آنکارا – مسکو برای مقابله با ایجاد کریدور کرد در مرز سوریه با ترکیه به توافق رسیدند آنکارا – مسکو برای مقابله با ایجاد کریدور کرد در مرز سوریه با ترکیه به توافق رسیدند

یک روزنامه نزدیک به دولت ترکیه روز دوشنبه مدعی شد، آنکارا و مسکو در خصوص مقابله با طرح آمریکایی ایجاد کریدور کرد در طول مرزهای ترکیه و در داخل خاک سوریه، طرحی را به اجرا می گذارند که هدف بازگرداند ساختار قومی منطقه به پیش از بروز جنگ داخلی در سوریه می باشد.

به گزارش ایسکانیوز روزنامه ینی شفق به نقل از منابعی که نام آنها را فاش نکرده است، می نویسد: آنکارا و مسکو در قبال طرح ایجاد کریدور کرد که از مرز القمل و یاروبیه عراق با سوریه شروع و با در بر گرفتن مناطق حسکه، قامیشلی، تل ابیظ، عین العرب، جرابلس، اعزاز، عفرین و شمال حلب، ادامه می یابد، روی نقشه تازه ای در شمال سوریه کار می کنند که از حلب شروع، ادلب، لاذقیه، رقه و دیرالزور را در بر می گیرد. هدف بازگرداندن ساختار قومی پیش از شروع درگیری ها به این مناطق می باشد.
این روزنامه با اشاره به اینکه ارتش ترکیه با عملیات سپر فرات در شمال سوریه تا کنون با همراهی ارتش آزاد سوریه یک هزار و 00 3 کیلومتر مربع از منطقه را از عناصر تروریستی پاکسازی کرده است، مدعی شد، براساس توافقی که با روسیه حاصل شده، نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه تا مرکز شهر حلب پیشروی کرده و نیروهای ارتش سوریه نیز به لاذقیه – طرطوس عقب نشینی خواهد کرد.
این روزنامه با یادآوری اینکه جنگنده های روسیه 13 روز است که عملیات هوایی علیه حلب انجام نمی دهند، مدعی شده است منطقه امنی را که از سوی ترکیه در منطقه ای به وسعت پنج هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه ایجاد می شود، نیز در پی توافق اردوغان و پوتین، اعلام شده است. عملیاتی را نیز که معارضان سوری برای رسیدن به مرکز حلب شروع کرده اند، موید این توافق است.
عملیات سپرفرات ترکیه در 24 سپتامبر گذشته و به دنبال عادی سازی روابط آنکارا – مسکو شروع شده است. هدف از این طرح که در طول 95 کیلومتر از مرز ترکیه با سوریه و در عمق 45 کیلومتری دنبال می شود، پاکسازی عناصر داعش از مرزهای ترکیه و جلوگیری از شکل گیری کریدوری توسط حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در طول مرزهای این کشور با سوریه عنوان شده است. ترکیه در ابتدای عملیات اعلام کرده بود که اجازه عبور پ.ی.د/ی.پ.گ به غرب رودخانه فرات در خاک سوریه را نخواهند داد. اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اخیرا از توسعه طرح سپرفرات سخن گفته است که منطقه عفرین را نیز شامل می شود. او گفته است بعداز الباب و منبج به سوی رقه خواهیم رفت.
ترکیه پ.ی.د (حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) و پ.ی.د (یگان های مدافع خلق وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) را شاخه ای از پ.ک.ک و سازمان تروریستی می شناسد و تاکنون عبور آنها به غرب رودخانه فرات در خاک سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور را خط قرمز خود اعلام کرده است.
این در حالی است که آمریکا همچنان به ادامه همکاری با این نیروها در مبارزه با داعش تاکید کرده و تلاش دارند در عملیات آزادسازی رقه شرکت دهند.
ترکیه بیم آن دارد که در طول مرزهای این کشور با سوریه کریدوری از شمال عراق و سوریه تا کناره دریای مدیترانه شکل گیرد و این تحول با تقویت موقعیت پ.ک.ک زمینه را برای مشکل آفرینی دیگری برای این کشور در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه فراهم آورد.
از سوی دیگر ترکیه مدعی است که پ.ی.د. و پ.ک.ک در ارتباط نزدیک هستند و از مناطق مرزی تحت کنترل کردهای سوری، عناصر پ.ک.ک رفت و آمد کرده و تهدید امنیتی جدی برای ترکیه دارند. یکی از علل عمده دیوارکشی در مرز نیز این موضوع می باشد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 691044

وب گردی

وب گردی