کنفرانس خبری دومین همایش و نخستین فن بازار ملی سلامت برگزار شد/رییس دانشگاه علوم پزشکی: فن بازار یعنی بتوانیم حلقه واسطی بین مصرف‌کننده و تولید کننده باشیم

کنفراس خبری دومین هایش و نخستین فن بازار ملی سلام صبح امروز با حضور ملک زاده، معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی در ستاد مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، ملک زاده، معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت با مهم برشمردن فن بازار های ملی گفت: یکی از موضوعات مهم که در اسناد بالادستی ما در جمهوری اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید مطرح شده، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است. به همین دلیل در این دولت تمهیدات متعددی اندیشیده شد تا بتوانیم فناوری را رونق دهیم و به خصوص این فناوری باید در جهت برطرف کردن نیاز های کشور باشد.
او در ادامه گفت: در بخش سلامت یک بازار بزرگ راه اندازی کرده ایم که حداقل 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی این بخش در حوزه سلامت است. بخش عظیمی از این بازار هم در اختیار دیگر کشور ها است و به همین جهت این فرصت خوبی برای فناوران بخش سلامت است تا سهمی از این بازار را در اختیار بگیرند.
ملک زاده ادامه داد: با تشکیل و فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی، براساس آخرین اطلاعاتی که تا کنون بدست ما رسیده نزدیک به 800 میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات و سرمایه در گردش تصویب کرده که دراختیار شرکت های دانش بنیان قرار دارد. همچنین با افزایش تعداد شرکت های دانش بنیانی که حدود 2300 شرکت، می توانیم بگوییم یکی از فعال ترین حوزه های شرکت های دانش بنیان در بخش سلامت هستند.
او افزود: در بخش سلامت حدود 670 شرکت دانش بنیان در بخش سلامت داریم که در طول 3 سال گذشته تشکیل شده اند. گردش مالی این شرکت ها حدود 300 میلیارد تومان بوده است. با وجود اینکه اکثر این شرکت ها نوپا هستند، برنامه حمایت از این شرکت ها در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در دو دولت گذشته اقتصاد کشور با آسیب های روبرو شده است افزود: در این زمینه با مشکلاتی هم روبرو هستیم که که یکی از ان ها زمان بر بودن اقتصاد های نوپا است. پروسیه اداری طولانی برای جوانانی هم که به این عرصه وارد می شوند از دیگر مشکلات ما در این حوزه است. برطرف کردن این مشکلات یکی از کارهایی است که معاونت علمی ریاست جمهوری است.درحوزه سلامت همین حرکت که انجام داده ایم یک پیشرفت چشمگیر است.

ملک زاده در پایان گفت: در وزارت بهداشت دستورالعملی را تهیه کردیم که تسهیلاتی را برای فناورانی قرار دهیم که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. این اقدام که با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده اقدامی برای تشویق فناوران و همین طور حمایت از آنها در بخش سلامت که قدمی مثبت در جهت این است که به سمت اقتصاد دانشگاه بنیان برویم.

فن بازار یعنی بتوانیم حلقه واسطی بین مصرف‌کننده و تولید کننده باشیم

جعفریان، رئیس همایش ملی سلامت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه مراسم گفت: ما در دانشگاه سعی‌ می کنیم که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برای این فن بازار گامی بر داریم.

او گفت: مفهوم فن بازار این است که بتوانیم حلقه واسطی بین مصرف‌کننده بخش سلامت و کسانی که تولیدکننده هستند باشیم و این کار نیاز به حمایت‌هایی هم دارد. در واقع تلاش می‌کنیم این موضوع را به صورت یک برنامه مستمر و جاری در بیاوریم.

او ادامه داد: برگزاری این همایش هم نمودی از فعالیت هایی است که در این یک‌سال انجام داده‌ایم. ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران در 5 مرکز رشد 40 شرکت مستقر داریم. بدین معنا که شرکت‌هایی هستند که در مرکز رشد ما کار می‌کنند تا محصولات جدیدی تولید شود.

وی یادآور شد: بیش از چهل شرکت دانش بنیان را به معاونت علمی ریاست جمهوری از طرف دانشگاه معرفی کرده‌ایم. به این معنی که 40 شرکت دانش بنیان در بخش سلامت پایه‌گذاری شده است. این گامی است که ما به عنوان دانشگاهی در رده دانشگاه‌های نسل سوم برداشته‌ایم و توانسته‌ایم حضوری فعال داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم نقش خود را در این زمینه به درستی انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: فناوری در کشورمان جوان است .البته باید توجه داشت که هم اکنون امکانات فعالیت در این حوزه در کشور وجود دارد. به عنوان مثال، دارویی که اگر در یک دوره درمانی 300میلیون تومان هزینه واردات را داشت مانند (هپاتیپ c)، هم اکنون در کشور با هزینه حدود 2 الی 3 میلیون تومان قابل تامین است. این موضوع نه تنها یک صرفه‌جویی اقتصادی است بلکه توانسته است به مردم کمک کند از طرفی از خروج ارز جلوگیری کنند.

او در پایان گفت: سلامت مساله‌ای است روزمره است که تمامی مردم سر و کار دارند و هر چقدر بتوانیم از روش‌های درست‌تر با هزینه‌ پایین تر و البته کیفیتی مطلوبتر به مقصود برسیم مطمئناگامی در جهت منفعت کشور برداشته‌ایم.

200/202

کد خبر: 691325

وب گردی

وب گردی