تکدی گری  آسیب اجتماعی  این روزهای پایتخت/ به درخواست این افراد توجه نکنید

این روزها شاهد پدیده تکدی گری در بیشتر شهرها و به ویژه پایتخت هستیم وبه نظر می رسد که متکدیان به صورت سازماندهی شده با ترفندهایی خاص در جاهای مستقرشده اند ودر صدد هستند با فریب کاری پول هنگفتی را از عابران به جیب بزنند.

امین کمالی فر- صبح که از خانه به خیابان شلوغ و پر ازدحام پایتخت پا می گذاریم در نخستین چهار راه یا ایستگاه های مترو و بی آرتی سر وکله متکدیان پیدا می شود .اصلا مهم نیست این اشخاص در چه سنی باشند چرا که آنها به ترفندهای خاصی مجهز شده اند که از قبل در تیم هایی سازماندهی شده فرا گرفته اند و اجرا می کنند.
این متکدیان اعم از خرد و کلان، زن و مرد با چهره هایی ژولیده یا آراسته ،بیسواد و تحصیل کرده هر یک با شیوه ای از نخستین ساعت روز در پی کسب درآمد هستند.
برخی متکدیان با ترفندها و با چهره شناسی و یافتن شهروندان شهرستانی با آه و ناله درخواست های خود را از قبیل "من به فلان مسیر باید بروم و پولی ندارم، دارویی خریدم و هیچ آهی در بساط ندارم و یا اینکه باید به شهرستان خود برگردم و از این قبیل مهملاتی که به هم می بافند شهروندان را مجاب می کنند تا مبلغی به آنها بپردازد.
البته در داخل مترو تهران بازار تکدی گری داغ تر است و در واقع بازار آنها روزی است که بطور میانگین در هر واگن حداقل سه نفر مشغول به فروش اجناس تاریخ گذشته و غیربهداشتی هستند و انگار شهری نیز در زیر شهر تهران ساخته شده و این بازار تکدی گری رنگ و بوی تازه تری به خود می گیرد و این افراد با لحن عاجزانه خواسته ها خود را با قسم های فراوان و نام بردن از ائمه اطهار بیان می کنند و سعی در فریب و یا احساسی کردن شهروندان دارند.
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این باره به ایسکانیوز می گوید: واقعا بحث متکدیان یکی از چالش های و آسیب های اساسی سطح شهر پایتخت است که در گذشته اعضای شورای نیز اقدامات موثری در کاهش این بحث داشته اند.
او با اشاره به اینکه جمع آوری متکدیان در سطح شهر ساز و کار اداری لازم خود را می طلبد، می گوید: باید مشخص شود که بعد از جمع آوری ، این افراد را در چه مکانی نگه داری کنیم و حتما دستگاه هایی از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این امر دخالت کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه متکدیان در پیچ و خم اداری رشد یافته اند می گوید: اخیرا کمیسیون فرهنگی شورا شهر با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، صدا وسیما ، نیروی انتظامی جلسه ای را برگزار کردیم تا چاره اندیشی کنیم.
حجت الاسلام ناصحی افزود: تنها چاره کار به دست شهرداری حل نمی شود بلکه نیاز به قانون دارد و باید قانونگذاران و ادارات مربوطه در این موضوع دخیل شوند.
او اقدام متکدیان را بسیار منسجم و حساب شده می داند ومی گوید: متکدیان در این خصوص کاملا حساب شده کار می کنند و متاسفانه برخی از این متکدیان از کشور های، هند، افغانستان و پاکستان هستند.
حجت الاسلام ناصحی می گوید: هم اکنون شورای شهر این آمادگی را دارد تا هر نوع مصوبه ای را برای این امر صادر کنند ولی در اجرای این طرح نیاز است تا نیروهای اجرایی و قانونگذار در آن حضور یابند.
وقتی شنیده های خود را از بزرگان می خوانیم به یک جمله بسیار زیبا و کلیدی برمی خوریم و اینکه 'کسب رزق حلال بالاترین عبادت است' اما کسب روزی این روزها رنگ و بویی دیگر پیدا کرده و ارزش های آن نیز رنگ باخته است.
702/700

کد خبر: 691218

وب گردی

وب گردی