توافق دولت ونزوئلا و مخالفان بر سر دستور کار مذاکرات

دولت ونزوئلا و رهبران مخالفان درمورد دستور کار بلندمدت مذاکرات با هدف حل اختلافات سیاسی در این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از کارکاس پایتخت ونزوئلا، کلودیو ماریاچلی یکی از نمایندگان کلیسای کاتولیک در بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف در تلاش برای پایان دادن به ماهها ناآرامی اجتماعی و سیاسی در ونزوئلا، در مورد «نشست عمومی گفت وگوی ملی» و در پی آن برگزاری گفت وگوی بلندمدت با چهار محور موافقت کردند.
مذاکرات دولت سوسیالیست و جناح مخالف ونزوئلا یکشنبه شب به وقت محلی (بامداد دوشنبه) با میانجیگری واتیکان در حومه کاراکاس با حضور نیکلاس مادورو رئیس جمهوری و اعضای جناح مخالف از جمله خسوس توره آلبا دبیر اجرایی ائتلاف مخالفان دولت (MUD) و نمایندگان واتیکان آغاز شد.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان اخیرا در ملاقات با مادورو در یک سفر غیرمترقبه رئیس جمهوری ونزوئلا به واتیکان، از او خواسته بود برای حل اختلافات در این کشور راه مذاکره را با مخالفان در پیش بگیرد.
اختلاف میان رئیس جمهوری ونزوئلا و مخالفان دولت که خواستار استعفای او هستند، در حالی به سطحی بی سابقه رسیده است، که این کشور نفت خیز در محاصره مشکلات اقتصادی همچون نرخ تورم سه رقمی قرار دارد.
در درگیری میان مردم و پلیس در روزهای گذشته دست کم 20 نفر زخمی و 39 نفر بازداشت شده اند و برخی گزارش های تایید نشده همچنین از کشته شدن یک نیروی پلیس در جریان تظاهرات ها حکایت دارد.
مادورو اما در مقابل پنجشنبه گذشته هزاران نفر از مردم را در حمایت از دولت به خیابان ها کشاند.
وی حتی با تهدید به تعطیلی دائم شرکت ها، طرح مخالفان را برای اعتصاب سراسری12 ساعته در روز جمعه ناکام گذاشت.
دولت در عین حال گزینه گفت و گو را هم پیش روی مخالفان نهاده است، موضوعی که اعضای ائتلاف دمکراتیک بر سر آن اتفاق نظر ندارند.
در شرایطی که گروهی از مخالفان هر نوع گفت و گو و مذاکره با دولت را نفی می کنند، خسوس توره آلبا دبیر اجرایی ائتلاف از آغاز گفت و گوها استقبال کرده، اما گفته است که تظاهرات ها تا زمان احقاق خواسته مردم ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 691019

وب گردی

وب گردی