اعلام همبستگی رهبر اپوزیسیون ترکیه با روزنامه جمهوریت

کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه روز دوشنبه در واکنش تند به دستگیری مسئولان و نویسندگان سرشناس روزنامه مخالف جمهوریت، با این روزنامه اعلام همبستگی کرد و گفت: شانه به شانه با این اقدامات غیردمکراتیک دولت مبارزه خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز پلیس ترکیه بامداد روز دوشنبه در استانبول با یورش به منازل مسئولان و نویسندگان روزنامه مخالف جمهوریت، ضمن جستجو، مراد صابونجو رئیس هیات تحریره، آکین آتالای عضو شورای اجرایی، انگین آیدین،حکمت چتین کایا، گورای اوز نویسنده و روزنامه نگار جمهوریت را نیز دستگیر شدند.
دادستانی حکم دستگیری 13 تن از مسئولان و نویسندگان اصلی این روزنامه را صادر کرده و با استناد به قانون حالت فوق العاده که بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در ترکیه اجرا شده است، به مدت پنج روز منع دیدار با وکلای متهمان را داده است.
پیشتر نیز جان دوندار رئیس هیات تحریره وقت و اردم گل نماینده این روزنامه در آنکارا دستگیر و روانه زندان شده بودند.
صابونجو به دنبال کناره گیری جان دوندار در ماههای اخیر، عهده دار این وظیفه در روزنامه جمهوریت شده بود.
جان دوندار و اردم گل، اردی بهشت ماه گذشته به جرم افشای اطلاعات سری دولتی هریک به مجازات زندان بیش از 5 سال محکوم شدند.
این دو روزنامه نگار به جرم افشای پرونده مربوط به ارسال سلاح توسط کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به معارضان سوری در سال 2013 میلادی، محکوم شده بودند.
به دنبال افشای خبر ارسال سلاح و مهمات به معارضان سوری در کامیونهای متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه در روزنامه جمهوریت، دولت آنکارا کمک های تسلیحاتی به معارضان سوری را رد کرده و علیه جان دوندار رئیس هیات تحریریه این روزنامه نزد مراجع قضایی ترکیه اعلام جرم کرده بود.
روز گذشته نیز کارت خبرنگاری دائمی حسن جمال روزنامه نگار سرشناس ترکیه ای و رئیس هیات تحریره تارنمای خبری تحلیلی تی 24 و دوغان آکین دیگر روزنامه نگار ترکیه ای که از مخالفان دولت به شمار می روند، از سوی اداره کل مطبوعات نخست وزیری ترکیه که تنها مرجع صدور کارت های خبرنگاری و امور مربوط به رسانه ها می باشد، لغو گردید.
کارت های خبرنگاری دائمی تحت شرایط خاصی و برای آندسته از روزنامه نگارانی که بیش از 18 سال فعالیت خبری درخشانی را دارند، اعطا می شود.
روز شنبه نیز دولت آنکارا با بخشنامه جدید در حکم قانون، فعالیت 15 رسانه را به اتهام همکاری و همدستی با پ.ک.ک توقیف کرده است.
جمعیت روزنامه نگاران ترکیه که یکی از مهمترین نهادهای صنفی روزنامه نگاران این کشور می باشد، در واکنش به اعمال فشارهای دولت به فعالیت آزاد رسانه ای، متذکر شده است به دنبال اعلام حالت فوق العاده در ترکیه که نزدیک به سه ماه و نیم از آن می گذرد، کارت خبرنگاری صدها تن از فعالان رسانه ای در ترکیه لغو شده و دهها روزنامه نگار دستگیر و روانه زندان شده و دهها رسانه نیز توقیف شده است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 691017

وب گردی

وب گردی