اتحادیه اروپا قصد ورود به صحنه سیاسی منطقه را دارد و ایران بدنبال شریک مناسب است/  آمریکا با ورود ایران به صحنه بین المللی مخالف نیست اما الگویی برای برقراری رابطه با ایران ندارد

سفیر سایق ایران در آلمان می گوید: اروپاییان با 457 رای مثبت به قطعنامه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران نشان دادند که نسبت به رابطه با ما مشتاق هستند. آن ها قصد ورود به مسائل منطقه را دارند و به دنبال جای پای مناسب در منطقه هستند و ایران نیز به دنبال شریک مناسب در مسائل منطقه ای است.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: شمس الدین خارقانی، سفیر سایق ایران در آلمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، ضمن اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای بهبود روابط خود با ایران، گفت: از زمان آغاز مذاکرات هسته ای نظر اتحادیه اروپا این بود که ایران و 5+1 می توانند به توافق دست یابند. به علاوه بسیاری از کشور های اروپایی خواهان این موضوع بودند و اخیرا دیدیم که پارلمان اروپا با 457 رای مثبت که نشان از تمایل بالای اروپاییان به رابطه با ایران است، به عادی سازی روابط با این کشور رای مثبت داد. تنها 72 نماینده در این پارلمان به عادی سازی روابط با ایران رای منفی دادند و 67 نماینده نیز رای ممتنع داشتند. این یکی از نشانه های میزان تمایل آن ها به عادی سازی روابط خود با ایران است.

خارقانی ادامه داد: نکته جالب دیگر این بود که پیش‌نویس این قطعنامه را آقای ریچارد بویل از حزب کارگر بریتانیا نوشته است. همین موضوع نشان از اهمیت عادی سازی روابط با ایران در نزد اروپاییان است. به علاوه خانم موگرینی هم چند بار به ایران سفر کرده اند و این نشانه مثبت دیگری از تمایل اروپاییان به رابطه با ایران است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رابطه ایران و اتحادیه اروپا گفت: ایران از نظر صنعت، انرژی، معادن، کشاورزی و نیروی انسانی از شرایط مناسبی برخوردار است که با یک مدیریت درست می تواند تبدیل به یکی از اقتصاد های بزرگ دنیا شود. اتحادیه اروپا نیز به این موضوع واقف است. از طرفی این اتحادیه می داند که آمریکا در ایران حضور ندارد و این به معنی وجود فضای بازی برای ورود اروپاییان به ایران است. اتحادیه اروپا یک قدرت سیاسی مطلق چون روسیه، آمریکا یا چین نیست. لذا آن ها برای ورود به منطقه به جای پای مناسب نیاز دارند. ایران نیز برای مسائل منطقه ای به شریک مناسب نیاز دارد و دستکم فعلا نمی تواند با آمریکایی ها وارد رابطه ای آزاد و نامحدود شود. در حالی که شرایط برای اروپاییان متفاوت است و می توان نسبت به برقراری روابط نزدیک در آینده نه چندان دور امیدوار بود.

خارقانی درباره عملکرد آمریکایی های در قبال ایران بیان داشت: با اینکه بین اروپا و آمریکا اختلاف نظری برای حضور معقولانه ایران در فضای بین المللی وجود ندارد، آمریکایی ها به سوی الگوی مناسبی برای برقراری رابطه حرکت نکردند، هر چند که خود آن ها محرک هایی برای برقراری رابطه میان ایران و اتحادیه اروپا ایجاد کردند. به ویژه از زمانی که داعش ایحاد شد و ایران در قبال تروریسم از خود جدیت نشان داد.

سفیر سابق ایران در خصوص موانع پیش روی ایران و اروپا گفت: یکی از مشکلات ما برای توسعه روابطمان با جهان، نداشتن رابطه با آمریکایی ها است. این موضوع مانعی برای ایجاد روابط گسترده میان ایران و کشور های اروپایی محسوب می شود. مشکل دیگر ترس جامعه جهانی نسبت به ایران است که منجر به احتیاط بیشتر اروپاییان نسبت به ایران خواهد شد. اینکه هنوز هم کشور هایی در اروپا وجود دارد که تمایلی به رابطه با ایران ندارند یا در قبال آن ممتنع هستند، موضوعی نیست که به نفع ما باشد. از طرفی خود ما هم هنوز به یک جمع بندی جامع نسبت به رابطه با غرب نرسیده ایم. آیا باید نگاهی نگران و جاسوس گونه نسبت به آن ها داشته باشیم یا باید به آن ها به عنوان شریکان خود نگاه کنیم و درصد مشخصی از اطمینان را در قبال آن ها داشته باشیم. می توان این معضل را در مطبوعات کشور نیز مشاهده کرد.

این دیپلمات سابق اضافه کرد: اگر ما تکلیف خودمان را بدانیم و مشخص کنیم که می خواهیم با بزرگترین قدرت اقتصادی و یکی از قدرت های سیاسی بزرگ دنیا چه کنیم، بهتر می توانیم درباره چند و چون این روابط تصمیم‌گیری کنیم.

وی بیان کرد: اروپاییان نشان داده اند که می توان نسبت به عزم این اتحادیه برای رابطه با ایران خوشبین بود. هر چند مسائلی چون حقوق بشر و بعضی اتهامات تروریستی که تصور می کنند در گذشته نسبت به ما وارد بوده است، هنوز وجود دارد. بحث اسرائیل و ایران هم هنوز از بین نرفته و یکی از مشکلات دیگر محسوب می شود. اما نکته مسلم این است که ایران کماکان از اهمیت ها و موقعیت های ویژه ای برخوردار است که این مهمترین محرک اروپاییان برای نزدیکتر شدن به ایران خواهد بود.

303/300

کد خبر: 691220

وب گردی

وب گردی