معاون وزیر علوم: رصدخانه ملی از نظر تامین بودجه خوش شانس بود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات گفت: رصد خانه ملی یکی از طرح های ملی کلان محسوب می شود که بودجه و اعتبار هم دارد.

به گزارش ایسکانیوز؛ وحید احمدی در جمع خبرنگاران درباره واگذاری طرح کلان رصد خانه ملی گفت: رصد خانه ملی که خوشبختانه یکی از طرح های ملی کلان محسوب می شود که در شورای عالی تصویب شد و ردیف بودجه و اعتبار هم دارد.

او در خصوص واگذاری پژوهشگاه به بخش خصوصی اظهار کرد:درهمه جای دنیا اگر برای بخش دولتى امکانات وجود نداشته باشد،از سرمایه گذاری منصرف می شود.ما آمار و مجموعه شرح وظایف موسسه را درآوریم که مشخص شود آیا وظایف از نوع حاکمیتی است ؟اگروظایف حاکمیتی باشد، مسئولیتش با خود دولت است امااگر غیرحاکمیتی باشد، مابا اقتصادانان و مسئولان اقتصادی مشاوره کنیم چراکه شورای عتف نمی تواند بگوید کدام بخش واگذار شود؛چراکه باید برای آن وزاتخانه خصوصی شدن به صرفه باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد:هدف شورای عطف اعمال نفوذ نیست، بلکه این قانون است که در نهایت خصوصی سازی وزارتخانه ها را مشخص می کند و وظیفه ما تنها بدست آوردن آمار و شرح وظایف است. اگر شرح وظایف حاکمیتی است ،وزاتخانه باید دولتی بماند و در غیر اینصورت طبق اصل 144 قانون اساسی باید با فراهم شدن شرایط اقتصادی، رفته رفته خصوصی شود.

احمدی درباره ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان یادآورشد:ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان، موضوعی است که جوانان و مدیران باید درباره اش اطلاعات لازم را بدانند؛برای مثال در سال 94مجموعه پارک ها ،بیشترین اعتبار یعنی حدود120ملیارد تومان را داشته است،اما درآمد و سرمایه در گردش آنهاحدود 1800ملیارد یعنی بیش از 13برابر اعتبارش بود.بنابراین این موضوع هم از لحاظ اعتباری و مالی و هم از لحاظ اشتغال تحصیلکرده ها بسیار خوشایند است.

او اضافه کرد: ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان، از چند جهت ارزش افزوده دارد ؛ارزش افزوده مالکیت معنوی ،ارزش افزوده اقتصادی و هم ارزش افزوده فرهنگی را شامل می شود.بنابراین این موضوع بحث آموزش عالی را هدفمند میکند چراکه وقتی دانشجویی وارد دانشگاه می شود، دیگر احساس پوچی نمی کندو تنها گرفتن مدرک و بیکاری پس از فارغ التحصیلی ناامیدش نمی کند. به همین دلیل باید ساختار تحصیلات و قوانین را به گونه ای درست کنیم که مشکلات مرحله به مرحله بهبود پیدا کند.ما سعی کرده ایم ،علاوه بر حمایت های مالی وفرهنگی،نظربخش های مختلف دولت و مجلس را نیز به این موضوع جلب کنیم تا در نهایت،بودجه بیشتر به اینکارها اختصاص بدهند.

او در پایان درباره تزریق سازمان مدیریت به حوزه پژوهش و فناوری که به جدول شماره 14 ختم می شود، گفت: جدول 14 برمبنای کمک و شفاف سازی بوجود آمده است. این کمک ها ممکن است با تاخیر انجام شود اما در نهایت قولی که داده شده است عملی می شود.

203/200

کد خبر: 691511

وب گردی

وب گردی