راه حلی برای بهبود کیفیت هوا درشهرها

در یک مطالعه تازه‌ آشکار شد که درختکاری، راهکار مقرون به صرفه‌ای برای مقابله با مشکل فزاینده آلودگی هوا در مناطق شهری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایسنا، در مطالعه گروه "حفاظت از طبیعت" (تی ان سی) آمده است که میانگین میزان ذرات معلق در هوا شامل ریزآلاینده‌ها در مجاورت یک درخت ۷ تا ۲۴ درصد کمتر است.

ذرات معلق در هوا (پی ام) ذرات میکروسکپی هستند که با تنفس هوای آلوده به ریه نفوذ می کنند و به آن می چسبند.

براساس این مطالعه تخمین زده می شود که آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا تا سال ۲۰۵۰ می تواند سالانه جان شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را بگیرد.

"راب مکدونالد" نویسنده اصلی این گزارش گفت: فایده درختان برای ساکنان نواحی شهری قبلا ثابت شده است.

اوافزود: کاهش متوسط ذرات معلق در مجاورت یک درخت ۷ تا ۲۴ درصد است درحالی که تاثیر خنک کنندگی درخت گاه به دو درجه سانتیگراد می رسد. حالا هم ده‌ها میلیون نفر از این فواید بهره‌مندند.

دکتر مکدونالد گفت: این مطالعه روی درخت ها در ۲۴۵ شهر در نقاط مختلف جهان انجام شد و پژوهشگران مقرون به صرفه بودن درختان را با سایر شیوه های مبارزه با آلودگی و خنک کردن هوا مقایسه کردند.

او گفت: در این جبهه درختان با سایر گزینه ها از نظر هزینه رقابت می کنند. برای مثال وقتی اتوبوس بنزینی جایگزین اتوبوس دیزلی می شود میزان کاهش آلاینده ها را به دنبال دارد، کاری که درختکاری هم تقریبا به همان اندازه می کند.

با این حال گزارش این گروه بر این مساله انگشت می گذارد که در بیشتر شهرهای مورد مطالعه شمار درختان در حال کاهش است نه افزایش.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود ۹۰ درصد جمعیت جهان که در سال ۲۰۱۴ در شهرها زندگی می کردند در معرض ذرات معلق بودند که از حداکثر مجاز این سازمان تجاوز می کرد.

این سازمان تخمین می زند که آلودگی هوای بیرون باعث سه میلیون مرگ زودرس در سال ۲۰۱۲ شد که اکثریت بزرگ آنها به کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط مربوط می شد.

براساس آمار ۲۰۱۶ از سوی این سازمان، آلودگی هوا ناشی از تولید، توزیع و استفاده ناکارآمد از انرژی به خصوص در صنایع، بخش حمل و نقل و ساختمان است. مدیریت ضعیف در زمینه دفع زباله نیز از دیگر علل آلودگی است.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ دکتر مکدونالد گفت که درختان به هیچ وجه آلترناتیوی برای همه اقداماتی که شهرها باید برای پاکسازی هوا انجام دهند نمی‌شوند اما بخشی از مجموعه ابزارهایی هستند که می‌توانند در شهرها برای این منظور به کار گرفته شوند.

700/705

کد خبر: 691679

وب گردی

وب گردی