نقش پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی  در استفاده از انرژی های تجدید پذیر/ آلمان 70 هزار مگاوات انرژی اش را از طریق باد تامین می کند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و شورای پژوهشی دانشکده برق گفت:چیزی که در دنیا  به صورت جدی دنبال می شود ومبنای روند تحقیقاتی اش را بر آن گذاشته است ، استفاده از انرژی های نو یا تجدید پذیر است ، در ایران نیز دانشگاه آزاد اسلامی در پیشبرد این هدف بسیار موثر بوده است. 

ناصر خدابخشی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و شورای پژوهشی دانشکده برق در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره انرژی های تجدید پذیر می گوید :ما عناصر پر انرژی زیادی همچون نفت ، گاز ومشتقات نفتی ، مواد معدنی یا مواد فصیلی را در دنیا داریم ،اما متاسفانه این مواد پس از از دست دادن انرزیشان ،به مواد بی ارزش و یا کم ارزش دیگری تبدیل می شوند .مثلا وقتی بنزین را می سوزانیم پس از سوختن و خارج شدن انرژی آن ، به دی اکسید ، منو اکسید و یا گازهای دیگر تبدیل می شود ،که این گازها علی رغم نداشتن ارزش آن چنانی سبب آلودگی هوا نیز می شوند.

او با اشاره به ارزش انرژی های تجدید پذیر افزود : انرژی های تجدیدپذیر همچون آب و باد پس از استفاده نیز با به همان صورت و با تفاوت های اندک به محیط زیست باز می گردند ودر واقع اصل ماده را با گرفتن انرزی اش به طبیعت باز می گردانیم واین امرموجب آلودگی آنچنانی ای نمی شود، که این از عمده مزایای آن ها به شمار می آید.

خدابخشی مزایای اقتصادی انرژی های تجدید پذیر را اینگونه برشمرد : نیروگاه و یا ژنراتور و یا هر چیزی که قرار است برای ما تولید برق کند،مهمترین قسمت هزینه آن فارق از هزینه نیروگاه ،هزینه سوخت آن است ،که در نیروگاه های تجدید پذیر مانند : نیرو گاه های آبی که سوخت آنها را نیز طبیعت تامین میکند ، از جمله کم هزینه ترین نیروگاه ها به شمار می روند .

او با گریزی به استفاده انرزی های تجدید پذیر گفت :در ایران نیز همچون کشورهای دیگر به دلیل روند افزایشی استفاده از این انرزی ها در دنیا و به دلیل اجتناب از استفاده مکرر انرژی های تمام شدنی فصیلی ، کم کم به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کشیده شده است .

عضو شورای پژوهشی دانشکده برق افزود : همچنین امنیت استفاده از انرژی ها و سوخت های فسیلی به دلیل نوسان قیمتش در دنیا پایین است و ایجاد آلودگی حاصله از آنکه بسیار حائز اهمیت است .

خدابخش با تاکید بر اهمیت استفاده از انرزی های تجدید پذیر افزود :در حال حاضر دنیا با شتاب زیادی به سمت این پدیده حرکت می کند اما متاسفانه در ایران این حرکت با شتاب کندتری انجام می شود و این شتاب به نظر من به دلیل محدود بودن منابع انرژی از نظر من حدود 30 تا 40 درصد است .

او افزود : این در حالیست که در کشوری همچون آلمان 70 هزار مگاوات انرژی اش را از طریق باد تامین می کند.یعنی تقریبا انرژی ای که ما روزانه در ساعات پیک خود استفاده می کنیم را این کشور از طریق باد تامین می کند .و یا کشورهای اسکاندیناوی این انرزی را از طریق آب تامین می کنند .که البته به نظر من، ضعیف بودن پتانسیل های جغرافیایی کشور ما ، در این مقوله نقش عمده ای دارد ،چرا که در حال حاضر کشور کم آب است و یا به غیر از چند نقطه در کشور مانند :بینالود،قسمتی از مشهد ، قسمتی از سیستان و منجیل و رودبار ،مناطق بادی چندانی نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: البته انرژی خورشیدی را نیز داریم، اما دلیلی که استفاده از آن را در ایران کمرنگ کرده، هزینه بر بودنش نسبت به نیروگاه فسیلی در کشورمان است ،چرا که با توجه به ارزان بودن قیمت سوخت فسیلی در ایران (به دلیل داشتن منابع فسیلی ) از نظر تولید کنندگان، استفاده از این نیروگاه ها مقرون به صرفه نیست .

خدابخشی دانشگاه آزاد اسلامی را در گسترش و توسعه انرژی های تجدید پذیر بسیار موثر دانست و گفت :دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل دارا بودن وسعت و افراد زیاد با پتانسیل های بالا ، این مقوله در آن به صورت جدی دنبال می شود و از آنجا که روند تحقیقاتی کل دنیا به سمت استفاده از این انرژی هاست، ما نیز به عنوان جزیی از این خانواده تحقیقاتی ، قسمتی از بار تحقیقاتمان با توجه به نیاز کشور، بر روی انرزی نو یا تجدید پذیر است.

او با اشاره به طرحی وزارت نیرو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت :اخیرا وزارت نیرو طرحی را عنوان کرد که به موجب آن انرژی های نو یا تجدید پذیر را با قیمت تضمینی خریداری می کرد، بنابراین بخش خصوصی و کسانی که می خواستند سرمایه گذاری کنند به این سمت کشیده می شدند.

101/402

کد خبر: 691524

وب گردی

وب گردی