تایلند در انتظار تصمیم مجلس شورای اسلامی برای صادرات برنج به ایران

سازمان تجارت خارجی تایلند اعلام کرد در صورتی که مجلس شورای اسلامی واردات برنج از این کشور را تصویب کند، ایران از ماه نوامبر امسال واردات برنج از تایلند را آغاز می کند.

به گزارش ایسکانیوز 'آپیرادی تانتراپورن' وزیر بازرگانی تایلند روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات در مورد صادرات برنج و نشاسته 'کاساوا' که قرار است روزهای 13 تا 16 نوامبر (23 تا 26 آبان) در تهران انجام شود به سازمان تجارت خارجی سپرده است.
وی با اشاره به اینکه ایران پیش از این یکی از واردکنندگان اصلی برنج از تایلند بوده است، گفت که مقدمات سفر مشارکت کنندگان تایلندی در این مذاکرات نهایی شده است.
وزیر بازرگانی تایلند در سفر اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بانکوک در کمیسیون اقتصادی مشترک دو طرف حضور داشت.
پس از این مذاکرات مقرر شد سطح مبالادت تجاری دو کشور در پنج سال آینده به سه میلیارد دلار افزایش یابد.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای خبری 'ماتیچون' تایلند، 'مالی لوک فیلی' مدیر عامل سازمان تجارت خارجی این کشور نیز اعلام کرد هیاتی از ایران به منظور بازرسی کالاها و برنج تایلند به بانکوک سفر کرده بود و نتایج نشان می دهد که این فرایند می تواند به نتیجه نهایی برسد.
وی افزود: از سویی مجلس ایران باید اجازه واردات برنج را صادر کند که این تصمیم گیری از طرف مجلس در دو ماه آینده انجام می شود.
این مقام تایلندی تصریح کرد که ایران نیازمند سه میلیون تن برنج در سال است که دو میلیون تن آن را تولید و یک میلیون تن دیگر را از خارج تامین می کند.
براساس این گزارش، در صورتی که مجلس شورای اسلامی خرید برنج از تایلند را مورد تصویب قرار دهد، تایلند امکان دارد از ماه نوامبر صادرات برنج به ایران را آغاز کند.
این مقام تایلندی تصریح کرد که میزان واردات برنج ایران از تایلند به مراتب بیشتر از میزانی است که در مورد آن گفت وگوهایی انجام شده است.
'محمدرضا نعمت زاده' وزیر صنعت، معدن و تجارت که مهر ماه امسال به همراه رئیس جمهوری کشورمان به تایلند سفر کرد، پس از بازگشت، گفت که با مقام های این کشور در باره تامین بخشی از نیاز برنج ایران گفت وگو شده است. تایلند پیش از این تا 700 هزار تن برنج به ایران می فروخت که بدلیل تحریم متوقف شد.
وی گفت: به تازگی هیاتی از وزارت بهداشت از مزارع برنج تایلند بازدید و از آن نمونه برداری کرده اند. گزارش این آزمایش را به وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی می دهند.
وی افزود: اگر این برنج ها مشکلی نداشته باشد، متناسب با نیاز کشور وارد می شود.
ایران نهمین شریک تجاری تایلند در خاورمیانه است و ارزش مبادلات دو طرف سال گذشته میلادی به 310 میلیون دلار رسید.
وزارت بازرگانی تایلند بهمن ماه گذشته از امضای قراردادی با چهار شرکت خصوصی ایران به ارزش چهار میلیارد و 300 هزار 'بات' (119 میلیون و 400 هزار دلار) خبر داد که طی آن این شرکت ها 300 هزار تن برنج از این کشور جنوب شرق آسیا وارد می کنند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 691842

وب گردی

وب گردی