صالحی امیری: اولویت کاری ام تدوین یک الگو برای همدلی و همگرایی نهادهای فرهنگی  است

وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله نخست این وزارتخانه این است که این حوزه باید کاملا تخصصی اداره شود و از مداخله عناصر خارج از این دستگاه فرهنگی پیشگیری شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدرضا صالحی امیری با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر در ارزیابی خود از جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی زندگی می کنیم، افزود: قوای سه گانه در این نظام مستقل هستند و اراده مردم از طریق مجلس و اراده دولت از طریق ریاست جمهوری تجلی می یابد.

وی ادامه داد: مجلس به وظیفه خود عمل کرد و من هم در تشریح برنامه هایم به وظیفه خود عمل کردم و در مجموع احساس بدی ندارم و معتقدم مجلس ما جدی و مبتنی بر نظام های کارشناسی و جریانات داخل مجلس در دایره نظام و قابل احترام است.

صالحی امیری با بیان اینکه دولت از رفتار مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس و هیئت رئیسه در جلسه رأی اعتماد بسیار خرسند است، گفت: این نخستین پیام مجلس بود که بنا دارد به دولت در تحقق اهدافش کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین نکته ای که از مخالفان خود در جلسه رأی اعتماد شنیدید چیست؟ گفت: همه نکاتی را که در ده روز گذشته در حدود 50 جلسه در مجموع کمیسیون های، فراکسیون ها و مجمع استانی و انفرادی برگزار کردم و همه ملاحظات نمایندگان را یادداشت کردم و دسته بندی خواهم کرد و به آن می پردازم.

صالحی امیری افزود: نمایندگان بر روی 2 نکته بسیار حساس بودند یکی صلاحیت های فردی برای تصدی این پست و دیگری تخصص و مدیریت کاری برای آن بود.

وی ادامه داد: نمایندگان همچنین نسبت به چگونگی تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر نهادها، نسبت به توجه وزیر به دغدغه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام، فرهنگ جامعه ایرانی، تنوع فرهنگی، امنیت فرهیختگان، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و نسبت به مباحث اصلی هنر حساس بودند.

صالحی امیری افزود: من هم متناسب با آگاهی، دانش و تجربه خودم به آن ها پاسخ دادم.

وی گفت: مخالفان، آن چیزی را که بیان کردند از روی احساس وظیفه بود و آنچه که من بیان کردم تشریح برنامه خودم به ملت بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تجربه 18 ساله مدیریت فرهنگی خود گفت: در سه سال اخیر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستم که در همین سه سال بیش از 551 نشست فرهنگی با اصحاب فرهنگ و هنر برگزار کردم لذا نسبت به مقوله و اصحاب فرهنگ و هنر بیگانه نیستم و در عمل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می کردم.

امیری صالحی در پاسخ به این پرسش که نخستین نکته ای که پس از اخذ رأی اعتماد به آن توجه کرد چه بود و مهمترین اولویت کاری او چیست؟ گفت: نخستین نکته این بود که در سه سال گذشته حدود 100 مقاله در روزنامه ها و حدود 300 سخنرانی در حوزه فرهنگی در سراسر کشور داشتم.

وی ، عمده ترین نیاز جامعه را اخلاق و عمده ترین آسیب جامعه را بداخلاقی دانست و افزود: جوهر فرهنگ ایرانی مبتنی بر اخلاق، معرفت، فضیلت، هم گرایی، هم نوایی و همدلی است و باید به شدت این عناصر را تقویت و عناصر بداخلاقی را دور کنیم.

صالحی امیری با بیان اینکه اگر جامعه به سمت اخلاق هدایت نشود با آسیب های جدی مواجه می شویم، ادامه داد: مهمترین نیاز جامعه امروز توجه و سرمایه گذاری اساسی در قصای اخلاق است و اینکه نوع تعامل، گفتگو و رویکرد مبتنی بر اصول اخلاق باشد.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد مبنای رفتار ما بداخلاقی باشد در جامعه با آسیب های جدی مواجه می شویم، گفت: مدت های طولانی در زمینه آسیب شناسی نهادهای فرهنگی از جمله وزارت ارشاد کار کردم و 23 آسیب را از گذشته شناسایی، تحلیل و بررسی کردم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد ثبات و آرامش در این وزارتخانه را نخستین تصمیم خود برشمرد و گفت: نخستین اولویتم مکانیزم تعامل با سایر نهادهای فرهنگی است.

صالحی امیری با بیان اینکه در کشورمان منظومه فرهنگی داریم، افزود: باید بپذیریم از روحانیت، ائمه جمعه، ائمه جماعات، مساجد، بسیج، آستان قدس، شهرداری ها، دانشگاه آزاد، نهادهای فرهنگی عمومی و در سطح کلان تر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و در سطح کلان تر از آن، گفتمان حاکم در این مجموعه که گفتمان مقام معظم رهبری است در کشورمان وجود دارد.

وی اضافه کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بداند برای حرکت این قطار به سمت قله های توسعه و پیشرفت فرهنگی، هم گرایی، انسجام و تعامل با نهادهای فرهنگی لازم است.

صالحی امیری افزود: تدوین یک الگو برای همدلی، همگرایی و انسجام نهادهای فرهنگی نخستین اولویت کاری ام است.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین مسئله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ گفت: مسئله نخست این وزارتخانه این است که این حوزه باید کاملا تخصصی اداره شود و از مداخله عناصر خارج از این دستگاه فرهنگی پیشگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در برخی مواقع بازیگران سیاسی زمینه بازی خود را به عرصه فرهنگ می آورند که کار خوبی نیست و تعارض فرهنگی میان حوزه های مختلف شکل می گیرد و به جای همگرایی به اغتشاش تبدیل می شود.

صالحی امیری گفت: مهمترین مسئله فرهنگی امروز این است که دستگاه فرهنگی از پیرایه ها کاسته شود و به مأموریت اصلی خود در چارچوب اهدافش بپردازد که عبارت از حرکت قطار فرهنگ به سمت قله های توسعه و پیشرفت فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فضای مجازی مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدات است افزود: نه می توانیم آن را نفی کنیم و نه می توانیم آن را صد در صد بپذیریم زیرا آسیب هایی را هم به همراه دارد.

صالحی امیری افزود: از فضای مجازی عبور کردیم و به فضای حقیقی رسیدیم زیرا می توان به طور مستقیم از طریق شبکه های مجازی ارتباط تصویری گرفت و جلسات و کلاس های آموزشی برگزار کرد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید به محتوا فکر کنیم نه به ابزار، ادامه داد: محتوای شبکه مجازی در ایران نیازمند رصد و پالایش دائمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دسترسی آزاد به اطلاعات، حق مردم و از اصول است،گفت: تفکیک تهدید از فرصت هم اصل دیگری است.

صالحی امیری افزود: حجم سنگینی از شایعات، اخبار نادرست، جعل و توهین در فضای مجازی دیده می شود که قطعا آسیب تلقی می شود اما فیلم ها و مطالب آگاهی بخش و اخلاق آفرین هم در فضای مجازی تولید می شود که خوب است.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی و مجازی و شبکه های دیجیتالی مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدات هستند که باید همزمان آن را دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در ایران با بسیاری از مسایل راهبردی و اصلی برخورد شعاری داریم که با این رویکرد موافق نیستم.

صالحی امیری افزود: باید دغدغه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام را شناسایی و به شاخص های معین تبدیل کنیم و اصلاح نظام فرهنگی را مبتنی بر آن قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش مسئله ولنگاری فرهنگی را مطرح فرمودند، گفت: باید ضلع ها، ابعاد و مفهوم ولنگاری فرهنگی را بشناسیم.

صالحی امیری افزود: ممکن است در سطح سیاست، رویه و برنامه نیازمند اصلاحاتی باشیم تا این دغدغه بر طرف شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دستگاه فرهنگی باید صدای رسای فرهنگ دینی باشد.

صالحی امیری افزود: بنابراین این موضوع را از برنامه های خود تعریف کردیم و این مسئله را در شورای معاونین به عنوان طرح تعریف کردم و قرار شد جمعی از صاحب نظران در این حوزه جلسات منسجمی داشته باشند و در نهایت به مجموعه مدونی از دستور العمل ها برسیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت و اختیار باید با هم تطابق داشته باشند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک پازل از نظام فرهنگی است و باید متناسب با آن اختیار و مسئولیت، توضیح خواسته شود.

صالحی امیری ادامه داد: در نظام فرهنگی همه فعالیت می کنند اما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت خواسته می شود که این رویه باید در ذهنیت جامعه و مسئولان اصلاح شود.

وی اضافه کرد: استقلال، مقاومت، تهاجم و نفوذ فرهنگی هم از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دستگاه فرهنگی کشور الزاما باید بر اساس سلسله مراتب منطق مدیریتی اداره شود، گفت: با شعار، تبلیغات، احساس و وعده ها ممکن نیست بلکه نیازمند برنامه راهبردی و عملیاتی برای دستگاه فرهنگی هستیم.

صالحی امیری با بیان اینکه نیازمند فرآیند نظام مند مبتنی بر مدیریت علمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، افزود: این وزارتخانه مجموعه بزرگی از انسان های بزرگ، فرهیخته و با فضیلت در سراسر کشور است که باید این فضیلت از بالقوه به بالفعل تبدیل شود و مردم نتیجه آن را در عمل ببینند.

وی گفت: ساماندهی نظام کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی از مهمترین اولویت های کاری ام در سه سال گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود.

صالحی امیری با بیان اینکه 15 نهاد کتابخانه ای داریم، افزود: مجمع کتابخانه بزرگ را شکل دادم که مسئولیت ساماندهی، سیاستگذاری، استاندارد سازی و هماهنگی نهادهای فرهنگی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان بیش از 12 هزار ناشر و چند هزار کتابخانه و چند ده هزار کتابدار داریم، تأکید کرد: نیازمند سرمایه گذاری جدی و تحول در حوزه کتاب، کتابخوانی و توجه به کتابدار هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتابخوانی باید به فرهنگ تبدیل شود افزود: سازمان صدا و سیما یکی از نهادهای مؤثر در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در کشورمان است.

صالحی امیری گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دانش فرهنگی، سیاستگذاری، برنامه ریزی، تنوع، امنیت و دیپلماسی فرهنگی داشته باشد و بتواند با جامعه فرهنگی تعامل برقرار کرد.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگی و هنری جامعه ای نیست که بتوانیم با آن آمرانه ارتباط برقرار کنیم و جامعه بایدها و اجبار نیست بلکه جامعه باورها و اقناع گر هستند.

صالحی امیری افزود: روح برادری و هم گرایی و اخلاقی باید بر فضای مدیریت وزارتخانه حاکم باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: سرعت و نشاط بیشتر در حرکت قطار فرهنگی که دستور العمل رئیس جمهور است از اصول کاری ام است.

وی با بیان اینکه نشاط فرهنگی بخشی از زیست فرهنگی جامعه است افزود: جامعه برای تعالی و فضیلت به تغزیه روحی و فرهنگی نیاز دارد و سبد مصرف فرهنگی کشور نحیف است و باید تقویت شود.

صالحی امیری با بیان اینکه بخشی از جی تی پی جهان از حوزه اقتصاد فرهنگ تأمین می شود، گفت: میزان گردش مالی در این حوزه در جهان حدود 800 میلیارد دلار است و چین 120 میلیارد دلار، آمریکا 80 میلیارد و کره 42 میلیارد دلار صادرات کالای فرهنگی دارند در حالی که این رقم در کشور ما کمتر از 100 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از ظرفیت ها در آسیا رتبه سوم و چهارم و در برخی از حوزه ها ظرفیت رسیدن به رتبه نخست را هم داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه فیلم، سینما، نقاشی و هنرهای تجسمی، انیمیشن و بازی های رایانه ای می توانیم سرآمد منطقه باشیم، افزود: جایگزینی اقتصاد فرهنگ به جای اقتصاد نفت در رویکرد بلندمدت و با باور جمعی قابل تحقق است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه از ظرفیت انسانی خوب فرهنگی برخورداریم افزود: سینمای ایران می تواند حرف اول را در منطقه بزند.

وی گفت: در اقتصاد فرهنگ با سرمایه گذاری حداقلی بازدهی حداکثری خواهیم داشت و اشتغالزا است.

صالحی امیری با بیان اینکه سالی حدود 100 فیلم در کشورمان تولید می شود افزود: متوسط سرمایه گذاری مجموعه سرمایه گذاران در این حوزه حدود 150 تا 200 میلیارد تومان است که از این مبلغ 20 تا 30 میلیارد را دولت کمک می کند.

وی درباره چگونگی مدیریت عرصه موسیقی هم گفت: موسیقی دو وجه دارد که باید تفکیک شود یکی محتوایی که به محتوای موسیقی بر می گردد و وجه دیگر آن به تولید، توزیع و مصرف موسیقی بر می گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه محتوای موسیقی باید هنرمند آلبوم خود را در چارچوب و مبانی شرعی و قانونی تولید کند.

صالحی امیری با بیان اینکه مرکز اصلی تولید، توزیع و مصرف موسیقی در ایران سازمان صدا و سیماست، گفت: بر اساس آمارها بیش از 53 درصد تولید و مصرف موسیقی در ایران مربوط به این سازمان است.

وی افزود: حدود 25 درصد مربوط به آلبوم های تولیدی در مراکز مجاز است و حدود 20 درصد هم توسط افراد در شبکه های مجازی دانلود می شود و کمتر از یک درصد مصرف موسیقی، اجرای زنده است.

صالحی امیری گفت: در سال کمتر از 700 هزار نفر در برنامه های زنده شرکت می کنند اما این یک درصد را فربه و 99 درصد را رها کردیم.

وی با بیان اینکه کنسرت، مسئله انحرافی است افزود: موسیقی نیاز جامعه فرهنگی ایران است.

صالحی امیری با بیان اینکه موسیقی فاخر، مقامی، محلی، دینی و آئینی داریم ادامه داد: نمی توانیم در جامعه مفهوم و ارزش موسیقی را نادیده بگیریم اما باید چارچوب های فقهی، شرعی و قانونی را برای تولید رعایت کنیم که موجب دغدغه مراجع و روحانیت نشود و این شدنی است مشروط بر اینکه بجای سیاسی کردن این موضوع در فضای تخصصی به آن بپردازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با انکار کردن یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می کنیم، گفت: مصرف موسیقی زیرزمینی در کشورمان در گذشته بسیار بالا بود اما اکنون به شدت کاهش یافت زیرا امکان دسترسی به موسیقی مجاز از کانال های قانونی برای جوانان و جامعه فراهم شد.

صالحی امیری افزود: محتوا، تأکید بر موسیقی فاخر، آئینی، مقامی، سنتی و ارزشمند و رعایت اصول اخلاقی در اجرای برنامه ها سه مسئله مهم در موسیقی است.

وی با تاکید بر اینکه کنسرت باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد، گفت: اکنون حاشیه فربه تر از متن شده است.

صالحی امیری در پاسخ به اینکه آیا در حدود 8 ماه باقی مانده از دولت یازدهم می توانید برنامه های خود را عملی کنید؟ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک مجموعه ساکن نیست بلکه قطاری از مجموعه واگن هاست.

وی افزود: این وزارتخانه شامل سازمان حج و زیارت، فرهنگ و ارتباطات، سینما، سازمان خبرگزاری، معاونت مطبوعاتی، معاونت قرآن و عترت، نهاد کتابخانه های عمومی، معاونت فرهنگی و مجموعه بزرگی از تشکل ها از جمله کانون های مساجد است و این قطار در حال حرکت است که باید به حرکت آن سرعت دهیم و آن را تقویت کنیم.

500500

کد خبر: 691950

وب گردی

وب گردی