روایت یک دانشجوی پیرو خط امام (ره) از 13 آبان

دانشجوی پیرو خط امام حوادث 13 آبان 58 را تشریح کرد.

حسین شیخ‌الاسلام اگرچه چند سالی زودتر از دانشجویانی که روز سیزدهم آبان سال 58 راهی سفارت آمریکا در خیابان طالقانی شدند، از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود، اما تسلط او به زبان انگلیسی که به واسطه تحصیل در آمریکا حاصل می‌شود، پای او را به ماجرایی کشاند که جزو ماندگارترین حرکت‌های ضدامپریالیستی دانشجویی در ایران و حتی جهان شد. وی که تجربه سفیر بودن و نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد و هم‌اکنون مشاور وزیر امور خارجه است، می‌گوید یکی از علل موفق بودن دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی آن بود که هیچ‌کس انتظار چنین واقعه‌ای را نداشت.

شیخ الاسلام سفیر سابق ایران در سوریه و دانشجوی پیرو خط امام (ره) در رابطه با رویداد 13 آبان در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: 28 مرداد زمانی که شاه از ایران فرار کرد آمریکایی ها علیه حکومت ملی دکتر مصدق، دولت رسمی، قانونی و پشتیبان کل ملت کودتا کردند و شاه را برگرداندند.

وی با بیان این که آمریکایی ها علیه ایران جنایت انجام دادند ادامه داد: آمریکایی ها جنایاتی را درصدد مکیدن خون ملت ایران انجام و همه امکانات ملت را به تاراج بردند. شاه در این دنیا دربدر بود؛ در سال 57 از ایران فرار کرد و آمریکایی ها بدون هیچ توضیحی شاه را داخل آمریکا بردند، با این اتفاق ملت ایران نگران بود که دوباره بخواهند همان حادثه 28 مرداد 1332 را تکرار کنند. وقتی شاه فرار کرد و بختیار را جای خود گذاشت هر شخصی در ایران می دانست که بختیار نمی تواند پایدار باشد به جز رئیس جمهور آمریکا که آمد در تلویزیون ایران و از بختیار دفاع کرد و بلافاصله شاه، بختیار را در ایران گذاشت و فرار کرد.

این دانشجوی پیرو خط امام (ره) ادامه داد: بعد از بردن شاه به آمریکا داخل ایران متشنج شد و ایران احساس خطر و تهدید از سوی آمریکا کرد که چه دلیلی دارد که شاه را با این همه جنایت داخل آمریکا ببرند. دانشجویان به بررسی این موضوع نشستند؛ زیرا از نظر فکری، سیاسی و حرکت اجتماعی پیش رو بودند و نظرشان این بود که سفارت را میگیریم و بعد می گوییم شاه را بدهید و ما در داخل ایران او را محاکمه عادلانه می کنیم، این حق ما است، ناظرین بین الملل هم در محاکمه شاه بخواهند حضور داشته باشند ما حرفی نداریم و بعد دانشجویان تصمیم به تسخیر سفارت آمریکا در ایران گرفتند.

وی با بیان این که 13 آبان سال 42 روز تبعید حضرت امام (ره) بود گفت: دانشجویانی که این تظاهرات را اداره می کردند تصمیم به تسخیر سفارت آمریکا گرفتند با این رویکرد که اگر امام پشتیبانی کرد که می ایستند و اگر امام پشتیبانی نکردخارج می شوند.

وی در ادامه گفت: آمریکایی ها حتی انقدر نمی فهمیدند که بختیار پایدار نیست ولی از او پشتیبانی کردند. در سال 1332 وقتی آنها علیه ایران کودتا کردند تصمیم گرفتند تا مسایل آن کودتا را به چند زبان در دنیا نشر بدهند که بگویند ما چطور آقای دنیا هستیم و ملت ایران را به عنوان یک نمونه ذلت و آمریکا را به عنوان یک قدرت می دانستند و ما بر سرنوشت ایران مسلط هستیم و در دنیا این موضوع را به مضحکه گرفتند.

شیخ الاسلام ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب هر آنچه که توانستند انجام دادند که انقلاب موفق نشود ولی انقلاب موفق شد. برای مثال تمام هواپیماهایمان از آمریکا بود، پول قطعات هواپیماها را هم داده بودیم و این قطعات از گمرک رد شده و وارد کشتی ها شده بود ولی آمریکا بر خلاف قوانین بین المللی قطعاتی که در راه ایران بود را به کشورش برگرداند.

وی با اشاره به این که آمریکا از ابتدا شمشیرش را از رو بسته بود گفت: آمریکا متوجه نشد که امام چگونه با آنها مقابله می کند و آنها ذلیل شدند تا جایی که رابطه شان را با ایران قطع کردند. آمریکایی ها هر کاری کردند که امام گروگان ها را آزاد کند اما امام این کار را انجام نداد.

302/300

کد خبر: 691871

وب گردی

وب گردی