شروع بهینه سازی مصرف انرژی از ادارات دولتی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان باید از ساختمان های دولتی شروع شود، پیشنهاد کرد اگر اداره ای این امر را رعایت نکرد، برای آن تنبیه در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز، «حامد مظاهریان» روز دوشنبه در دومین همایش ملی اجرای قوانین انرژی در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: موضوع بهینه سازی انرژی را نمی توان فقط با توصیه حل کرد بلکه باید توجیه اقتصادی برای خانوارها داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وظیفه ما در راه و شهرسازی اصلاح مبحث ١٩ و تدوین آیین نامه ماده ١٨ است که با سرعت و با حضور متخصصان در حال انجام است.

مظاهریان گفت: اصلاح مبحث انرژی باید نخست از ساختمان های دولتی شروع شود، زیرا دولت نمی تواند کار خود را در شرایطی شروع کند که ساختمان های خودش بیشترین انرژی را مصرف می کند.

وی با اشاره به اینکه دولت بابد بودجه ای برای این امر در نظر بگیرد، بیان داشت: ساختمان های خصوصی دو نوع یا در حال ساخت و یا ساختمان های موجود هستند. در مورد ساختمان های در حال ساخت باید مبحث ١٩ را جدی گرفت تا شهرداری نتواند به ساختمان هایی که مبحث را رعایت نکرده باشند، پایان کار دهد.

مظاهریان با اشاره به ساختمان های موجود نیز گفت: می توان برای خانه هایی که مورد مبادله قرار می گیرند، اجرای بهینه سازی مصرف انرژی را الزامی کرد ، یعنی کسی که می خواهد خانه اش را بفروشد، رعایت این موارد را تکلیف کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تجربه کشور فرانسه گفت: در این کشور هشت هزار یورو با بهره صفر درصد در نظر گرفته شده است تا خانوارها مسکن خود را برای بهینه سازی مصرف انرژی آماده کنند.

به گفته مظاهریان، در فرانسه ٣١ میلیون خانوار زندگی می کنند و آنها دو مبحث پنجره و عایق کاری سقف را مورد توجه قرار داده اند. بهینه سازی مصرف انرژی در فرانسه با هدف حمایت از گروه های بسیار کم درآمد است که آسیب پذیری در ساختمان را مورد توجه قرار می دهد.

وی گفت: هدف فرانسه برای ١٠٠ هزار خانه در سال است، اما امیدوارند به سالانه 500 هزار ساختمان برسد، اما در ایران علاوه بر مواردی که در فرانسه رعایت می شود، باید بهینه سازی در موتورخانه را نیز مورد توجه قرار دهیم.

مظاهریان با بیان اینکه در ایران ٢٣ میلیون خانوار زندگی می کنند و بخش ساختمان جایگاه ویژه ای دارد، افزود: برای بهینه سازی مصرف انرژی در ایران باید چهار مبحث قوانین، تامین مالی، نظارت و اطلاع رسانی به مردم مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد، این مهم در کشور باید با دید واقع بینانه با درآمدهای در نظر گرفته شده در گستره جغرافیایی با فرهنگ های متفاوت اجرا شود.

بر اساس این گزارش ، محورهای دومین همایش ملی اجرای قوانین انرژی، اولویت و اهمیت اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی- اجرایی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و تولید انرژی پاک،آشنایی با تکنولوژی و آخرین دستاوردهای بین المللی در اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی، ایجاد هم افزایی میان ارگان‏های ذی‏ربط جهت اجرای راهکارهای بهینه‏ سازی مصرف انرژی،ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در میان بهره برداران و تاکید بر اهمیت انرژی و محیط زیست عنوان شده است.

404/101

کد خبر: 690985

وب گردی

وب گردی