زباله ها در دنیای امروزه در حکم طلاست

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: زباله معضل بسیار جدی کشور شده اما در دنیا از آن به نام زباله‎های طلایی نام می‎برند.

به گزارش ایسکانیوز، هاجر باقری طولابی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خرم‎آباد اظهار کرد: سوئدی‎ها با طرح‎هایی مانند جاده‎های برقی و برنامه تامین 100درصدی انرژی بدون سوخت‎های فسیلی تا سال 2050، از پیشگامان محیط زیست در جهان به شمار می‎روند.

او خاطرنشان کرد: آنان دستاوردهای مهم دیگری هم دارند که می‎توان به بازیافت 99 درصد زباله‎های کشورشان اشاره کرد، سوئدی‎ها تنها یک درصد زباله‎هایشان را به مراکز دفن زباله می‎فرستند. برنامه موسوم به(زباله به انرژی) سطل‎های زباله را به منبعی پایدار برای برق این کشور تبدیل کرده است.

باقری طولابی بیان کرد: از 4.4 میلیون تن زباله‎ای که خانوارهای سوئدی در سال تولید می‎کنند 2.2 میلیون تن آن با این طرح انرژِی تبدیل می‎شود، آنان چنان در این کار پیشرفت کرده‎اند که سالانه 800 هزار تن زباله نیز از کشورهای همسایه وارد کرده و آنها را در 32 کارخانه wet خود به انرژی تبدیل می‎کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خرم‎آباد تصریح کرد: این سیستم به طور اساسی به مسئولیت پذیری شهروندان این کشور در جدا سازی زباله‎هایشان بستگی دارد، آنان خودشان زباله‎ها را تفکیک می‎کنند و این به کارخانه‎های تبدیل زباله به انرژی این امکان را داده است که بتوانند به عدد 99درصدی بازیافت زباله برسند. اگر برنامه این کشور به همین ترتیب پیش برود تا سال 2020 به عنوان کشور بدون زباله معروف خواهند شد.

وی گفت: پس در کشورمان ابتدا به ساکن با راه اندازی کارخانه‎های بازیافت زباله که در برنامه توسعه پایدار کشور پیش بینی شده است می‎توانیم ایجاد شغل برای جوانان بیکار و تحصیل کرده در رشته‎های مهندسی، محیط زیست و... کنیم و از انباشت زباله که معضل بسیار جدی برای کشور شده با این نیروگاه‎های زباله سوز که از آن در دنیا به نام زباله‎های طلایی نام می‎برند؛ جلوگیری شود.

باقری طولابی ادامه داد: از همه مهمتر تولید برق به روشی بسیار ارزان و بدون سوخت‎های فسیلی که در دنیای مدرن امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر معضلی بنام زباله وجود ندارد و آن را نیز وارد می‎کنند.

این پژوهشگر اظهار کرد: مسئولین باید بحث تفکیک زباله را بسیار جدی‎تر دنبال کنند تا در میان عموم جامعه این فرهنگ نهادینه شود که چه کارهایی می‎توانیم با همین زباله‎ها انجام دهیم، پس شهرداری‎ها با کمک محیط زیست و منابع طبیعی بحث تفکیک زباله را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و با تشکیل کمیته ویژه این امر مهم برای صدها سال آینده طبیعت و همچنین تامین انرژی پاک را برای نسل‎های آینده حفظ کنند.

منبع: ایسنا

204/201

کد خبر: 691016

وب گردی

وب گردی