واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد 1350 دانشجو دارد/تعرفه‌های کلینک‌های عمومی و آموزشی از تعرفه‌های معمول بسیار کمتر است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی  می گوید: واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تعداد اعضای هیات علمی رتبه یک کشوری را دربین تمام دانشکده دندانپزشکی وزارت بهداشت درمان، آموزش پزشکی دارد . حدود 128 نفرعضو هیات علمی تمام وقت و حدود 85 نفر نیروی پاره وقت(حق التدریس) خدمت رسانی می کنند.

نیوشا یعقوبی : واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهریور 1365 راه اندازی شد و در حال حاضر دکتر افشین حراجی ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد. او ابتدا معاون پژوهش این واحد بوده و به سوالات ایسکانیوز پاسخ می دهد.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چگونه وارد دانشگاه شدید؟

من افشین حراجی متخصص جراحی فک و صورت و استاد تمام هستم، در سال 1373 موفق به اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی عمومی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران شدم و تخصص خود را در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفتم و پس از انجام دادن تعهدات قانونی در سال 1385 به دلیل نیاز دانشگاه به عنوان معلم مشغول به کار و در تیرماه 89 به عنوان رئیس آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران انتخاب شدم.

دستاورد دانشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر در تمام مقاطع مصوب‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته های دندانپزشکی شامل کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پروتزهای دندانی ، رشته‌ دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی دانشجو داریم. همچنین دارای 9 رشته تخصصی رزیدنتی در رشته‌های مختلف دندانپزشکی هستیم یعنی رشته‌ای وجود ندارد که ما در چرخه و یا حلقه آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته دندانپزشکی نداشته باشیم.

حدودا چند دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند؟

تعداد دانشجوهای دکترای تخصصی، دکترای حرفه ای و کارشناسی پروتز بین 1250 تا 1300 نفراست البته باید این نکته را مد نظر بگیریم که در مهر ماه تعداد دانشجویان بیشتر است و پس از گذراندن دوران تحصیل خود، فارغ‌التحصیل شده و ورودی های بهمن جایگزین آن ها می شوند . به طور کلی می توان گفت حدوداً 1300 تا 1350 دانشجو در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

لطفا درباره رشته های تحصلات تکمیلی واحد دندانپزشکی تهران توضیح دهید

در رشته‌های پزشکی، دوره تحصیلات تکمیلی، دوره های رزیدنتی یا دستیاری نامیده می شود . در حال حاضر ما در 9 رشته شامل جراحی فک و صورت، جراحی لثه، بیماری‌های ریشه‌ دندان، دندانپزشکی کودکان، پروتزهای دندانی و .... دانشجویان تخصصی داریم . این دانشجویان از طریق آزمون‌های متمرکز که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود در واحد دندانپزشکی تهران مشغول به تحصیل می شوند خوشبختانه دارندگان بالاترین نمره‌های آزمون برای ادامه تحصیل این واحد را انتخاب می کنند.

سالانه چه تعداد دانشجو پذیرش می کنید؟

دقیقا در دوره دکترای حرفه‌ای طی 2 ترم 55 نفر دانشجو می‌پذیریم یعنی 110 دانشجو پذیرش می شوند همچنین ورودی‌های تحصیلات تکمیلی در سال 27 نفر به صورت 9 گروه 3 نفر در رشته های مختلف است.

آیا برنامه هایی برای جذب دانشجوی بیشتر دارید؟

متاسفانه خیر . دندانپزشکی رشته‌ای کامل وابسته به ابزار و تجهیزات گرانقیمت است. این رشته در تمام دنیا به عنوان یکی از پرهزینه ترین رشته های تحصیلی شناخته می شود که در ایران نیز همین طور است به طوری که بالاترین سرانه تحصیلی در کل رشته های وزارت بهداشت و وزارت علوم ، رشته دندانپزشکی است به همین دلیل این رشته نیازمند ابزار، تجهیزات، لوازم و فضای کافی است. ما در حال حاضر در واحد دندانپزشکی این امکانات را برای جذب دانشجوی بیشتر نداریم. چون دندان پزشکی رشته بسیار حیاتی و کلیدی است و داوطلب های بسیاری دارد مثلا اگر اعلام کنیم تصمیم داریم که سالی500 دانشجو جذب کنیم، بدون شک 500 نفر داوطلب برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد . انشاالله با همت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر میرزاده و معاون علوم پزشکی دکترابطحی و سایر مسئولان مربوطه قرار است فضای بزرگتری در اختیار ما قرار داده شود در این صورت می توانیم برای جذب دانشجوی بیشتر اقدامات مناسبی را در نظر بگیریم.

روند تحصیلی در رشته دندانپزشکی به چه صورتی است؟

دانشجویان دانشگاه دندانپزشکی پس از اخذ مدرک دیپلم و کنکورسراسری وارد دانشگاه می‌شوند. معمولا دانشجویان در 4 ترم اول دروس علوم پایه مشترک میان گروه های پزشکی، علوم پزشکی و داروسازی را می گذرانند، پس از گذراندن این 4 ترم دانشجویان ملزم هستند در امتحان علوم پایه شرکت کنند .این آزمون در حال حاضر به صورت سراسری توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود و در گذشته به صورت کشوری برگزار می شد. پس از گذراندن این 4 ترم دانشجویان وارد مرحله بالینی می‌شوند که این مرحله پری کلینیک گفته می شود و در آن دانشجویان روی فانتوم ، ماکت و مدل های غیر انسانی کار می‌کنند که معمولا 2 یا 3 ترم طول می کشد. پس از آن در ترم 8 دانشجویان وارد کلینیک شده و 4 ترم را در آنجا می گذرانند و در ترم 12 فارغ‌التحصیل می‌شوند ، تمامی خصوصیات ذکر شده درباره دکترای حرفه ای عمومی است لازم به ذکر است روند تحصیلی دکترای تخصصی نیز براساس نوع رشته انتخابی متفاوت است مثلا دانشجویان در رشته فک و صورت باید 5 سال تحصیل کنند و این زمان برای رشته های دیگر متفاوت است.

تعداد کارمندان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی چقدر است؟

حدودا 130 نفر کارمند غیرهیات علمی داریم.

درباره سمپوزیوم های واحد دندانپزشکی توضیح دهید

واحد دندانپزشکی در سال آینده کنگره ای با نام کنگره سراسری دندانپزشکی دانشگاه آزاد برگزار می‌ کند که امسال ششمین دوره آن با موفقیت برگزار شد. مقرر است این کنگره هرساله برگزار شود البته ریاست این کنگره تعیین شده و انشالله حکمشان را هم تحویل خواهیم داد و او از امسال آماده می شود که هر سال در هفته آخر شهریور یا هفته اول مهر این کنگره را برگزار کند. از طرفی کنگره ها و دوره های مختلفی توسط مراکز تحقیقاتی ما برگزار شده است ، اولین سمپوزم‌ بایومتریال توسط این مراکز برگزار شد. همچنین این مراکز در صدد هستند تا دومین سمپوزیوم بایومتریال را برگزار کنند .مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت در حال حاضر دوره ها و کلاس های مختلفی مانند ایمپلنتولوژی دوره‌های مختلف آموزش فلپ‌ها و برش های مختلف جراحی را برگزار کرده است به طور کلی در این زمینه هیچ کم و کسری وجود ندارد و کمتر دانشگاهی پیدا می شود که این تعداد سمپوزیوم و دوره های خارجی را برگزار کند.

در دوره مدیریت دکتر میرزاده چه حمایت هایی برای رفاه و آسایش دانشجویان و افزایش سطح علمی آنان در نظر گرفته شده است؟

همان طور که گفتم رشته دندانپزشکی دارای بالاترین سرانه گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی است در حال حاضر سرانه سالانه یک دانشجوی دندانپزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور حدودا بین 30 تا 35 میلیون تومان است. اما میزان شهریه دریافتی از دانشجویان واحد تقریبا کمتر از 50درصداین مبلغ است.لازم به ذکر است که اگر کمک‌های ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان مربوطه نبود هیچکدام از گروه‌های پزشکی مخصوصاً دندانپزشکی نمی توانست ادامه حیات بدهد.

همان طور که می دانید دکتر میرزاده بر مسائل دانش بنیان تاکید بسیاری دارند. آیا واحد دندانپزشکی اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

در این زمینه در مراکز تحقیقاتی اقداماتی در حال انجام است است و سعی می کنیم تا زیر ساخت های لازم را در این زمینه مانند مراکز تحقیقاتی ایمپلنت را آماده کنیم. دکتر میرزاده تاکید بسیاری بر انجام این امر دارند و اعلام کردند در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نکنند تا بتوانیم در زمینه ایمپلنت های دندانی به فعالیت بپردازیم.

وضعیت واحد دندانپزشکی از لحاظ علمی، نرم افزاری، هیئت علمی و ... چه قدر با دانشگاه سراسری تفاوت دارد؟

واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تعداد اعضای هیات علمی رتبه یک کشوری را دربین تمام دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی دارد. ما حدود 128 نفرعضو هیات علمی تمام وقت و حدود 85 نفر نیروی پاره وقت(حق التدریس) داریم. نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو یک به پنج است این نسبت در نیروهای رسمی یک به هشت و در نیروهای حق التدریس یک به 6 است.

واحد دندانپزشکی دارای بالاترین رتبه برتر کنکور، رتبه‌های دستیاری، رتبه‌های فارغ‌التحصیلی، رتبه های علوم پایه است. نفر اول علوم پایه کشوری، نفرات اول آزمون دستیاری، نفرات برتر برد تخصصی و اساتیدی که داریم ،همچنین تعداد مقالات، جایگاه مقالات، کتاب‌های چاپ شده ، رتبه‌هایی که در جشنواره‌ها به دست می‌آوریم نشان دهنده سطح علمی این دانشگاه است.

نحوه ارائه خدمات واحد دندانپزشکی به مردم و کارکنان دانشگاه آزاد چگونه است؟

واحد دندانپزشکی دارای 3 دسته کلینیک است یکی از آن ها کلینیک آموزشی دوره‌های عمومی است که دانشجویان دوره دکترای حرفه ای عمومی در آن مشغول به کار هستند و کارهای سطح یک و روتین و پایه دندانپزشکی را انجام می‌دهند و مراجعان خوبی دارد. در کلینیک های تخصصی دستیاران ما کار می‌کنند. به جرات می‌توانم بگویم که دستیارانی که چه در اینجا و چه در کلینیک‌ها ی بیمارستان بوعلی کار می‌کنند برترین و سخت‌ترین، پیشرفته‌ترین و مشکل‌ترین درمان های دندانپزشکی را در کل کشور انجام می‌دهند .سطح بعدی کلینک های ویژه است که اساتید و اعضای هیئت علمی روزانه با تعرفه‌های بسیار کمتر از تعرفه‌های مطب در آن جا مشغول به فعالیت هستند. تعرفه‌های قسمت کلینک‌های عمومی و آموزشی از تعرفه‌های معمول بسیار کمتر است حتی در بسیاری از موارد با توجه به بیمار مراجعه کننده تخفیفاتی برای او در نظر گرفته شود و حتی به صورت رایگان خدمات دریافت کند. در کلینیک‌های ویژه اکثر واحدهای مستقر در تهران با کلینیک ویژه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار داد دارد و تخفیف هایی به آن ها تعلق می گیرد.

700/701

کد خبر: 691038

وب گردی

وب گردی