بحث همچنان برپایه خود استوار بوده ، لذا هر آن امکان بازگشت دوباره روند صعودی تورم هست . هر چند در دو ماه اخیر آمار نقطه به نقطه نشان از رقمی کمتر از عدد 0 1 است یا به عبارتی تورم دو رقمی نیست. اما همچنان باید نظارت عمیقی را در گسترش پایه و حجم پول داشت و در این راه بسیار آگاهانه عمل کرد .

غفاری با اشاره به مسئله مهم بی انظباطی در بحث مربوط به هزینه‌ها تصریح کرد : خوشبختانه دولت در سال آخر مدیریتش با کسری بودجه مواجه نبوده است ،چرا که کسری بودجه یا بی انظباطی های مالی دولت ممکن است ، سبب از هم پاشیدگی سیاست های پولی شود که بانک مرکزی نیز تابع و متاثر از آن است ،و اگر این ارگان نیز با کسری بودجه مواجه شود ، می تواند موجب افزایش تورم گردد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از سال 92 که دولت یازدهم روی کار آمده است چقدر از تورم کم شده است،گفت :به نظر من درصد مهم نیست ، که بگوییم تورم سالی چند درصد کاهش یا افزایش داشته است. مساله روند نزولی است. چرا که با ملاحظه نمودار نرخ تورم ، یک نوسانی در حال کاهش با روند نزولی را می بینیم .حالا یک سال ممکن است 2 درصد ، یا سال دیگر 10 درصد کاهش داشته باشد.

او ادامه داد : مثلا سال اول روی کار آمدن دولت یازدهم ، به خاطر بارسیاسی و انگیزه میان مردم و انتظارات کاهش تورم در میان آنان ، به یک باره شاهد کاهش بسیار شدید تورم بودیم که این میزان در سال بعدش کمی کمتر بود.

او با تاکید بر داشتن نگاه بلند مدت به این مقوله گفت : به نظر من در اقتصاد کلان نگاه کوتاه مدت و زمان دار مهم نیست ، بلکه مهم نزولی بودن شیب نمودار تورم است ، یعنی مهم این است که روند نزولی پایدار را در 3 ساله اخیر در کاهش نرخ تورم داشته باشیم که خوشبختانه با این اتفاق مواجه بودیم.

402/101

کد خبر: 690823

وب گردی

وب گردی